Beli Skrevet 26. oktober 2010 #1 Skrevet 26. oktober 2010 Er det sant at ting som mobilladere, TV og spillkonsoller tar strøm selv om de ikke er ibruk? Gjelder dette også små elektriske ting som lamper, brødristere og hårfønere?
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2010 #2 Skrevet 26. oktober 2010 Det er visst ganske lite, men alt trekker strøm, har jeg blitt fortalt. Og jeg tar ut alt jeg kan unnvære. Unødvendig å betale for mere enn en må.
Christina_ Skrevet 26. oktober 2010 #3 Skrevet 26. oktober 2010 Jeg aner ikke, men trekker ut i tilfelle det gjør det!!
blomsterhav Skrevet 26. oktober 2010 #4 Skrevet 26. oktober 2010 Når jeg tar ut laderen fra mobilen min står det at jeg må huske å ta den ut av stikkontakten, siden det vil bruke strøm om jeg ikke gjør det.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2010 #5 Skrevet 26. oktober 2010 Det gjør du, i allefall på enheter med stand-by funksjon. Altså TV, spillkonsoller, mobilladere, og masse mer. For enheter uten slik funskjon, altså med fysisk av/på knapp kan jeg ikke forstå at det er noe å spare. Slik som hårføner, brødrister, støvsuger, lamper, og mer.
Østlandet Skrevet 26. oktober 2010 #6 Skrevet 26. oktober 2010 Utrolig lite å spare på dette. og på vinteren, når man fyrer, så er jo det meste av energien varme. Blir like dumt som å slukke en lyspære (glødelampe av vanlig type), når man samtidig fyrer med strøm. 80-90% av glødelampa er varme. Resten lys. Men greit. Bitte litt sparer man. Men tror ikke det er der detn store sløsingen er. Hilsen østlandet. Skribent. Men også elkraft ingeniør.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2010 #7 Skrevet 27. oktober 2010 Det er ikke noe videre å spare på dette, hovedgrunnen til å trekke ut elektroniske gjenstander er at mange av dem utgjør en viss brannfare.
Independent_ Skrevet 27. oktober 2010 #8 Skrevet 27. oktober 2010 Det vandrer fortsatt elektroner fra stikkontaken og inn i elementet som er koblet til stikkontakten selv om kretsen er sluttet. Så ja, litt strøm går det, men det er ikke like mye som når f.eks. mobil laderen er koblet i. Men elementer som mobil ladere er UTROLIG brannfarlige, og bør alltid kobles helt ut uansett. Det gjelder også andre ledninger o.l.
kulu-kulu Skrevet 27. oktober 2010 #9 Skrevet 27. oktober 2010 Ikke no problem å få strøm i seg , av en brødrister som ikke er i bruk,men har stikkontakten i Bare prøv å bære den , ved å ha pekefinkeren nede i det ene hullet,og tommelen i den andre , mens kontakten står i må man huske ja Konklusjonen , er at det føres strøm inn den,selv om den ikke er påslått...
Leifr Skrevet 28. oktober 2010 #10 Skrevet 28. oktober 2010 (endret) og på vinteren, når man fyrer, så er jo det meste av energien varme. Blir like dumt som å slukke en lyspære (glødelampe av vanlig type), når man samtidig fyrer med strøm. 80-90% av glødelampa er varme. Resten lys. Ja. Du kunne like gjerne ha skrevet "så er jo så godt som all energien varme". Selv den andelen av energien som f.eks. en glødelampe omdanner til lys, vil igjen gå over til varme etter å ha blitt absorbert av omgivelsene -- det eneste som ikke bidrar til å varme opp huset, vil være den lille andelen av lyset som slipper ut av vinduene. Mer generelt, så vil et elektrisk apparat som bruker X antall watt strøm bidra til å varme opp rommet det står i eksakt like effektivt som en panelovn som drar like mange watt, og forutsatt at man har termostat-styrt oppvarming vil man da spare kr. 0 på å skru av/dra ut kontakten til de aktuelle apparatene. Den suverent viktigste formen for "sløsing" med elektrisk energi i en moderne husholdning er når man bruker strøm til å varme opp vann og deretter lar det varme vannet renne ut i avløpet. Energiøkonomisk sett lønner det seg å la f.eks. en kjele man har kokt vann i bli stående til vannet har nådd romtemperatur, før man tømmer det ut. (Alt det over gjelder for den delen av året hvor man bruker oppvarming, det er ikke riktig like lurt midt i en hetebølge om sommeren. Utkobling av ting man ikke bruker for å redusere brannfaren er en helt annen sak.) Endret 28. oktober 2010 av Leifr
Østlandet Skrevet 28. oktober 2010 #11 Skrevet 28. oktober 2010 Det vandrer fortsatt elektroner fra stikkontaken og inn i elementet som er koblet til stikkontakten selv om kretsen er sluttet. Så ja, litt strøm går det, men det er ikke like mye som når f.eks. mobil laderen er koblet i. Men elementer som mobil ladere er UTROLIG brannfarlige, og bør alltid kobles helt ut uansett. Det gjelder også andre ledninger o.l. Ut i fra det du skriver, så måp jeg gjøre oppmerksom på. At når man snakker om "sluttet" krets i denne terminologien. Så betyr det at en krets er hel og tilkoblet. Det var kanskje det motsatte du mente? Ellers, så går det utrolig lite strøm i f eks en mobillader, i forhold til under lading. Nesten ikke å ta i betraktning. Andre forskjellige ting vi bruker, kan nesten ikke regnes med. Mobilladere er mer brannfarlig tilkoblet enn ikke ja. Men de er da virkelig ikke veldig brannfarlige. Behandlet på rett måte, så kan det nesten sees bort fra. Legg merke til at de fleste Tv i dag ikke en gang har av/på knapp, som bryter fysisk. Tenk på hvor mange millioner moderne datamonitorer og Tv, som hele tiden står påslått i Norge. I hjemmene og kontorer. ikke ofte du hører om branner her.
Independent_ Skrevet 28. oktober 2010 #12 Skrevet 28. oktober 2010 Ut i fra det du skriver, så måp jeg gjøre oppmerksom på. At når man snakker om "sluttet" krets i denne terminologien. Så betyr det at en krets er hel og tilkoblet. Det var kanskje det motsatte du mente? Ellers, så går det utrolig lite strøm i f eks en mobillader, i forhold til under lading. Nesten ikke å ta i betraktning. Andre forskjellige ting vi bruker, kan nesten ikke regnes med. Mobilladere er mer brannfarlig tilkoblet enn ikke ja. Men de er da virkelig ikke veldig brannfarlige. Behandlet på rett måte, så kan det nesten sees bort fra. Legg merke til at de fleste Tv i dag ikke en gang har av/på knapp, som bryter fysisk. Tenk på hvor mange millioner moderne datamonitorer og Tv, som hele tiden står påslått i Norge. I hjemmene og kontorer. ikke ofte du hører om branner her. Oi, skulle skrive ikke sluttet krets. Bra at du rettet på meg Men når det gjelder mobil ladere så var det faktisk en nyhet for en tid tilbake om faktisk hvor brannfarlig det er. Det var både på TVet og på de forskjellige nettavisene. Jeg aner ikke hvorfor, men jeg snakket på bakgrunn av det. Går ut fra at det stemmer siden det ble såpass mye oppstyr over det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå