Gå til innhold

Til dere med flere barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt innspill på erfaringer med å ha to barn på samme rom. Dvs en på rundt 3 år, og en på 4 mnd. Fordeler/ulemper?

Ser på nytt sted å bo, men kommer i så fall bare til å få ett barnerom.. det er muligheter for innredning av ekstra soverom etterhvert (når barna er 4-5 år og 1-2 år), så det er snakk om at barna kun sover på samme rom i 1-2 år.

Er selv oppvokst med eget rom, så derfor lurer jeg på om det er noe problem med å dele eller ikke.

Takker for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her var det ingen problemer. Har barn med sånn nogenlunde samme alderssprang og gutt og jente. Nå lå minsten inne hos meg til han ble 2 år da. Så delte de rom i ca 6 år.

Skrevet

Nå har jeg ikke barn selv, men hører at foreldrene mine opplevde det som positivt at jeg og broren min delte rom ca. til jeg begynte på skolen da jeg var sju. Det ble aldri noe natterangling på oss, og vi var stort sett veldig gode venner. Det var to år mellom oss. Men det var nok greit at jeg fikk eget rom i skolealder både pga. lekser og at venner da var mer med hjem.

Men egentlig tenker jeg at vi har litt høye krav til hva barn må ha i dag. For noen barn kan det sikkert være vanskelig å dele, spesielt hvis en eller begge har veldig spesielle behov, inkl. søvnrutiner pga. vanskelig med søvn. Men ellers ser jeg mye positivt ved deling.

Skrevet

Hei

Har selv to barn (snart tre) og erfaringen hos oss er at barna våre på 2 og snart 6 år fint kan sove på samme rom. Ettersom vi har nok soverom til at de kan ha et hver sover de på hvert sitt rom til vanlig, men dersom vi har besøk, er hos andre eller på hytte sover de på samme rom og det går helt fint.

Tror nok at det hos oss hadde blitt utfordrende dersom de skulle sove på samme rom når den minste var veldig liten, ettersom han våknet endel på natta frem til han var ca 1.5 år. De gangene vi da prøvde å legge dem på samme rom resulterte det i at den elste våknet også var det rimelig kaos med to våkne unger midt på natta og desto vanskeligere å roe dem ned igjen på samme rom,.

Skrevet

Takk for svar!

Ja, det er spesielt dette med søvn jeg bekymrer meg over. Om de vekker hverandre, og om det går an at de kan stå opp til ulike tider. Frem til minsten blir 1-2 år er det jo begrensen hva h*n trenger av plass på samme rom som eldstemann. Men ser helt poenget med behovet for egne rom når de blir litt eldre! Men da tror dere det går fint å dele rom et par år når de er så små? Håper ikke ulempene blir for store bare! Annet vi ikke har tenkt på? Vil ikke angre på at vi ikke hadde to rom til å begynne med.. (selv om jeg ser den med at de også kan ha glede av hverandre på samme rom :-)

Dersom fremtidig baby blir like grei på natten som h*n vi har nå, så blir det kanskje ikke så trøblete. Men så vet man jo aldri med nummer to..

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg sov på samme rom som mamma, pappa og storesøster fra jeg kom til og fram til jeg var 5. Min storesøster var da 9.

Kan overhodet ikke huske det som noe problem, og har heller ikke blitt fortalt at det var noe problem. Sikkert deilig for min søster å få eget rom da hun var 9, men fram til da delte vi på den lille plassen vi hadde!

Skrevet

Da vi fikk barn hadde vi bare ett soverom, og vi delte alle samme rom til eldstemann var 5,5 år.

Da flyttet vi, og de fikk hvert sitt rom.

Men de ville fortsette å sove på samme rom, og delte rom i to år til.

Det var aldri noe problem.

Begge to sov selv om det var litt uro rundt dem.

Skrevet

AB #2 her.

Mine delte som sagt rom i flere år. Minsten var veldig plaget med astma så det ble en del netter med mye hosting og opp for å få medisin mm. Merkelig nok så som eldstemann fint gjennom natten. Opplevde aldri at de forstyrret hverandre. Den yngste ble alltid lagt før den eldste. Kanskje en time mellom de.

Skrevet

Har 2 jenter på 3 og 5 som deler rom nå. Hadde hvert sitt før, men de ønsket og dele. Går kjempefint.

Selv om den ene eller andre er urolig om natten, så vekker de ikke hverandre.

Skrevet

Takker for alle svar :)

Da er jeg litt mer beroliget - ser ut som om det kanskje kan gå ganske bra likevel :sol:

Skrevet

Jeg har ett soverom i leiligheten. Det deler ungene, det går utrolig bra selv om de nå er 8 og 11 - og forskjellig kjønn. Skal den ene ha overnatting, sover den andre hos meg i stua eller gjesten sover på madrass på gulvet.

I alle år, bortsett fra 1 år har de delt rom. De vil helst sove sammen. Og akkurat nå har de ikke noe valg heller ;)

Men det går faktisk bra om ungene er vant til det. Ingen av deres venner reagerer heller. Er ganske normalt at søsken deler rom, også som store, i pressområder. Ikke alle har råd til stort rekkehus eller hus med mange soverom. Her vi bor må jeg ut med minst 16 000 i leie eller husleie om jeg skal kjøpe en fireroms, så jeg venter til jeg får bedre råd.

Skrevet

Guttene våre delte rom til i sommer da var de 10 og 8. Den yngste her har også astma, men det har aldri vært noe problem.

I sommer bygde vi om huset slik at guttene nå har hvert sitt soverom, men de deler merkelig nok enda ( sover på yngstemann sitt med køyeseng). De sier selv at de synes det er bedre å sove på samme rom.

Vi peser ikke noe mer med det, 1 dag vokser de nok i fra å dele rom siden de faktisk har hvert sitt.

Selv delte jeg rom med 4 brødre til jeg flyttet ut, ikke noe problem det. Verre var det at 7 mennesker skulle dele badet ( 5 gutter og 2 jenter).

Skrevet

Vi har stadig prøvd å ha guttene (nå 10 og 13 år) på hvert sitt rom, men de går bare inn og legger seg hos hverandre likevel. Så nå deler de rom, og så er det ekstra rommet gjesterom i stedet.

De vil tydeligvis ha det slik.

Til sommeren kommer vi antagelig til å flytte til et hus der de blir NØDT til å dele rom. Spånn er det bare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...