Gå til innhold

Ekstremrøyting (hund)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg begynner å bli veldig frustrert.

Snuppa vår på 2 år, blanding av Engelsk Setter og Bordercollie røyter noe helt ekstremt! Hun har holdt på i ca 6-7 mnd nå. Vi bruker har prøvd litt forskjellig fòr. Royal Canin, Hills, Eukanuba, men finner ikke noe som gir gode resultater.

Vi gikk til innkjøp av sånn fiskeolje fra dyrebutikken for ca 2-3mnd siden og vi merker fortsatt ingen forskjell.

Ellers er hun ei frisk og fin jente som verken er under- eller overvektig. Hun får nok trim og er ellers masse ute.

Hun dusjer ca hver 3. uke og børstes hver dag.

Jeg støvsuger huset ca 2-3 ganger til dagen og det ser fortsatt ikke bra ut her..

Hva gjør jeg? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har du prøvd hundefor fra vom og hundemat? Rått for i pølser, en type med laks i, anbefales :) Eller, om du ikke har mulighet til det, så kan du prøve eukanuba, wild nature, med laks. Den fungerer kjempeflott her i huset :) Ellers kan du prøve å gi ekstra b-vitaminer :)

(Jeg ble selv kjempelei av røytinga til min hund en periode, det er vel ikke helt etter "boka", men jeg gav henne trankapsler og b-vitaminer, og det ble fort slutt på røytinga. men det anbefales visst ikke å gi de det.)

Skrevet

Prøvd Furminator? Vet mange er veldig fornøyd med den børsten.

Skrevet

vet at vom og hundemat kan hjelpe noen, altså såkalt råforing, ellers så kan også lax&ris fra Husse fungere fra noen.

Er hunden plaget med kløe også? Med hunder som røyter mye kan det være snakk om allergi.

Ellers er furminator som noen sier et genialt verktøy til å kontrollere hvor og når alle de løse hårene kommer av.

Skrevet

Jeg har en golden som røyter noe helt enormt.

Men, passer jeg på ågre og børste han ofte er det ikke så ille.

Bruker "kammen" som heter Furminator.

Den er dyr men veldig bra :)

Gjest gjest- silje
Skrevet

Den kammen skal brukes maks 2-3 ganger i uka.

Til ts: det høres litt stressrelatert ut? Kanskje det er noen rutiner som må forandres på, kanskje hun får for mye trim, kanskje hun blir badet for ofte?

Ellers er jo v og h anbefalt her, men er det stress så hjelper ikke det så mye heller. Men reagerer hun på foret så bør dere ta i bruk vogh.

Skrevet

Den kammen skal brukes maks 2-3 ganger i uka.

Til ts: det høres litt stressrelatert ut? Kanskje det er noen rutiner som må forandres på, kanskje hun får for mye trim, kanskje hun blir badet for ofte?

Ellers er jo v og h anbefalt her, men er det stress så hjelper ikke det så mye heller. Men reagerer hun på foret så bør dere ta i bruk vogh.

Hun får nok ikke for mye trim.. Hun har veldig overskudd.

Men noen her nevnte alergi. Tror jeg må få sjekka det ut. Når jeg tenker meg om har hun kanskje en noen allergitegn; nyser og klør.. Kan dyrlegen finne ut eksakt hva hun er allergisk mot isåfall?

Vi har veldig lyst å prøve vom og hundemat på henne. Vi sliter litt med å få i henne tørrfor. Tror ikke det er spennenede nok.

Men så er hun i tillegg plaget med å få veldig fort tannstein, så vet ikke om det er så lurt men bløtmat. Hmmmm....

Kom gjerne med flere forslag.

-TS-

Gjest gjest- silje
Skrevet

Hun får nok ikke for mye trim.. Hun har veldig overskudd.

Men noen her nevnte alergi. Tror jeg må få sjekka det ut. Når jeg tenker meg om har hun kanskje en noen allergitegn; nyser og klør.. Kan dyrlegen finne ut eksakt hva hun er allergisk mot isåfall?

Vi har veldig lyst å prøve vom og hundemat på henne. Vi sliter litt med å få i henne tørrfor. Tror ikke det er spennenede nok.

Men så er hun i tillegg plaget med å få veldig fort tannstein, så vet ikke om det er så lurt men bløtmat. Hmmmm....

Kom gjerne med flere forslag.

-TS-

Tannstein kan forebygges med kraftbein, tyggebein, gummileker og tannpuss.

Hvis det er støv eller husmidd hunden reagerer på, så finner dyrlegen det ut. Er det foret så må du selv luke ut ingerdiensene hun reagerer på. Noen kan reagere på kylling, andre på fisk, andre på mais osv osv.

Det kan også være hun har midd selv, og det kan dyrelegen finne ut av ved å analysere pelsene hennes.

Men er det forallergi så har flertallet positive erfaringer med vom og hundemat. Det kan tyde på at det er foret hvis bikkja er forkresen... Har hørt om det før, hunden vil ikke ha foret fordi den merker at den reagerer.

Skrevet

Vil virkelig anbefale en tur til dyrlege, få de til å undersøke henne skikkelig!

Eller så har jeg bare et åar tips/råd; Når du starte med ny mat, så må du prøve denne i minst 3 mnd for å vite hvordan dette foret`, funker på din hund! Det nytter ikke prøve et for i en mnd for så å gå over på neste.

- Hvorfor dusjer du hunden hver tredje uke? Dette er helt unødvendig, så lenge det ikke er grunnet sykdom, ol. I lengden vil det ødelegge fettlaget og hunden vil kunne begynne å røyte, flasse, osv pga dusjinga! Forskjell og om du dusjer med shampoo og hele pakka eller bare skyller lett over bena og under magen etter at hunden er blitt skitten.

-Husk og på at Border Collie trenger mye mosjon, men for mye vil den kunne begynne å stress, røyte, legge til seg uvaner, osv. Får den for lite mosjon, (Hjernetrim er nesten mye viktigere enn 3 timer lang tur i skogen!), vil de og kunne begynne å stresse,(Noe som da kan se ut som om at hunden har fått for lite trim) legge seg til uvaner, røyte, osv

Skrevet

Det med dusjing er pga at hun rett å slett er en gris! Hehe

Vi bor på gård, med masse jorder. Hun er ofte med i fjøset. Og masse ute å leker ellers. Ruller seg i søla osv. Hun vaskes IKKE med shampoo hver gang hun dusjer!

Det med mat vet jeg om. Hun har gått ca 3 mnd på de forskjellige fora vi har testet ut.

Tar å ringer å bestiller time til veterinæren i morra jeg!

Best å være på den sikre siden.

Ellers skal jeg absolutt vurdere vom mat uansett hva som feiler henne..

Skrevet

Jeg kan anbefale vom og hundemat! Hundene våre tålte ikke den med laks, men de andre har gått veldig bra. Men dette er så klart helt individuelt. :)

Skrevet

Kammen burde ikke brukes mer enn en gang i uka,

hunden blir eller kan bli fort sår i huden.

Gjest gjest- silje
Skrevet

Kammen burde ikke brukes mer enn en gang i uka,

hunden blir eller kan bli fort sår i huden.

Trodde det var maks 3 jeg? Ikke at jeg bruker den da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...