AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2010 #1 Skrevet 26. oktober 2010 Jeg er på sisteåret mitt på studiet jeg går på, og har tatt opp lån for høstsemesteret 2010 og vårsemesteret 2011. Er hjemmeboende så har ingen rett på stipend, kun lån. Derfor vil alt jeg får nå fra lånekassen måtte betales tilbake før eller senere. Har lest noen artikler, blant annet disse nedenfor, om at det anbefales å ta opp studielån uansett om man bor hjemme eller ikke: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10017947 https://www.postbanken.no/no/lane/lanetips/tips/studielanet_bra_a_ha1090909.html Det jeg ikke helt skjønner er hvordan tjener jeg noe på å ta opp lån når jeg uansett må betale alt tilbake senere?
bttb Skrevet 26. oktober 2010 #2 Skrevet 26. oktober 2010 Dersom du faktisk leser artiklene du linker til, så ser du at det står forklart hvorfor du kan tjene på det i de. Skjønner du ikke forklaringene som er gitt i artiklene kan jeg ikke forstå hvordan det at noen andre gjentar det til deg her skal få deg til å skjønne det.
Gjest Spinell Skrevet 26. oktober 2010 #3 Skrevet 26. oktober 2010 Hvis teskje ikke er tilstrekkelig: Studielånet er rentefritt mens du studerer. Setter du alle pengene inn på konto får du renter på pengene du sparer. Betaler du tilbake studielånet når du er ferdig med studiene har du fått "gratis" renter av at pengene har stått i banken under studietiden.
Gjesten Skrevet 26. oktober 2010 #4 Skrevet 26. oktober 2010 "Renter" er jo et ord du kan smake litt på. Om du sparer pengene på en konto med gode renter, så kan du jo få noen kroner ekstra på den måten...
lilleGrethe Skrevet 10. november 2010 #5 Skrevet 10. november 2010 I tillegg til det som skrives over, så er fordelen med studielån at det er personlig, og faller fra om du dør. Det er derfor ikke det første lånet du bør begynne å nedbetale etter endt utdanning. Hvis du f.eks. planlegger å kjøpe hus eller leilighet noen år etter at du er ferdig med å studere, bør du sette studielånet i BSU (så mye som du får skattefradrag for). Da får du høy rente, og har startkapital når du skal kjøpe bolig. Boliglånet vil ha andre forutsetninger enn studielånet, kanskje banken ber deg om å skaffe kausjonist, eller de krever høy rente hvis du har høy låneandel av boligverdien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå