AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2010 #1 Skrevet 26. oktober 2010 Er på husjakt, og sliter med å finne et hus vi vil ha, selv om vi har godt over snittet med egenkapital + finansieringsbevis på "en del". Her vi bor så er det kun to meglerfirma, og ansatte i begge to har vi blit godt kjente med etter å ha møtt de på masse visninger de siste to årene, pluss at den ene megleren solgte et av husene våre i vår. Casen er at det kommer et hus til salgs, men siden vi er på vei hjem fra jobb i utlandet,kan ingen av oss gå på visningen. Kontakter megler (samme firma som solgte ene huset og sier at vi ikke kan møte på visningen som er en torsdag, men er meget interreserte i huset og vil se på huset dagen etter om mulig, men og at vi er prinsipielt interreserte i å kjøpe huset usett. Får melding om at det er greitt og vi skal informeres om hva som skjer, om det kommer inn bud osv. (Megler er klar over hva vi har å rutte med, og i dette tilfellet hadde vi 1.3 mill mer en det som var taksten) Likevel; fredag ettermiddag er huset solgt, 250 000 under takst. I mine øyne så er det litt rart at megleren ikke informerer oss om bud, slik at selgeren kan få en best mulig pris? Jeg vet ikke hvor mye som kom inn av bud, men vi hadde ikke hatt problem med å legge inn et startbud 250 000 over takst, så selgeren gikk jo glipp av en halv million her.... Hva synes dere om denne megleren?
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2010 #2 Skrevet 26. oktober 2010 Første bud må være skriftlig, kan dere ikke gi det pga utenlandstur nytter det ikke å legge inn bud.
ism85 Skrevet 27. oktober 2010 #3 Skrevet 27. oktober 2010 Selger hadde ikke solgt om vedkommende hadde fått informasjon om at noen var villige til å å betale mye mer. Men synes historien høres litt merkelig ut, hvorfor skulle ikke megler ta seg tid til å informere mulige kjøpere/selger? Megler har provisjon rundt ca 2,5 % så om dere hadde kjøpt for 500k mer vile det betydd ca 12500 mer i lønn til megler. Tror saken må være at megler er lei av maset deres og føler seg sikker på at dere ikke kommer til å kjøpe objektet, megler kjenner kjøper, dette er et tulle innlegg eller megler har glemt dere. Om dere faktisk er villige til å betale 500k mer en salgsummen kan du jo kontakte kjøper å høre om de vil selge dere videre?
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2010 #4 Skrevet 27. oktober 2010 Det er ikke tulle-innlegg, bare en undring om megleren er litt uetisk. Selvfølgelig vet vi at man må melde inn 1. bud skriftlig, det hadde vi ikke hatt problem med å ordnet dagen etter (fredagen) om megleren hadde gjort som han lovet: Å gi info om det kom inn bud. Eneste grunnen til at vi ikke så på huset tordagen, var at flyet ikke landet på Gardermoen før klokka 22.... Dersom det er slik at megler har bevisst hoppet over oss fordi vi har maset (noe som jeg ikke helt skjønner, at det å å på visninger oppfates som mas), er det flere jeg kjenner som da må bli eksludert fra denne megleren: De som er pengesterke og kresne. Kansje vi rett og slett selv skal slutte å gå på visniger, og heller sende en representant for oss, for å ikke bli oppfattet som mastete?
Honesty Skrevet 27. oktober 2010 #5 Skrevet 27. oktober 2010 Første bud må vel være å ikke la megler få innsyn i hvor mye dere har å gå på? Selger er dessuten fri til å selge til dem h*n vil selge til, selv om det finnes potensielle kjøpere som muligens kan by mer. Jeg tror uansett ikke megleren kan klandres i dette tilfellet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå