Gå til innhold

Går ned i vekt men blir ikke stram! Gå ned i fettprosent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge prøvd å gå ned i vekt for å få flatere mage og strammere kropp, - men resultatene blir aldri slik jeg har sett for meg! Jeg kan kutte ned på kalorier, gå i underskudd og ta av meg 5-6 kilo og få en BMI på 19-20. Men jeg blir ikke fin i fasongen. Magen blir ikke flat, mye av fettet på de stedene jeg vil bli kvitt består, og jeg blir anorektisk i ansiktet og ser ut som en fange i konsentrasjonsleir over ryggen - mager. Men fortsatt er det nok av flesk andre steder på kroppen.

Jeg spiser mye nøtter, grønnsaker og kjøtt men også boller og is. Men selv om jeg tar en god del snop går jeg i kcal-underskudd og går ned i vekt.

Jeg var nær ved å gi opp men så hørte jeg for en stund om at det gikk ann å gå ned i fettprosent og opp i muskelprosent. Man skulle trene styrke, spise masse protein og lite (nesten ingenting) sukker og karbohydrater. Altså at samme mengden kalorier, bare veldig sunne kalorier fra salat og kylling etc.

Stemmer dette? Noen som vet? Vil med et slikt opplegg bli seende strammere ut på de riktige stedene?

Skjønner egentlig ikke hvordan det kan stemme, for karbohydrater medvirker vel ikke til mer kroppsfett så lenge man går i underskudd?

Anyone? :goodbye:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo mer muskler, jo strammere kropp får du! Nytter ikke bare å få lavere fettprosent, kroppen blir ikke strammere av den grunn. Tren styrke, men også kardio i tillegg så får du nok resultat du er ute etter. Det er også helt riktig at kroppen trenger masse proteiner for å bygge muskler, men karbohydrater er også veldig viktig hvis man skal bygge muskler. Spesielt etter en treningsøkt. Men alt med måte, vell og merke! :)

Skrevet

Jo mer muskler, jo strammere kropp får du! Nytter ikke bare å få lavere fettprosent, kroppen blir ikke strammere av den grunn. Tren styrke, men også kardio i tillegg så får du nok resultat du er ute etter. Det er også helt riktig at kroppen trenger masse proteiner for å bygge muskler, men karbohydrater er også veldig viktig hvis man skal bygge muskler. Spesielt etter en treningsøkt. Men alt med måte, vell og merke! :)

Men hvordan fungerer dette? Jeg må spise så jeg går i kalorioverskudd, men når jeg spiser mye protein og trener styrke lagres dette som muskler istedet for fett?

Så med andre ord går ikke det å få flat mage på antall kalorier, men hva man spiser?

Gjest Nanne70
Skrevet

Du må trene styrke for å stramme opp kroppen, vekttap kun basert på kaloriunderskudd uten trening tærer ikke bare på kroppsfett, men også på muskulatur, slik at du risikerer å bli tynn og slapp i stedet for slank og spenstig.

Når du trener styrke, er proteiner viktige byggesteiner for musklene, men det er ikke sånn at maten du spiser "omdannes" til muskler. Det som skjer når du trener og bygger mer muskler, er at forbrenningen din øker slik at fettprosenten din etterhvert går ned, og fettet erstattes av muskler. Du vil kunne oppleve at du går litt opp i vekt, men krymper i størrelse fordi muskler veier mer enn fett men tar mindre plass.

Om du skal ligge i kalorioverskudd eller underskudd, avhenger jo av om du skal ned i vekt eller ikke. Enkelt forklart er det slik at kaloriunderskudd = vektnedgang, kalorioverskudd = vektøkning. Du kan regne ut ditt daglige kaloribehov med og uten trening her. Dersom du skal ned i vekt, anbefales det å ligge på et daglig underskudd på 500 kcal.

Hva du spiser, har selvfølgelig litt å si, ettersom kroppen bedre kan nyttiggjøre seg proteiner, sunt fett og langsomme karbohydrater enn "tomme" karboydrater fra sukker, hvitt mel, ris, pasta osv. En del ernæringsfysiologer mener også at den raske blodsukkerstigningen man får av raske karbohydrater,fremmer mer fettlagring rundt magen.

Skrevet

Du må trene styrke for å stramme opp kroppen, vekttap kun basert på kaloriunderskudd uten trening tærer ikke bare på kroppsfett, men også på muskulatur, slik at du risikerer å bli tynn og slapp i stedet for slank og spenstig.

Når du trener styrke, er proteiner viktige byggesteiner for musklene, men det er ikke sånn at maten du spiser "omdannes" til muskler. Det som skjer når du trener og bygger mer muskler, er at forbrenningen din øker slik at fettprosenten din etterhvert går ned, og fettet erstattes av muskler. Du vil kunne oppleve at du går litt opp i vekt, men krymper i størrelse fordi muskler veier mer enn fett men tar mindre plass.

Om du skal ligge i kalorioverskudd eller underskudd, avhenger jo av om du skal ned i vekt eller ikke. Enkelt forklart er det slik at kaloriunderskudd = vektnedgang, kalorioverskudd = vektøkning. Du kan regne ut ditt daglige kaloribehov med og uten trening her. Dersom du skal ned i vekt, anbefales det å ligge på et daglig underskudd på 500 kcal.

Hva du spiser, har selvfølgelig litt å si, ettersom kroppen bedre kan nyttiggjøre seg proteiner, sunt fett og langsomme karbohydrater enn "tomme" karboydrater fra sukker, hvitt mel, ris, pasta osv. En del ernæringsfysiologer mener også at den raske blodsukkerstigningen man får av raske karbohydrater,fremmer mer fettlagring rundt magen.

Ja nettopp! Jeg blir mager, beinete, men likevel med flesk på magen etc. jeg vil jo ha den flatheten, at jeg blir ordentlig stram.

Takker for flotte tips, jeg ser poenget med å trene styrke og spise proteiner. Men jeg har hørt at muskler ikke kan bli bygget (eller vokse) selv om man trener de hvis man ikke går i kalorioverskudd. Jeg vil bli slankere, få bort litt kroppsfett og da vil jo kcal-overskuddet føre til både mer muskler men også mer fett? Eller er det slik at med kalorioverskudd og mye proteiner vil overskuddet lagre seg som muskelvekst istedet for fett?

Siden kcal-underskudd ikke hjelper meg å fjerne fett de riktige stedene har jeg jo begynt å tenke på at det kanskje går på hva jeg spiser. Kanskje ting vil bli bedre hvis jeg kutter ned på sukker og karbo og bytter det ut med protein. Men isåfall hvor mye karbohydrater og godis er greit, uten at det fører til økt fett? En is i uken? En is om dagen?

Skrevet

Å slanke seg og få muskler samtidig er en fåfengt øvelse.

Skrevet

Å slanke seg og få muskler samtidig er en fåfengt øvelse.

Ta er jo ikke styrketrening noe poeng for meg i det hele tatt?

Slik det blir lagt frem nå ser det ut som at jeg har to valg, enten:

1. Spise proteiner og trene styrke, men gå i kcal-underskudd - da vil jeg bare bli slankere og ingen muskler vil bli bygget siden det ikke er noe overskudd å bygge på så all mulig stramhet kan jeg bare drømme om. Jeg vil bli slank på akkurat samme måte som før, mager og beinete over ryggen/skuldrene men IKKE flat/stram over magen.

2. Kutte ned på sukker og karbohydrater og istedet spise masse fisk, kjøtt, nøtter og annet protein. Trene styrke. Ligge i kalorioverskudd. Da vil jeg sikkert bygge muskler, men gå opp flere kilo og få enda mer fett over magen og stedene jeg vil bli stram.

Jeg taper uansett?

Skrevet

Altså: Du kan trene styrke, og være i kalorioverskudd. Da vil du gjerne, som kvinne, gå ned i fettprosent, og øke muskelmasse samtidig.

Gjest Nanne70
Skrevet

Det der med at man må ligge i kalorioverskudd for å ha nytte av styrketrening gjelder kanskje hvis du skal bli kroppsbygger eller drive med styrkeløft, men det er delte meninger om nødvendigheten av det. Ved vanlig styrketrening 2-3 ganger i uka trenger ikke kroppen dette kalorioverskuddet.

Et lite underskudd på 500 kcal om dagen vil minske fettprosenten sånn som du ønsker, og du kan likevel få i deg ganske mange kcal pr. dag. La oss si at du er 24 år, 165 cm høy og veier 60 kg - hvis du da trener med middels intensitet 3-5 ganger i uka, er ditt daglige kaloribehov rundt 2200 kcal/dag, da går du i null.

Jeg foreslår at du prøver deg fram, begynn med å ligge i null, dvs. at du forbruker ca. like mange kcal som du inntar. Fokuser på å spise sunt og variert, med tilstrekkelig proteiner. Du kan uansett aldri "tape" så lenge du trener og spiser sunt, det er kun gevinster å hente der!

Hvis du etter la oss si 4 uker ikke begynner å merke resultater den ene eller den andre veien, kan du jo vurdere om det da er kaloriunderskudd eller overskudd som skal til for at du skal oppnå det du ønsker.

Skrevet

Ta er jo ikke styrketrening noe poeng for meg i det hele tatt?

Slik det blir lagt frem nå ser det ut som at jeg har to valg, enten:

1. Spise proteiner og trene styrke, men gå i kcal-underskudd - da vil jeg bare bli slankere og ingen muskler vil bli bygget siden det ikke er noe overskudd å bygge på så all mulig stramhet kan jeg bare drømme om. Jeg vil bli slank på akkurat samme måte som før, mager og beinete over ryggen/skuldrene men IKKE flat/stram over magen.

2. Kutte ned på sukker og karbohydrater og istedet spise masse fisk, kjøtt, nøtter og annet protein. Trene styrke. Ligge i kalorioverskudd. Da vil jeg sikkert bygge muskler, men gå opp flere kilo og få enda mer fett over magen og stedene jeg vil bli stram.

Jeg taper uansett?

Ved begge alternativene vil du kunne bli stram. Man kan få stram kropp selv om man ikke bygger muskler, det holder at de blir mer definerte. Man kan også bygge muskler vha kalorioverskudd uten å legge på seg fett, men det krever en riktig balanse i kostholdet.

Og hvorfor skal du kutte ned på karbohydrater??? Styrketrening + karbohydrater OG proteiner er faktisk en fantastisk kombinasjon, så lenge du har en "normal" kropp som ikke reagerer negativt på noen av dem. Hvis du bare skal leve på fett og proteiner og styrketrening kan kroppen din raskt gå på en smell.

Med mindre du har kjempehastverk er det bare å prøve seg frem ifht. styrke og kosthold, riktig styrketrening gir som regel flotte resultater relativt kjapt. Hvis du etterhvert ser at du ønsker STØRRE muskler (og ikke bare strammere kropp) får du tilpasse det etterhvert med mer kalorier. Har du hastverk og vil begynne på prosjekt store-muskler med en gang får du betale en ekspert på området til å sette opp et program for deg, for det er vanskelig å finne ut av hva som er riktig balanse uten å prøve og feile litt.

Skrevet

det er ikke alltid så lurt å kun tenke kalorier. Man må tenke litt på hva kroppen bruker de ulike næringsstoffene til.

Karbohydrater: kroppen bruker karbohydrater som energi. dersom kroppen har et overskudd av karbohydrater, vil den lagre dette som fett. Dersom kroppen har for underskudd av karbohydrater, vil den ta fra fettlagrene istedenfor. Karbohydrater er likevel viktig for å "fylle" musklene etter en treningsøkt. Men spis langsomme karbohydrater istedenfor de raske.

Fett er viktig for å sette i gang fettforbrenningen, og også som energi. (Men husk: riktig type fett!)

Protein: hver gang man trener, bryter man ned muskelfibrene, og kroppen må ha proteiner for å reparere disse. Uten nok proteiner, vil ikke kroppen klare å restituere seg nok mellom treningsøktene, og man kan ende opp med å gjøre mer skade enn nytte.

Fiber er også viktig for å holde i gang magen, og forbrenningen.

Håper dette var til nytte :)

Skrevet

Takk igjen for gode svar, dere er alle til nytte!

Så mitt mål (om å få flat mage, istedet for mageflesk og ellers mager kropp) er mulig å få til med styrketrening, mye protein, men kcal-underskudd? Det vil likevel ha en effekt?

Så når kaloriunderskudd i seg selv ikke hjelper og ikke gir meg flat mage kan den "oppskriften" med mye protein og styrketrening funke fordi fettprosenten går ned og muskelprosenten opp?

Skrevet

Takk igjen for gode svar, dere er alle til nytte!

Så mitt mål (om å få flat mage, istedet for mageflesk og ellers mager kropp) er mulig å få til med styrketrening, mye protein, men kcal-underskudd? Det vil likevel ha en effekt?

Så når kaloriunderskudd i seg selv ikke hjelper og ikke gir meg flat mage kan den "oppskriften" med mye protein og styrketrening funke fordi fettprosenten går ned og muskelprosenten opp?

Det er som kjent ikke mulig å punktslanke, så om magen blir flatere er ganske vanskelig å si. Den kan bli endel strammere vha styrketrening, men det er ikke sikkert at den blir stram nok i dine øyne, om den i det hele tatt blir strammere (kanskje du har en stram mage allerede).

Men du vil jo se forskjell på resten av kroppen om du driver med riktig styrketrening. Magen er ikke den letteste kroppsdelen å forme med styrketrening, men om du går mer ned i fettprosent er det jo en sannsynlighet for at også magen krymper (men ingen garanti).

Skrevet

Det er som kjent ikke mulig å punktslanke, så om magen blir flatere er ganske vanskelig å si. Den kan bli endel strammere vha styrketrening, men det er ikke sikkert at den blir stram nok i dine øyne, om den i det hele tatt blir strammere (kanskje du har en stram mage allerede).

Men du vil jo se forskjell på resten av kroppen om du driver med riktig styrketrening. Magen er ikke den letteste kroppsdelen å forme med styrketrening, men om du går mer ned i fettprosent er det jo en sannsynlighet for at også magen krymper (men ingen garanti).

Ja, ser dette med at punktslanking er umulig. Men det å få ned fettprosenten er mulig ved å drive styrketrening, spise mye protein, men gå i kcal-underskudd?

Skrevet

jeg har alltid enten ikke trent overhodet, eller bare trent kondis - i ulike vektklasser.

jeg hadde altså 3-4 kondisøkter i uka, og byttet ut slik at jeg trener 2 ganger styrke(skikkelig program, moderat til høy intensitet) og 1-2 ganger kondis.

endret ingenting på kostholdet(spiser sånn ca ifht kostholdspyramiden, og går ikke i underskudd)

jeg har gått opp 3 kilo, og kroppen min ser faktisk litt annerledes ut. strammere bakende, mer markerte ben og overkropp.

samboeren min har faktisk kommentert det.

men vi snakker ikke drastiske endringr, og magen min kommer aldri til å bli flat da jeg har genetiske forutsetninger for å ha ekstra fettlag der.

så om du forventer ekstreme endringer, så er du dømt til nederlag.

er jo helt poengløst å legge opp til en livsstil man ikke kan opprettholde.

Skrevet

jeg har alltid enten ikke trent overhodet, eller bare trent kondis - i ulike vektklasser.

jeg hadde altså 3-4 kondisøkter i uka, og byttet ut slik at jeg trener 2 ganger styrke(skikkelig program, moderat til høy intensitet) og 1-2 ganger kondis.

endret ingenting på kostholdet(spiser sånn ca ifht kostholdspyramiden, og går ikke i underskudd)

jeg har gått opp 3 kilo, og kroppen min ser faktisk litt annerledes ut. strammere bakende, mer markerte ben og overkropp.

samboeren min har faktisk kommentert det.

men vi snakker ikke drastiske endringr, og magen min kommer aldri til å bli flat da jeg har genetiske forutsetninger for å ha ekstra fettlag der.

så om du forventer ekstreme endringer, så er du dømt til nederlag.

er jo helt poengløst å legge opp til en livsstil man ikke kan opprettholde.

"magen min kommer aldri til å bli flat da jeg har genetiske forutsetninger for å ha ekstra fettlag der." Dette er da helt feil... Ja, det er vanskeligere å bli kvittet fettet, men det er ikke umulige i det hele tatt. Med nok og riktig trening kombinert med et bra kosthold er alt mulig! Dog over lengre tid.

Ekstreme endringer kan også forekomme om du er dedikert, og klarer å følge en treningsprogram og ha ett bra kosthold. Man kan forme kroppen slik man vil!

Skrevet

Mitt inntrykk er at man kan få stram og veltrent kropp med flat mage gjennom denne oppskriften:

styrketrening

kalorioverskudd

mye proteiner, og grønnsaker,

også litt karbo i form av ris/brød TIL maten

Lite sukker

Selv om man går i kcal-overskudd blir kroppen strammere er mitt inntrykk, fordi man bytter ut fett med muskler. Er dette sant eller er jeg helt på jordet?

Skrevet

Jeg vil anbefale 4-6 måltider for dagen, hovedsaklig proteiner, en del fett, og langsomme karbohydrater (kjøtt/fisk, grønnsaker, litt GROV-brød eller fullkorns-pasta eller ris f.eks.). Tren gjerne både kardio og styrke, det beste er å variere litt, så kroppen ikke venner seg til kun en treningstype.

Prøv å kutt ut sukker så godt du kan, og kutt også gjerne ned på salt, da det binder vann til kroppen.

Ikke glem å drikk mye vann.

Det er ingen fasitsvar på hva som passer best til akkurat deg, men følger du disse tipsene vil du etterhvert se hva som virker og ikke :)Prøv deg fram :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...