Gå til innhold

Selvstendig næringsdrivende med null i inntekt....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når en person som jeg vet driver flere restauranter, står oppført med null i inntekt, null i formue og kun noen hundre kr i skatt, hva kan det skyldes? Hvordan kan det være mulig? Nå skal det sies at denne personen er kjent for å være litt sleip, så jeg ville på ingen måte blir overrasket om han drev med snusk.

Er det mulig å drive buisnness på ærlig måte, og likevel få slike tall i skattelistene? Her er jeg rimelig grønn,det må jeg innrømme, så om noen kan svare meg på dette, hadde det vært fint. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kan ha mye utgifter, slik at selv om omsetningen er stor blir netto overskudd lite. Ikke helt usannsynlig når man driver restaurant. Det kan også være andre ting fra tidligere år f eks, som blir veid opp på likningen for 2009. F eks sto faren min oppført med 0 i inntekt (det er jo SKATTBAR inntekt) og 0 i formue og skatt et år fordi han hadde betalt altfor høy arveavgift et år eller to før. Man må nesten vite mer om regnskapet til vedkommende før man kan uttale seg.

Skrevet

Jeg kjenner ikke til detaljene i hans regnskap. Men jeg vet at han har hatt et enormt forbruk de siste årene. (Går ikke nærmere inn på hva det dreier seg om, med tanke på anonymitet m.m). Og så vidt jeg vet, har ikke omsetningen vært den helt store. Det er dette jeg synes virker litt rart, at forbruket/utgiftene ser ut til å være enormt stort i forhold til inntjening.

Kan det dreie seg f.eks hvitvasking av penger? TS

Skrevet

En personlig næringsdrivende har ikke lønn på vanlig måte som vanlige ansatte, det er kun overskuddet av næringen som vil komme opp som hans alminnelige inntekt. Det kan være mange årsaker til at det ikke er overskudd.

Kan godt være at han har hatt tap de første årene som han går til fradrag i år. Ellers er det viktig å huske på at omsetning/inntekter ikke er det samme som overskudd.

Skrevet

Vet du at han har stått med 0 i inntekt i flere foregående år også? Ellers er det mulig han utgiftsfører endel av det private forbruket, at han har ganske høye lån som også bidrar til at nettoinntekt og formue går mot 0, eller selvsagt også at han jukser med tallene. Men igjen, umulig å si noe om når man ikke vet mer. Mange av de rikeste i landet har jo også 0 i inntekt og påfallende lav formue.

Skrevet

Vet du at han har stått med 0 i inntekt i flere foregående år også? Ellers er det mulig han utgiftsfører endel av det private forbruket, at han har ganske høye lån som også bidrar til at nettoinntekt og formue går mot 0, eller selvsagt også at han jukser med tallene. Men igjen, umulig å si noe om når man ikke vet mer. Mange av de rikeste i landet har jo også 0 i inntekt og påfallende lav formue.

Ja, han har hatt 0 i inntekt i flere år..

TS

Skrevet

Ja, han har hatt 0 i inntekt i flere år..

TS

Og har såvidt jeg vet også tatt opp store lån. TS

Skrevet

Står han oppført i skattelistene i Sveits? :fnise:

Skrevet

hvitvasking av utesteder er ekstremt vanlig da, snarere regelen enn unntaket.

Skrevet

hvitvasking av utesteder er ekstremt vanlig da, snarere regelen enn unntaket.

Men ingen stiller spørsmål, og Skatteetaten bryr seg ikke og lurer ikke?

Skrevet

For å få en dom kreves masse arbeid og innhenting av dokumentasjon. Skatteetaten har annet å ta seg til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...