Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg jobber i en butikk der alle ansatte har en egen kasse med vekslepenger, etter endt vakt må vi telle opp vekslepengene som skal ligge i kassa (et vist beløp) Og så telle opp resten av pengene som oppgjøret, noen ganger kan det komme opp advarsel som sier at oppgjøret er feil.Teller over på nytt, men fortsatt feil. Det står ikke hvor mye som er feil eller noe annen forklaring.

Noen som har erfaring og vet om vi blir trekt dette som skyles av lønningnen ?

Kan amn få sparken for at det er feil i kassaoppgjøret ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man blir ikke trekt i lønn ved feil (skal ihvertfall ikke skje) og man kan heller ikke få sparken hvis man har differanse i ny og ne.

Mistenker de derimot at du lager differanse med vilje (altså stjeler) eller hvis du er så rotete og surrete at du får differanse gjentatte ganger, da kan du begynne å bekymre deg for jobben din.

Skrevet

Det er ikke lovlig å trekke deg i lønn selv om du har diff i kassa (diff = differanse). Du får jo heller ikke overskuddet hvis det er for mye i kassa?

Å ha litt diff av og til kan skje hvem som helst, og er ikke grunn til å sparke noen. Hvis du derimot stadig har større summer (fra en hundrelapp og oppover) i diff, så kan det tyde på at denne jobben ikke er noe for deg - noe som til syvende og sist KAN være en grunn for avskjedigelse. Men da ikke uten at sjefen tar opp problematikken med deg først.

Skrevet

Jeg hadde diff hver dag i en uke, jeg, da jeg begynte å jobbe i butikk. Ikke noen særlig god følelse, men det skjer alle. Var en som hadde jobbet der i tre år, som plutselig hadde bortimot 1500kr i diff en dag og kunne ikke fatte og begripe hvordan, men sjefen sa bare at det er sånt som skjer. Ingen knurring eller lønnstrekk :)

Skrevet

Tusen takk for svar.

Har jo ikke diff feil hver gang, men det kan hende en gang i blant hvis det har vært en dag med mye mye folk. Det værste er vel at jeg aldri vet hvor mye eller for lite diff det er.

Takk for svar igjen.

Skrevet

Jeg hadde diff hver dag i en uke, jeg, da jeg begynte å jobbe i butikk. Ikke noen særlig god følelse, men det skjer alle. Var en som hadde jobbet der i tre år, som plutselig hadde bortimot 1500kr i diff en dag og kunne ikke fatte og begripe hvordan, men sjefen sa bare at det er sånt som skjer. Ingen knurring eller lønnstrekk :)

det er nok mye vanligere når man er ny ja, og det vil de aller, aller fleste sjefer ha forståelse for :)

Skrevet

En gang hadde jeg 21.000 i diff!

Sjefen var veldig forståelsesfull, og roet meg ned med at jeg nok hadde telt kraftig feil en dag. Jeg fikk jo panikk, selvsagt.. :sjenert:

Skrevet

Sant det. Ikke lov å trekke en ansatt av lønnen pga diff i kassa. Hatt diff et par ganger. Det skjer. Får panikk hver gang og prøver å finne feilen men ikke alltid like lett.

Skrevet

Da jeg jobba i butikk skjedde dette titt og ofte, men ofte var det ikke mer enn et par kroner - noe som ikke var så ille. Men man bør være forsiktig at det ikke skjer hver gang man er på jobb, ellers kan det komme mistanke om at ansatte stjeler.

Skrevet

Jeg ville syntes det var veldig ubehagelig å kun få beskjed om en diff og ikke beløpet.

Det er jo stor forskjell på en diff på 1 kr og 1000 kr.

Er dette vanlig da at man ikke får oppgitt hvor stor diffen er?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...