Gå til innhold

Stable kjøleskap oppå hverandre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var litt usikker på hvor jeg skulle poste denne, men håper jeg får god respons her :)

Jeg har kun et lite, frittstående kjøleskap som er under en meter høyt. Så lurte jeg på om jeg kan kjøpe et fryseskap og sette oppå dette lille kjøleskapet?

Sett at jeg har dette kjøleskapet: http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjol-frys/kjoleskap/ERT14002W8/electrolux-kjoleskap;pgid=xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Kan jeg da sette et slikt fryeskap oppå kjøleskapet? http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjol-frys/fryseskap/MUF988WEA/matsui-fryseskap;pgid=xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Total høyde blir ikke mer enn rundt 170 cm høyt. Men fryseskapet veier jo ca 30 kilo og så kommer vekten på innholdet i tillegg. Tåler kjøleskapet denne belastningen? Er det noen som har gjort det sånn?

Jeg kan dessverre ikke kaste ut det lille kjøleskapet jeg har og sette inn et kombiskap, for da blir utleier sint.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke om det går.

Kan du ikke spørre huseier om han kan lagre det lille kjøleskapet da eller at du har noen du kan få lagret det hos? Da kan du jo bare kjøpe kombiskap og så sette det gamle kjøleskapet tilbake igjen når du flytter.

Skrevet

Skulle gjerne gjort det, men det er dessverre ingen mulighet for å lagre det noen andre steder. Det står også i kontrakten at slike ting ikke kan tas med ut av leiligheten.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Forslag: Du snakker med huseier og forteller at du gjerne vil sette inn ditt eget kombiskap isteden for huseiers kjøleskp.

Det er ingen grunn for huseier til å nekte deg, eller bli hverken sint eller vanskelig, basert på at du ønsker å sette inn en løs gjenstand som du selv eier.

Det er heller ingen grunn til å si at leien skal hverken reduseres eller forhøyes på grunn av at du ønsker å bruke ditt eget kombiskap.

Skrevet

Kan du ikke sette det lille kjøleskapet et annet sted i leiligheten? Hiv over noe billig stoff og du har et litt høyt bord.

Skrevet

Vi hadde en sånn løsning i forrige leilighet: det fulgte kjøleskap med leiligheten, vi kjøpte fryseskap selv. Erfaring: Hvis du skal stable, så skaff en solid tre- eller sponplate til å legge mellom de to skapene. De fleste skap står på fire bein, og det blir for stort trykk mot plastskroget til skapet under hvis dette skal bære vekta alene. Ei plate mellom gjør at vekta fordeles jevnere utover, og det nederste skapet blir ikke ødelagt.

Vi hadde kjøleskapet øverst, så vi slapp å bøye oss for å hente alt mulig, og fordi vi ikke ville ha kunnet se ned i skuffene på fryseskapet hvis det sto øverst.

Skrevet

Takk for svarene! Jeg har ikke mange kvadratmeterne til rådighet, så å sette skapet et annet sted i leiligheten er nok ikke mulig (eller kommer ikke på tale, da det uansett dessverre vil komme til å stå i veien og oppta verdifull plass).

Vi hadde en sånn løsning i forrige leilighet: det fulgte kjøleskap med leiligheten, vi kjøpte fryseskap selv. Erfaring: Hvis du skal stable, så skaff en solid tre- eller sponplate til å legge mellom de to skapene. De fleste skap står på fire bein, og det blir for stort trykk mot plastskroget til skapet under hvis dette skal bære vekta alene. Ei plate mellom gjør at vekta fordeles jevnere utover, og det nederste skapet blir ikke ødelagt.

Vi hadde kjøleskapet øverst, så vi slapp å bøye oss for å hente alt mulig, og fordi vi ikke ville ha kunnet se ned i skuffene på fryseskapet hvis det sto øverst.

Okei! :) Jeg tenkte faktisk på å bruke en plate av enten tre eller spon selv, fordi det som du sier blir veldig konsentrert fordeling av vekten hvis det bare står på fire føtter. Jeg har prøvd å legge mye av vekten min oppå kjøleskapet (gjennom hendene) og prøvd å rugge på det, men det virker ikke som det rikker seg av flekken, så da tåler det det kanskje da, i alle fall så lenge jeg følger platetipset. Jeg innbiller meg at fryseskap med innhold kommer til å veie mindre enn kjøleskap med innhold her, slik at det blir tryggest å putte fryseskapet øverst... selv om det var lurt det med å ikke måtte bøye seg hele tiden + å kunne se oppi skuffene... :jepp:

Da får det bli fryseskapskjøp i morgen, tror jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...