Ariele Skrevet 27. oktober 2010 #1 Skrevet 27. oktober 2010 Fint om noen er snill og kan hjelpe meg litt. Jeg har nettopp avtalt et kjøp av en maskin, noe jeg angrer på. Jeg har betalt 1/3 av summen, men har ikke fått maskinen enda. Jeg har også vært på kurs, og da brukte jeg denne maskinen på kurset. <har jeg rett til å angre kjøpet? 1/3 av den summen jeg skulle betale, gikk til kurs og matriell. Så i prinsippet har jeg ikke betalt noe for maskinen. Kurspengene må jeg selvfølgelig betale for, slik at jeg forventer ikke å få tilbakebetalt summen jeg har betalt. Noen som kan være så snill og hjelpe meg?
Gjest Dhanu Skrevet 27. oktober 2010 #2 Skrevet 27. oktober 2010 Du har ikke angrerett, men du kan avbestille maskina inntil du har mottatt den. Du må påregne å betale en erstatning, normalt fortjenesten forretningen ville fått på å selge maskina til deg.
Gjest Dhanu Skrevet 27. oktober 2010 #3 Skrevet 27. oktober 2010 Forresten, når du skriver "nettopp avtalt et kjøp", hvor lenge er det siden? Hvem kjøpte du den av, en næringsdrivende eller en privatperson? Hvis du kjøpte av en næringsdrivende, hvor avtalte du kjøpet? I butikken eller andre steder?
Ariele Skrevet 27. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 27. oktober 2010 Dette er igjennom et firma. Jeg avtalte vel kjøpet for noen uker siden, pr tlf. Jeg har ikke skrevet kontrakt, men kan være at vi også har mailet noen detaljer om kjøpet. Firmaet vil vel få solgt denne maskinen til en annen kjøper vil jeg tro, men hvor mye i tapt fortjenest tror du de vil kreve?
Gjest gurimalla Skrevet 27. oktober 2010 #5 Skrevet 27. oktober 2010 Har du ikke brukt maskinen og dermed fått den utlevert? Det er noe som heter angrerettloven, det gjelder ved fjernsalg, typisk ved bestilling over internett. Jeg ser at du har bestilt over telefon, da gjelder angrerettloven dersom du har bestilt varer av noen som driver med fjernsalg. "def i loven: salg der forberedelse og inngåelse av en avtale skjer utelukkende ved bruk av fjernkommunikasjon, forutsatt at selgeren eller tjenesteyteren i sin markedsføring tilbyr eller oppfordrer til inngåelse av avtaler på denne måten". Dette betyr at hvis du har kjøpt av noen som vanligvis tilbyr varene sine i butikk så har du antageligvis angrerett. Hvis jeg var deg hadde jeg tatt kontakt med selger og sagt at jeg angret på kjøpet og ikke vil ha varen tilsendt, så får du se om de protesterer eller ikke.
Gjest Dhanu Skrevet 27. oktober 2010 #6 Skrevet 27. oktober 2010 (endret) Dette er et forbrukerkjøp og kunne angres innen 14 dager, dersom jeg har forstått fakta riktig. Selv om fristen for angrerett har gått ut, så kan du som nevnt avbestille. Fra forbrukerkjøpsloven: § 41. Avbestilling før levering Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen. Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre. Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11. Her er link til kapittel 11 ( http://lovdata.no/all/tl-20020621-034-011.html ), men som jeg nevnte tidligere så vil normalt erstatningen tilsvare deres fortjeneste ved salget. Husk at du ikke har rett til å avbestille etter du har mottatt varen! Så fort deg! Endret 27. oktober 2010 av Dhanu
Gjest gurimalla Skrevet 27. oktober 2010 #7 Skrevet 27. oktober 2010 Dette er et forbrukerkjøp og kunne angres innen 14 dager, dersom jeg har forstått fakta riktig. Det har du ikke, du kan angre hvis du ikke har mottatt varen, etter at du har mottatt varen er det ingen angrerett utover angrerettsloven. Her skriver TS at hun har brukt varen, da må hun vel ha fått den utlevert?
Gjest Dhanu Skrevet 27. oktober 2010 #8 Skrevet 27. oktober 2010 Det har du ikke, du kan angre hvis du ikke har mottatt varen, etter at du har mottatt varen er det ingen angrerett utover angrerettsloven. Her skriver TS at hun har brukt varen, da må hun vel ha fått den utlevert? Det heter angrerett i 14 dager, etter det kan man avbestille til man har mottatt varen. Gidder ikke gjenta lovgrunnlaget, henviser til mitt forrige innlegg. Ts sier allerede i åpningsinnlegget at hun ikke har mottatt varen, så da ser jeg ingen grunn til å betvile det.
Gjest gurimalla Skrevet 27. oktober 2010 #9 Skrevet 27. oktober 2010 Det heter angrerett i 14 dager, etter det kan man avbestille til man har mottatt varen. Gidder ikke gjenta lovgrunnlaget, henviser til mitt forrige innlegg. Ts sier allerede i åpningsinnlegget at hun ikke har mottatt varen, så da ser jeg ingen grunn til å betvile det. Du viser til avbestillingsretten i forbrukerkjøpsloven. Det er ingen angrerett i forbrukerkjøpsloven, det er angrerett i angrerettsloven. Det forrige innlegget ditt viser til avbestillingsretten, det er helt korrekt dersom hun ikke har fått utlevert varen. TS er i beste fall uklar mtp om hun har mottatt varen eller ikke for hun sier i hovedinnlegget sitt at hun har brukt maskinen på kurs. Jeg har også vært på kurs, og da brukte jeg denne maskinen på kurset.
aluminium Skrevet 27. oktober 2010 #10 Skrevet 27. oktober 2010 Er det ikke opplyst om angrerett fra selger, evt. at du har fått et angrerettskjema, utvides denne angrefristen også. Det at maskinen er tatt i bruk spiller ingen rolle så lenge den er i samme forfatning som da den var ny, noe den mest sannsynlig kan sies å være i og med at den kun er brukt noen dager...
