Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber og bor i sverige for tiden. Har studielån, men også egenkapital i Norge.

Hva lønner seg, betale ned studielånet helt, vil fremdeles ha penger til overs. Eller beholde studielån?

Sverige har samme ordning som Norge i forhold til avdrag på lån, skatt på oppspartemiddler, etc. Jeg vil få avdrag her i Sverige på grunn av studielån, etc.

Jeg tenker at siden det er såpass liten forskjell mellom renten man får av oppsparte penger og studielånrenter, at det vil lønne seg å betale ut lånet.

Eller?

(annen ting at det vil være en mindre ting å tenke på)

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet

Har du ingen andre lån, eller planer om å ta opp andre lån? Studielånet er jo det siste lånet en skal kvitte seg med pga de ulike sosiale fordelene med lånet (pga muligheten for rentefritak og ettergivelse under bestemte forhold, personlig lån som ingen arver osv).

Hvis du har mer enn nok penger i banken, og aldri kommer til å ta opp bolig- eller billån, kan du like gjerne innfri studielånet. Hvis ikke - betal som normalt, eller litt ekstra hver måned.

Husk at lånerenta bestandig vil være høyere enn innskuddsrenta, så på den måten vil det sjelden lønne seg å låne, selv med skattefradraget innberegnet.

(PS: det er forskjell på fradrag og avdrag ;) Det kan lønne seg å ha disse begrepene i orden i en eventuell samtale med banken.)

Skrevet

Har ingen andre lån per dato. Men mulig vi kjøper hus/leilighet senere. Så spørsmålet er jo om jeg skal la renta gå på studielånet og ha mer i egenkapital ved kjøp av bolig. (når det blir aner jeg ikke)

Del tre, det om at "lånerenta bestandig vil være høyere enn innskuddsrenta", tilsier jo at jeg bør betale ned studielånet nå....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...