Gå til innhold

Lute eller beise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Tenkte jeg bare skulle lufte dette her, vet ikke hvor mye informasjon folk har om det, men vi prøver:

Jeg og samboeren har et gulv vi gjerne vil gjøre noe med. Siden vi bare skal leie (av svigers, så vi får lov å gjøre hva vi vil med det), og vi må være innflyttet innen tre uker, orker vi ikke slipe det ned igjen og alt arbeidet der. Gulvet er gammelt, ca 25 år, har aldri vært behandlet, og er ganske gulnet. Vi kunne da tenke oss å lysne det. Maling utgår, siden vi gjerne vil beholde trestrukturen. Vi har vel egentlig funnet ut at luting eller beising er beste alternativ, men jeg lurer da på hva som blir best resultat? Er det noen som har erfaring med oppussing av gamle, gulnede gulv? Hva er positivt/negativt med å beise versus å lute? Andre forslag?

Vi har vært rundtomkring og forhørt oss hos forskjellige fagfolk, men alle mener jo helt forskjellig! Blir jo bare enda mer forvirret.. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis det er ubehandlet, kan dere bruke pigmentert treolje. Se her.

Endret av pøbelsara
Skrevet

Takk for raskt svar, men vi vil ikke olje pga at vi synest det er noe herk å vedlikeholde :) I tillegg må vi ha noe som er mer slitesterkt.

Skrevet

Olje er jo mer slitesterkt enn beis, da. Jeg la hvitpigmentert olje på et soveromsgulv i sommer. Skikkelig møkkajobb, emn utrolig lekkert etterpå. :)

Skrevet

Olje er jo mer slitesterkt enn beis, da. Jeg la hvitpigmentert olje på et soveromsgulv i sommer. Skikkelig møkkajobb, emn utrolig lekkert etterpå. :)

Tusen takk så mye for link til bilder! Jeg skjønner jo at man kan få et skikkelig bra resultat med olje, og det beholder den gamle trestrukturen fint:) Likevel har jeg hørt at det er mye vedlikeholdsarbeid med det, og siden dette er et gammelt hus ingen vet om vi skal bo i lenge - og kanskje blir stående tomt etterhvert, så utgår dessverre oljing.

Når det gjelder beisen vet jeg at den er mindre slitesterk enn olje. Men har da tenkt å ha noen strøk lakk oppå, helst matt:) Da blir den mye mer slitesterk, og vi får et gulv som holder seg lenger - uten for mye arbeid. Jeg bare lurer på om "gulfargen" kommer til å skinne gjennom noe nevneverdig, og at vi kanskje heller burde lute det? Hmm, jaja, resultatet blir vel levbart (for ikke å nevne bedre) likevel:)

Igjen takk for gode tips pøbelsara! Skal huske på dette med oljing til senere anledning:)

Skrevet (endret)

Hva med en helt matt gulvlakk oppå beisen? For å få det mest mulig slitesterkt. Det har kommet en lakk fra trestjerner hvertfall hvor det er null glans, og dermed kan man overhodet ikke se at det er lakk på gulvet!

Og den er vannbasert, så du slipper gult gulv :)

Endret av MissMia88
Skrevet

Hva med en helt matt gulvlakk oppå beisen? For å få det mest mulig slitesterkt. Det har kommet en lakk fra trestjerner hvertfall hvor det er null glans, og dermed kan man overhodet ikke se at det er lakk på gulvet!

Og den er vannbasert, så du slipper gult gulv :)

Takk for svar! Joda, som jeg også har nevnt, så tenker jeg matt lakk oppå beisen isåfall:) Så blir det slitesterkt, samtidig som at man ikke "legger merke til den".

Får se hva det blir til, må bli ferdig med tak og vegger først :D

Skrevet

Er det ikke like mye jobb med lutet gulv da, some t oljet...? :sjenert:

Skrevet

Er det ikke like mye jobb med lutet gulv da, some t oljet...? :sjenert:

Ikke hvis man lakker oppå luten igjen:) Men nå har gubben bestemt seg for at beis ser enklest ut, og at vi bare prøver på en lys beis, og så matt lakk. Vi orker ikke så mye arbeid og slit for et leiehus uansett :) At det uansett blir seende bedre ut, er det ingen tvil om!

Skrevet

Takk for svar! Joda, som jeg også har nevnt, så tenker jeg matt lakk oppå beisen isåfall:) Så blir det slitesterkt, samtidig som at man ikke "legger merke til den".

Får se hva det blir til, må bli ferdig med tak og vegger først :D

*Lære seg å lese tråd nøyere* :sjenert:

Skrevet

Om gulvet er veldig gult kan også en panellakk være et alternativ. Men denne må lakkes over med 2-3 strøk med lakk. Denne kan lysne treverket enda mer enn en beis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...