Gå til innhold

Sikkerhetssele til hund i bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan anbefale en god, kraftig og sikker sele til å bruke til hund i bil? Hunden er ca 50 kg, og vi har ikke plass til noe bur i bilen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker en jeg kjøpte på hapoo.no. Brukte den på en rase på ca 50 kg, og syns den satt godt og sikkert på hunden.

Selen finne du her

Skrevet

Nei, jeg kan ikke anbefale noe av den enkle grunn at det ikke finnes noe slikt som en sikker sele til hund i bil. Det eneste de i beste fall forhindrer er at hunden går som et prosjektil gjennom kupeen ved en kollisjon. At hundens sele er festet i bilens sikkerhetssele gir liten eller ingen garanti for noe som helst siden sikkerhetsselene er konstruert for mennesker over en viss høyde/vekt som sitter fastspent.

Og en hund på 50 kg. tilsvarer et voksent menneske og da er spørsmålet om du ville ha hatt ett slikt dårlig sikret bak deg eller ved siden av deg under en frontkollisjon? Jeg ville ikke det og vil derfor si at et skikkelig bilbur er det eneste alternativet.

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg kan ikke anbefale noe av den enkle grunn at det ikke finnes noe slikt som en sikker sele til hund i bil. Det eneste de i beste fall forhindrer er at hunden går som et prosjektil gjennom kupeen ved en kollisjon. At hundens sele er festet i bilens sikkerhetssele gir liten eller ingen garanti for noe som helst siden sikkerhetsselene er konstruert for mennesker over en viss høyde/vekt som sitter fastspent.

Og en hund på 50 kg. tilsvarer et voksent menneske og da er spørsmålet om du ville ha hatt ett slikt dårlig sikret bak deg eller ved siden av deg under en frontkollisjon? Jeg ville ikke det og vil derfor si at et skikkelig bilbur er det eneste alternativet.

Nå har jeg en liten hund på bare 3 kg (pomeranian), og jeg vet ikke om du mener det samme ang ruk av sikkerhetsbelte på ham..? Jeg er derimot av helt motsatt oppfatning enn deg, Leo. Jeg har hatt samme rase i 12 år, og har alltid brukt sikkerhetsbelte i bil på dem (den andre er dessverre død nå da). Jeg føler at han sitter mye tryggere fastspent i et sikkerhetsbelte enn i et bur - for for så små hunder har man jo som regel bare et lite bærbart bur i bilen, og det er jo ingen trygghet i et løst bærbart bur, heller tvert imot. Selvsagt kan man feste det i sikkerhetsselene, men da er det jo like greit å heller feste HUNDEN direkte i sikkerhetsselene;-) For å feste et bærbart bur til selene som er ment for oss mennesker blir jo gjerne en provisorisk løsning som neppe blir godkjent under en evt kontroll.

Jeg skal innrømme at jeg i begynnelsen hadde min første pomeranian LØS i bilen noen ganger (idiotiske meg!!), i baksetet dog, HELT til jeg fikk meg en tankevekker: Jeg kom kjørende i en 50-sone, så en liten gutt syklende langs veien så jeg dempet naturligvis farten... Plutselig, HELT ut av det blå, fant gutten ut at han skulle krysse veien - noe barn jo plutselig kan finne på uten å overhodet se seg for, så jeg måtte selvsagt bråbremse! Det gikk HELT fint med både meg og den intetanede syklende gutten, men min stakkars lille hund kom jo flyvende som et prosjektil frem i stereoanlegget... Heldigvis slapp han også unna med skrekken, men etter det ble sikkerhetsbeltet FAST inventar i bilen!! Jeg kjørte jo i knappe 25 da jeg bråstoppet...

Det jeg også passer godt på når jeg har min hund i sikkerhetsbeltet, er at jeg ALLTID har ham BAK et av setene foran. Jeg føler det er tryggest for man kan jo få noe gjennom frontruta, og da er det liksom mindre sjanse for at det evt treffer ham..

Men tilbake til deres store hunder da. Og tilbake til deg, Leo.. Er det ikke bedre at man også fester de store hundene i sikkerhetsseler i baksetet, for hvis de står i hundebur bak, og sjåføren må bråbremse, blir jo hunden slengt veggimellom i buret sitt... Og sikkerhetsselene er jo laget slik at de SKAL festes til våre sikkerhetsbelter...

Bare et spørsmål altså?:-) Det kan GODT hende du har mer rett enn meg..:-) Jeg snakker bare utifra egen erfaring og teori :-)

Skrevet

For meg er ikke bur noe alternativ, da jeg ikke har plass til noe bur i bilen min. Burde sikkert ha tenkt på at hunden blir stor som voksen, og at jeg ikke har plass til noe bur. Men har sett så mange typer seler til å bruke til hund i bil, så trodde det var en enkel sak å ordne det.

Siden jeg er alene med hunden, må jeg ha han i bilen noen ganger. Bilen er nesten ny, så kan heller ikke bytte den.

Skrevet

Jeg føler at han sitter mye tryggere fastspent i et sikkerhetsbelte enn i et bur - for for så små hunder har man jo som regel bare et lite bærbart bur i bilen, og det er jo ingen trygghet i et løst bærbart bur, heller tvert imot. Selvsagt kan man feste det i sikkerhetsselene, men da er det jo like greit å heller feste HUNDEN direkte i sikkerhetsselene;-) For å feste et bærbart bur til selene som er ment for oss mennesker blir jo gjerne en provisorisk løsning som neppe blir godkjent under en evt kontroll.

Man må jo selvsagt kjøpe ett bur som er beregnet på bilbruk og feste dette godt i bilen, så jeg tar det for gitt at det er det vi sammenligner med her. At man har for liten bil er dårlig planlegging, og heller ingen god unnskyldning. Dette er på lik linje med at man ikke kjøper en bil som er så gammel at det ikke er påbudt med seler i baksetet, dersom man har barn. Jeg har hund, og ett av de sterkeste kriteriene hver gang jeg kjøper bil er at den skal ha plass til to voksne, en hund og det vi pleier å ha av bagasje, akkurat som at når jeg leter ett leilighet må det være lov og egnet å ha hund der. Velger man å skaffe seg dyr krever det enkelte tilpasninger på en del ting i livet.

Skrevet

Uff da. Jeg er visst dyremishandler på høyt plan i følge enkelte her virker det som... Jeg har mine som regel løse helt bakerst i bilen. Hvis ikke så har jeg de i sele fra ezydog på de. Disse er ganske solilde.

Skrevet (endret)

Nå har jeg en liten hund på bare 3 kg (pomeranian), og jeg vet ikke om du mener det samme ang ruk av sikkerhetsbelte på ham..? Jeg er derimot av helt motsatt oppfatning enn deg, Leo. Jeg har hatt samme rase i 12 år, og har alltid brukt sikkerhetsbelte i bil på dem (den andre er dessverre død nå da). Jeg føler at han sitter mye tryggere fastspent i et sikkerhetsbelte enn i et bur - for for så små hunder har man jo som regel bare et lite bærbart bur i bilen, og det er jo ingen trygghet i et løst bærbart bur, heller tvert imot. Selvsagt kan man feste det i sikkerhetsselene, men da er det jo like greit å heller feste HUNDEN direkte i sikkerhetsselene;-) For å feste et bærbart bur til selene som er ment for oss mennesker blir jo gjerne en provisorisk løsning som neppe blir godkjent under en evt kontroll.

Men tilbake til deres store hunder da. Og tilbake til deg, Leo.. Er det ikke bedre at man også fester de store hundene i sikkerhetsseler i baksetet, for hvis de står i hundebur bak, og sjåføren må bråbremse, blir jo hunden slengt veggimellom i buret sitt... Og sikkerhetsselene er jo laget slik at de SKAL festes til våre sikkerhetsbelter...

Lite bur til hund eller katt kan man plassere på gulvet bak framsetene, det skal ikkje festes i sikkerhetsselene. Stort bur til stor hund i bagasjerom og det bør være boltet fast.

Her er ein video av ein crash test for hund.

Nei, det beste er nok at hunden sitter i bur i rett størrelse. Det er tryggere for alle. Er det ikkje bedre at hunden bare blir "dulta" i burveggene under eit kræsj, enn at den flyger igjennom frontruta eller at de som sitter i framsetene får den i hodet?

Endret av Awsome
  • Liker 1
Skrevet

Nå er jo selene også kontruert FOR Å PASSE i menneskeselene da, og man kjøper naturligvis en utgave som er CE-godkjent.

Og ja, i den perfekte verden har alle biler som passer til å ha hundebur og barn i, men sånn er det nå en gang ikke. Dessuten har enkelte hunder som blir bilsyke av å sitte i buret, men ikke av å sitte i setet. Kanskje tryggere å ha den i buret, (skjønt jeg er nå ikke sikker på det heller jeg da) men hvor hyggelig er det å ha med en hund som alltid spyr i buret sitt når man kanskje kan unngå det med å ha den sittende i passasjersetet?

Jeg har har nåværende hund i sele i forsetet, og det hadde jeg med den forrige også. Og tatt i betraktining at disse selene faktisk som sagt er CE-godkjent vil jeg tro det er ganske så trygdt.

(lurer på om det ikke var BMW som kom med egne seler til hund som merketilbehør? husker ikke hviolket bilmerke det var, men det var et av de "store kjente")

Skrevet

Nå er jo selene også kontruert FOR Å PASSE i menneskeselene da, og man kjøper naturligvis en utgave som er CE-godkjent.

At selen er CE-merket har ingenting å gjøre med dens egnethet til å forhindre skader på hund og menneske ved en kollisjon. Det er rett og slett bare produsentens og/eller importørens erklæring som sier at produktet er produsert i samsvar gjeldende regelverk. Lightere, tennisballer, kulepenner og alt mulig annet kan også være CE-merket.

Kanskje tryggere å ha den i buret, (skjønt jeg er nå ikke sikker på det heller jeg da) men hvor hyggelig er det å ha med en hund som alltid spyr i buret sitt når man kanskje kan unngå det med å ha den sittende i passasjersetet?
Nei, hva betyr sikkerhet hvis man slipper å tørke hundespy!? Mye hyggeligere å tørke hunden bort fra frontruta evt. bli drept eller alvorlig skadet av den hvis bilen f.eks. går rundt. (Til din informasjon, så er skikkelige bilbur utstyrt med en løs gummimatte med kanter som gjør rengjøring til en lek. Kaster hunden opp, evt. bæsjer/tisser, så tar det ca. 2 minutter å stoppe og rengjøre matten).

Jeg har har nåværende hund i sele i forsetet, og det hadde jeg med den forrige også. Og tatt i betraktining at disse selene faktisk som sagt er CE-godkjent vil jeg tro det er ganske så trygdt.

Denne videoen viser en frontkollisjon hvor selen fungerer, men fremdeles ville jeg ikke hatt denne hunden i setet ved siden av meg og sannsynligvis går det ikke særlig bra med hunden heller. Hunden blir på ingen måtte presset tilbake i setet og holdt fast av sikkerhetsbeltet siden dette, som sagt, er konstruert for mennesker.

Denne videoen viser en frontkollisjon med hunden plassert i et ordentlig bilbur. Bilburet skal for øvrig være så trangt at hunden ikke får plass til å "flakse rundt".

Her kan du også lese hva Trygg Trafikk mener om sikkerhetsbelte vs. bilbur til hund. Det er altså ikke snakk om mine personlige tanker og erfaringer. (Selv om de også tilsier at en hund i sele, og da særlig i passasjersetet, utgjør en fare både for seg selv og, ikke minst for menneskene i bilen ved en ulykke. Faktisk hadde jeg sannsynligvis ikke vært i stand til å skrive dette i det hele tatt hvis jeg hadde hatt for vane å kjøre rundt med en hund i sele i setet ved siden av meg...).

For øvrig er det flere produsenter av bilbur som spesiallager bilbur også for små hunder, bl.a. Schmidt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...