Gjest Dhanu Skrevet 27. oktober 2010 #11 Skrevet 27. oktober 2010 (endret) Du viser til avbestillingsretten i forbrukerkjøpsloven. Det er ingen angrerett i forbrukerkjøpsloven, det er angrerett i angrerettsloven. Det forrige innlegget ditt viser til avbestillingsretten, det er helt korrekt dersom hun ikke har fått utlevert varen. TS er i beste fall uklar mtp om hun har mottatt varen eller ikke for hun sier i hovedinnlegget sitt at hun har brukt maskinen på kurs. Eh... Jeg sa at man har angrerett i 14 dager på forbrukerkjøp. Jeg heviste ikke til forbrukerkjøpsloven når jeg nevnte angrerett. Derimot henviste jeg til forbrukerkjøpsloven når det kommer til avbestilling, fordi det er den loven som regulerer avbestilling. Ts skriver også klart at hun har deltatt på et kurs og betalt kursavgift for materiell osv, og at hun i denne sammenhengen benyttet maskinen. Men hun har ikke mottatt den fra selger. Men dersom poenget her er å kverulere rundt hvem som vet mest om lovverk, så kan jeg jo vise HVORFOR jeg mener dette er et forbrukerkjøp etter angrerettloven: § 1. Virkeområde Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted. § 6. Definisjoner I loven menes med: a) fjernsalg: salg der forberedelse og inngåelse av en avtale skjer utelukkende ved bruk av fjernkommunikasjon, forutsatt at selgeren eller tjenesteyteren i sin markedsføring tilbyr eller oppfordrer til inngåelse av avtaler på denne måten b) fjernkommunikasjon: kommunikasjon som skjer uten at partene er tilstede samtidig, f.eks. ved telefon, trykksaker, fjernsyn og Internett c) telefonsalg: fjernsalg der forbrukeren inngår avtale eller inngir kjøpetilbud (ordre) ved eller etter telefonsamtale etter uanmodet oppringning fra selgeren eller tjenesteyteren. d) salg utenfor fast utsalgssted: salg der forbrukeren inngår avtale eller inngir kjøpetilbud (ordre) i nærvær av selgeren eller tjenesteyteren på annet sted enn dennes faste utsalgssted e) forbruker: fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Edit: Jeg rotet med mottatt/ikke mottatt, dvs jeg rotet med fakta, ikke lovverk Endret 27. oktober 2010 av Dhanu
Gjest Dhanu Skrevet 27. oktober 2010 #12 Skrevet 27. oktober 2010 TS: Ettersom angrerettsloven kommer til anvendelse siden det var et kjøp etter denne loven, så bør du benytte deg av angrerett og ikke avbestillingsrett, siden det er mest gunstig for deg økonomisk.
Gjest gurimalla Skrevet 27. oktober 2010 #13 Skrevet 27. oktober 2010 Men dersom poenget her er å kverulere rundt hvem som vet mest om lovverk, så kan jeg jo vise HVORFOR jeg mener dette er et forbrukerkjøp etter angrerettloven: Jeg krangler ikke om regelverket, men faktum er utydelig og du gir skråsikre svar. Vi vet ikke en gang om dette er et fjernkjøp (selv om det er mest sannsynlig). Hun sier at hun har bestilt over telefon, men en telefonbestilling er ikke nok til å definere et kjøp som fjernkjøp, for det er ikke sikkert at kommunikasjonen kun har skjedd gjennom telefon (det må jo du som er så flink i jus greie å lese ut av angrerettsloven § 6).
Ariele Skrevet 27. oktober 2010 Forfatter #14 Skrevet 27. oktober 2010 Takk for svar:) Jeg har ringt selger og sagt at jeg angret kjøpet, har ikke fått beskjed om å betale noe tilbake enda iallefall. De hadde ikke sendt maskinen, så jeg var iallefall ikke forsinket i forhold til dette. Brukte maskinen en gang pga demo under kurset.
Gjest Dhanu Skrevet 28. oktober 2010 #15 Skrevet 28. oktober 2010 Jeg krangler ikke om regelverket, men faktum er utydelig og du gir skråsikre svar. Vi vet ikke en gang om dette er et fjernkjøp (selv om det er mest sannsynlig). Hun sier at hun har bestilt over telefon, men en telefonbestilling er ikke nok til å definere et kjøp som fjernkjøp, for det er ikke sikkert at kommunikasjonen kun har skjedd gjennom telefon (det må jo du som er så flink i jus greie å lese ut av angrerettsloven § 6). Det er riktig at faktum er usikkert, og jeg ble også forvirret av det. Jussen er vel slik at hun uansett har avbestillingsrett mot erstatning siden det er et forbrukerkjøp etter forbrukerkjøpsloven, men hvis det er et fjernkjøp har hun selvfølgelig også angrerett etter angrerettsloven. Poenget er at ts uansett kan la være å ta imot maskina. Etter angrerett dersom det var et fjernkjøp, eller som avbestilling mot erstatning dersom det ikke kan defineres som et fjernkjøp. Jeg mener ikke at jeg er veldig flink i juss, men tilfeldighetene ville det til at jeg sitter og leser en lærebok i juss om dette emnet akkurat nå, derfor er jeg ganske sikker på at jeg har rett i hvordan regeverket er bygd opp. Med mindre lærestedet bruker utdaterte lærebøker, da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå