Gå til innhold

Julekalender


Naxos70

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere når ungene deres ikke er hos dere på fulltid?

jeg tenkte å kjøpe en julekalender jeg fant i sparkjøpkatalogen, der man henger opp en snor og fester poser med dato på med klesklyper. Dermed kan jeg lage fire slike og henge opp riktige poser for de dagene de forskjellige ungene er hos oss. Er det en grei måte å gjøre det på? Hva synes dere? Noen med tips om hva jeg kan legge oppi? Jeg har ikke gjort dette før, har bare gitt jentungen min en vanlig kalender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har en for hvert barn snor festet horisontalt på veggen. Våre hjemmeboende små-barn har hver sin snor med pakker hver dag. Det er en liten leke o.l på lørdagene, eller er det en lite n sjokolade eller seigmann eller noe sånt på hverdagene.

For at 14-åringen som kommer annenhver helg skulle slippe å pakke opp 14 pakker i slengen (hun ble lei) Pakker jeg godteri for to uker + en liten gave i EN pakke til henne og henger opp når hun kommer.

Både hun og vi synes det er en fin ordning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 14-åringen får vel kalenderpakker når hun er hos faren også? Så da får hun egentlig dobbelt opp mens hjemmeboende barn bare får det halve? Eller? Det var der jeg tenkte at det kunne være greit å gi de noe bare de dagene de var hos oss. Vi har ingen på full tid vi da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ikke gitt at den andre forelderen har pakkekalender. Har aldri skjedd her.

Jeg hadde vel bare hengt opp for de dagene barnet var der. Dersom det av og til er litt dyrere ting så hadde jeg sørget for at dette barnet fikk det også.

Her hadde unger en samlet. De var annenhver helg hos faren. Da pakket de opp når de kom hjem. Hadde nok stilt seg anderledes dersom de var 50/50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres merkelig ut at ungen kun skal få pakker de dagene han/hun er hos dere. Hva med å lage en bærbar kalender? En kalender som er barnets personlige og som kan bringes frem og tilbake? Er ikke penget med en kalender at man åpner en pakke/luke hver dag da? Eller har jeg misforstått totalt? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, en kalender skal jo kunne åpnes hver dag, men i vår setting så har de jo kalendere hjemme hos de andre foreldrene og med alt snopen og dillet som er i omløp i dag så mener jeg at de absolutt ikke trenger to kalendere. Synes det er blitt altfor mye mas med disse kalenderne, hittil har jenta mi fått bare en billigkalender, men nå som vi er blitt en større familie så har jeg lyst til å gjøre det på en litt annen måte. Har foreslått det for faren hennes også, så kan han evt. lage for de dagene hun er hos han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kalenderpakker for hver dag, får åpne en ekstra før h*n drar til faren, og så blir en ekstra når h*n kommer hjem. Fungerer helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er barnet bare hos faren et par helger i løpet av desember da? Litt annerledes når de er borte bare et par dager. Hos oss vil det jo være slik at de får et lass med pakker hver gang de kommer. Synes bare det er så unødvendig når vi går mot jul og det likevel blir mange pakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår samværsdatter har kalender hos mammaen sin også, litt ulike fra år til år.

Jeg vil ikke at hun og våre hjemmeboende barn skal føle at vi forskjellsbehandler dem.

Så selv om hun bare kommer to ganger i løpet av en kalender synes jeg det er fint å kunne gi henne kalendergave for alle dagene.

Det er enkelt hjemme hos oss fordi de får bare en liten sjokolade eller en skumgodt i pakken på hverdagene. Det er bare på lørdagene at det er en liten leke, eller en film eller et par sokker eller noe sånt i kalenderen.

Om hun får kalender hos mor, bestemor og naboer i tillegg er ikke så nøye for oss....og de hjemmeboende ungene våre spør ikke om det i det hele tatt.

Hun får da et par sokker eller en sminkekost eller noe annet som passer og så ligger det en 10-11 små sjokolader eller noe annet godt i pakken den lørdagen hun kommer.

(Vi valgte å gjøre det sånn i f.h.t innholdet i kalenderen fordi vi syntes alle pakkene med ulike ting hver dag tok bort mye av magien ved julaften).

For ungene er det viktigste å få pakke opp og ikke vite akkurat hva som er inni....de synes en liten sjokolade eller seigmann er toppen de...

Mulig vi skulle vært mer steil på at hun får kalender hos mor og ikke trenger hver dag hos far, men ser ikke at hun eller vi har noe å tape på at hun får hos pappa`n sin i tillegg...det er jo ikke store verdiene det er snakk om uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 14-åringen får vel kalenderpakker når hun er hos faren også? Så da får hun egentlig dobbelt opp mens hjemmeboende barn bare får det halve? Eller? Det var der jeg tenkte at det kunne være greit å gi de noe bare de dagene de var hos oss. Vi har ingen på full tid vi da.

Ville bare svare deg her også jeg...

Jo, hun får kanskje dobbelt opp...men ungene våre får jo ikke det halve. De har ETT hjem de, mens hun har to.

Hun får dermed være med på dobbelt med ferier, dobbelt med kino, svømmehall ja.....alt det vi drar på og det moren tar henne med på....men det er ikke feil i forhold til de hjemmeboende barna fordet mener jeg.

Det er jo helt selvfølgelig at det blir sånn. Det hadde vært direkte rart å begynne å regne på det og ekskludere henne fordi hun har fått "det og det" hjemme hos moren sin.

Jeg tror ikke at det er sånn du tenker, misforstå meg rett...men jeg lurer på hvordan du tenker at et barn som sendes mellom to hjem skal kunne sammenliknes med ett som får bo på ett sted..

Jula har mange tradisjoner og for ungene er de viktige. Jeg tenker at de ikke er tiden for å stresse alt for mye med hva som er rettferdig i forhold til hjemmeboende barn og samværsbarn. Ungene mine har hvertfall aldri spurt om hvorfor hun får dobbelt så mye pakker og hvorfor hun har to kalendere. Jeg tror at de setter stor pris på at hun er en del av vår familie på samme linje som dem når hun er hos oss. For henne tror jeg det er veldig godt å se at "hun er med" i våre tradisjoner og vår jul når hun ikke er der også...og det koster så lite å la henne føle akkurat det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mine barn 50% og har et bonusbarn 40%. Vi har pakkekalendre, og hos oss åpnes pakkene på morningen. Dvs de dagene de våkner hos oss har de en pakke som henger og venter. Jeg vet at mine barn har "vanlig" sjokoladekalender hos far så da får de ekstra mange når de kommer tilbake eller hvordan de gjør det med de sjokoladene når de er hos meg vet jeg ikke helt. Jeg synes pakkekalender er veldig greit, teller alltid opp antall morninger litt før desember så jeg vet når vi har de forskjellige barna. Bonusbarnet har hatt pakkekalender og "vanlig" kalender hos mor så det blir litt opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...