Gå til innhold

Budrunde - hvor lenge står hvert bud?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Situasjon: noen har lagt inn et bud på en bolig som står til kl. 12 idag. Klokka 11.50 sender jeg inn høyere bud. Hvor lenge står da dette budet mitt? Velger jeg fristen? Kan jeg la det stå i bare et par timer feks? Eller kan fristen på kl.12 fortsette å være kl. 12?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du velger budfrist selv.

Skrevet

Du velger selv budfrist, men det er krav om at megleren skal ha tid til å kontakte både selger og de andre interessentene. Så du kan legge inn et bud som står i 5 min, men da kan megler nekte å videreformidle det. I praksis er vel en halvtime det korteste som er mulig.

Skrevet

Du velger selv budfrist, men det er krav om at megleren skal ha tid til å kontakte både selger og de andre interessentene. Så du kan legge inn et bud som står i 5 min, men da kan megler nekte å videreformidle det. I praksis er vel en halvtime det korteste som er mulig.

I begynnelsen av en budrunde ja, mot slutten bør imdlertid både selger og andre interesserte være så lett tilgjengelig at det holder med 10 min.

I dette tilfellet ville jeg nok satt en halvtime ca.

Skrevet

Men hvis man selv velger budfrist, er det ikke logisk at den blir så kort som mulig? Hva er fordelene dine som budgiver at fristen er lang? Ingen vel?

Skrevet

Og som budgiver, er det lurest å vente til rett før fristen er ute?

Skrevet

Problemet med å velge for kort budfrist er jo rett og slett at megler ikke får tak i selger, evt andre interesserte. Hvis de føler seg trygge på at andre er interssert, vil de avslå budet ditt og heller avvente situasjonen.

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis lurt å vente til siste slutt, det kommer litt an på hva budet ditt er. Er det et godt bud kan det være god taktikk å vente til sist, er det et skambud vil nok selger ikke ha store problemer med å avslå uavhengig av fristen.

Skrevet

Men hvorfor vil en megler/selger avslå et bud som er høyere, selv om det er et såkalt skambud?

Skrevet

Fordi aksept av bud betyr at boligen blir solgt for den summen. De fleste selgere har jo et minimum av hva de er villige til å akseptere for boligen, og et skambud ligger naturlig nok langt under dette.

Skrevet

Feil. Det finnes ingen krav på dette området. Man står fritt til å sette akkurat den budfristen man måtte ønske. Det som derimot er riktig, er at megler nå har en "frarådingsplikt" når det gjelder korte frister - men den står man fritt til å overse.

Skrevet

Fordi aksept av bud betyr at boligen blir solgt for den summen. De fleste selgere har jo et minimum av hva de er villige til å akseptere for boligen, og et skambud ligger naturlig nok langt under dette.

ok, men om man byr over det høyeste budet? Eks. prisantydning 800 000. Høyeste bud 850 000. Og jeg byr 860 000? Er det mulig at mekler avslår budet mitt? Og hvorfor i så fall?

Skrevet

ok, men om man byr over det høyeste budet? Eks. prisantydning 800 000. Høyeste bud 850 000. Og jeg byr 860 000? Er det mulig at mekler avslår budet mitt? Og hvorfor i så fall?

Om du byr over det høyeste budet, 850 000 her, så er det godt mulig at de som bydde 850 000 ønsker å gå opp til 870 000. Derfor kan megler avslå tilbudet ditt dersom fristen er så kort at han ikke klarer å kontakte andre interesserte, evt ikke klarer å kontakte selger, som til syvende og sist er den som skal akseptere budet.

Det er også vanlig å kontakte banken som er oppgitt på det skriftlige budet som legges inn (husk at første bud ALLTID må være skriftlig), for å forsikre seg om at kjøper faktisk har penger å betale med. Dersom 860 000 er det første budet du legger inn, bør megler også ha mulighet for å kontakte banken. Jeg har vært med på budrunde der de som bydde over meg mistet leiligheten pga dette. Viktigere for selger å få solgt leiligheten til noen som faktisk kan betale, enn å få 10 000 mer for leiligheten og slite med å få tak i pengene i etterkant.

Skrevet

Da er det ikke et skambud. Megler avslår ikke budet som sådan, men han kan nekte å videreformidle det til selger fordi fristen er for kort. Spesielt dersom han må sjekke finansiering og slike ting. Ellers er det slik at selger velger selv hvem han vil selge til, og det er som AB over meg sier at selger kan fint akseptere et lavere bud, dersom det høyeste kommer med usikker finansiering, eller andre forbehold selger ikke aksepterer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...