Quinden Skrevet 10. oktober 2003 #1 Del Skrevet 10. oktober 2003 Har en liten kattunge på ca. 4 mndr. som jeg fant forlatt og velger å beholde henne. Men jeg orker ikke tanken på hannkatter med pissing rundt på eiendommen min. Hjelper det hvis jeg kastrerer henne, ikke steriliserer, men kastrerer?? Dere som har greie på kattepuser?? Skulle tro hun ikke mer slipper ut lukt til alle hannkattene da eller?? :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 10. oktober 2003 #2 Del Skrevet 10. oktober 2003 Det er mest vanlig å kastrere hunkatter, selv om man sier sterilisere. Ved kastrering fjernes livmor og eggstokker og hormonproduksjonen stopper opp. Ved sterilisering kuttes kun egglederne over og katten vil få løpetid som vanlig. Og da er jo hele poenget borte. Dette er veldig uheldig for katten, da den ofte kan få innbilt svangerskap. Du vil nok slippe en del markering fra ukastrerte hannkatter da. Du bør uansett kastrere katten din så du slipper uønskede kattunger. Men husk at hannkatter ikke bare markerer når de er på utkikk etter hunkatter, de kan også markere at dette er deres område. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isiselin Skrevet 10. oktober 2003 #3 Del Skrevet 10. oktober 2003 Men husk at de fleste dyrleger mener at kattefrøkenen din må være minst ett år før du gjør noe drastisk med henne... Det har i allefall jeg fått beskjed om alle tre ganger jeg har kastrert kattebeibiene mine... :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 10. oktober 2003 #4 Del Skrevet 10. oktober 2003 Men husk at de fleste dyrleger mener at kattefrøkenen din må være minst ett år før du gjør noe drastisk med henne... Det har i allefall jeg fått beskjed om alle tre ganger jeg har kastrert kattebeibiene mine... :-) :o ETT ÅR?! Til meg sa dem 6-8mnd.. Jeg slipper ikke ut katten før den er kastrert. Ferdig med den saken. men jeg kan jo ikke vente i ett år? P-piller vil jeg ikke gi henne pga faren for kreft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isiselin Skrevet 10. oktober 2003 #5 Del Skrevet 10. oktober 2003 :o ETT ÅR?! Til meg sa dem 6-8mnd.. Jeg slipper ikke ut katten før den er kastrert. Ferdig med den saken. men jeg kan jo ikke vente i ett år? P-piller vil jeg ikke gi henne pga faren for kreft. Det har vel med om de er ferdig utvokst eller ikke, tenker jeg. Og det er jo ikke første gang jeg har hørt om at leger/dyrleger er uenige om medisinske greier. Men om din dyrlege har sagt 6-8 mnd. så er sikkert det også greit. Til meg sa dyrlegen at de måtte være 11-12 mnd. Sikkert forskjellig praksis. :-) Jeg gav mine P-piller helt til de ble kastrert, men det var før jeg fikk vite at det kunne gi dem kreft. Da jeg fikk vitre dette ringte jeg sporenstreks dyrlegen og bestilte time! Ingenting skal skje snuskene mine! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg Skrevet 10. oktober 2003 #6 Del Skrevet 10. oktober 2003 Pusen min ble kastrert da hun var 6 måneder, og det var fullstendig problemfritt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agnes Skrevet 10. oktober 2003 #7 Del Skrevet 10. oktober 2003 Spør du forskjellige veterinærer mht beste alder å sterilisere (samlebetegnelse for alle former for inngrep som hindrer befruktning), vil du få forskjellige svar. Det er forøvrig gjort flere undersøkelser og forsøk på dette med alder og sterilisering. Katter, både hunn og hannkatter, helt ned i 7 ukers alder har blitt sterilisert, og det er ikke funnet at disse har verken flere eller færre problemer i ettertid i forhold til katter som steriliseres senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå