Ewita Skrevet 26. oktober 2010 #1 Skrevet 26. oktober 2010 hei jeg har nå praksis som førskolelærer i en barnehage. vi har fått som oppgave å ha en vis å fortell stund i sammlingsstunden. Barnehagen har som tema vann denne måneden så jeg må finne på noe å vise under dette. Noen ideer? praksislæreren min sa at hun hadde med seg en krabbe når hun hadde det på skolen. dette hadde jo vært sånn sett en god idee, men er ikke lett å finne krabber nå + så vil jeg jo finne noe litt orginalt. Jeg bor ikke akkurat i nærheten av en strand så det hadde vært fint om det var noe som går ann å få tak i på andre måter. takk på forhånd for alle innspill:)
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2010 #2 Skrevet 26. oktober 2010 Ta med salt, og fortell hvor det kommer fra :gjeiper:
Ewita Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter #3 Skrevet 26. oktober 2010 haha var faktisk en god idee egentlig:P enkelt og mye å si om:P
Neala Skrevet 26. oktober 2010 #4 Skrevet 26. oktober 2010 Ja! Jeg stemmer for salt! Det tror jeg kan være spennende for barna også
Ewita Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 26. oktober 2010 kunne kanskje vært gøyt å ha med noe flere ting i såfall da...siden salt sånn egentlig ikke er så fasinerende å se på men f. eks dyreliv i saltvann da, å ha med hvorfor vannet er salt og sånn.....men i såfall hva mer? hvor få tak i?
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2010 #6 Skrevet 26. oktober 2010 Kanskje du kan fortelle ungene hvordan havsaltet utvinnes? Og for å få ungene engasjerte kan du spørre om de vet om noen matvarer som har salt i seg? Eller printe ut et bilde av et saltvannsakvarium som du lar dem se på, kanskje noen av ungene har et hjemme
Jinx82 Skrevet 26. oktober 2010 #7 Skrevet 26. oktober 2010 (endret) Vann kan være spennende nok det, både kaldt, varmt, og som snø eller isbiter! Vis og fortell ungene hva som skjer med når det blir kaldt/varmt. La barna få dyppe fingrene i 3 skåler med vann, (f.eks kaldt-romtemperert-varmere) * Hvilken skål ville de velge hvis de skulle drikke vannet? * Hvilken skål ville de velge hvis de skulle bade oppi vannet? Hva skjer når vannet blir varmt og koker? (i vannkoker)(Det starter med bevegelse og bobler etterhvert - kan dere si ifra når dere ser at dette skjer?) Hva skjer når vannet blir kaldt?(Det fryser - se/kjenn på denne isbiten - avslutt med å lag isbiter i artige former som dere putter i fryseren og ser på neste dag?!) Hva skjer når isbiten blir varm?(Den smelter til vann igjen) Har barna sett at dette skjer ute om vinteren også?Når det lufta er varm/plussgrader kommer regnet ned som vanndråper, når den er kald/minusgrader kommer det ned som snø istedet - og når været blir varmere igjen, så smelter snøen og blir til vann igjen. Vi kan gå på skøyter når vannet er fryst til is, og vi kan gå på ski/ake/lage snøfigurer når "regnet" er så kaldt at det kommer ned som snø. Endret 26. oktober 2010 av Jinx82
Leanne Skrevet 27. oktober 2010 #8 Skrevet 27. oktober 2010 vann er gøy.. Går jo an å prøve å blande vann med forskjellige ting.. Blande vann og salt blande vann og bakepulver blande vann og olje blande vann og konditorfarge etc.. Spennende å følge med på, og kunne fundere seg rundt f.eks hva som egentlig skjer med oljen og vannet? Hvorfor blander det seg ikke.. (bare et lite tips: man må ikke nødvendigvis komme frem til fasitsvar på alt - la barna finne sine egne svar)
Sulosi Skrevet 29. oktober 2010 #9 Skrevet 29. oktober 2010 Heisann, dette skal jeg prøve ut på¨samling til uka. Foreslo det for min praksisveilieder og han syntes det vare en god ide
Ewita Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter #10 Skrevet 29. oktober 2010 flotte ting her:) kunne kanskje tenkt meg å ha som tema saltvannn....da kunne jeg snakket om hvorfor vannet var salt og hvilke arter som lever i saltvann. noe annet som jeg kunne tatt med meg å vist i forhold til det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå