Gå til innhold

Tilbakevendende kviser

Anbefalte innlegg

Gjest Pittelillemeg
Skrevet

Er det vanlig å konstant ha kviser i ansiktet etter at man har komt over puberteten? Jeg er snart 21 år gammel, men har like mange kviser som da jeg var 14... Det dukker opp nye, HELE TIDEN, og jeg syns det er ganske utrivelig. Har prøvd ulike renseserier, renser huden hver morgen og hver kveld med rensegele/melk, toner og ansiktskrem. Peeler 2-3 ganger i måneden, og tar teatree-maske 1 gang hver uke. Har kuttet ut bomull da det virket som om de tettet til porene mine. Har prøvd både Garnier, Nivea, Vichy og Qlinique, men kvisene vender alltid tilbake. Nå er ansiktet mitt fult av røde små merker etter kviser. Har også prøvd å slappe av og ikke bruke så mye produkter, men det gjorde absolutt ingen forskjell.

Jeg trodde på ett tidspunkt at det var P-pillene mine som førte med seg alle kvisene, derfor sluttet jeg på det. Det virket som om kvisene trakk seg tilbake etter det, men nå er det akkurat som før.

Jeg er normalt aktiv, spiser normalt, men drikker nok lite.

Kan noen komme med håp? Takker på forhånd for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest youlookslashy
Skrevet

det kan jo rett og slett være at du produserer for mye talg e.l? Det var slikt med meg, og gikk på pillekur i 4 mnd og er nu kvisefri. Søk litt i forumet på roaccutan :)

Gjest Pittelillemeg
Skrevet

det kan jo rett og slett være at du produserer for mye talg e.l? Det var slikt med meg, og gikk på pillekur i 4 mnd og er nu kvisefri. Søk litt i forumet på roaccutan :)

Kanskje det?? Hvilke piller var det? Kostet de mye? Måtte du til lege/hudpleie for å få tak i det?

Googla Naccutan, men det er ikke Accutan du mener vel?

Skrevet

Du bør unngå uttørende produkter som de du nevnte. Når huden tørkes ut produseres mer talg. Så rensen gir etterhvert motsatt effekt. Det kan gå bra med litt uttørende produkter, men da må man tilføre rikelig med fukt så balansen opprettholdes.

Fet hud trenger fuktkremer og ikke fett.

Unngå mineraloljer, lanolin og alkohol i produkter.

Rens og toner morgen og kveld.

Peel 1-2 ganger i uken.

Bruk gjerne rensemasker. Gjerne etter damp så porene er åpen.

God fuktkrem, gjerne en god fuktmaske.

Eventuelt resept fra lege på diverse kremer...Feks Skinoren, aberela, differing kan være til god hjelp.

Noen eksempler på produkter;

En fantastisk peel er MD face og body scrub. Kjøpes billigere på nett. Meget drøy...

MD har og en clearing complex maske (liker denne godt) og også et serum (ikke prøvd)

Exuviance har gode rens og toner, er drøy i bruk og ikke så dyr som annet på markedet.

Decleor har meget gode fuktmasker og kremer.

Og når det gjelder Isotretinoin (tidligere het dette Roaccutane) så må du til hudlege, ha alvorlig akne, og prøvd alt som er av annet. Det er en siste utvei medisin...

Bruker du sminke? Enkelte foundation feks kan forverre huden..

:sjenert:

Skrevet (endret)

Kanskje det?? Hvilke piller var det? Kostet de mye? Måtte du til lege/hudpleie for å få tak i det?

Googla Naccutan, men det er ikke Accutan du mener vel?

Accutane er det amerikanse navnet på medisinen. (Her het den Roaccutane, men nå heter den Isotretinoin)

Du får 90% dekket siden den er så dyr og den kun skrives ut for de som virkelig trenger det (slik legene ser det)

Du må til hudlege for å få den.

Endret av DesertRose
Gjest Pittelillemeg
Skrevet

Du bør unngå uttørende produkter som de du nevnte. Når huden tørkes ut produseres mer talg. Så rensen gir etterhvert motsatt effekt. Det kan gå bra med litt uttørende produkter, men da må man tilføre rikelig med fukt så balansen opprettholdes.

Fet hud trenger fuktkremer og ikke fett.

Unngå mineraloljer, lanolin og alkohol i produkter.

Rens og toner morgen og kveld.

Peel 1-2 ganger i uken.

Bruk gjerne rensemasker. Gjerne etter damp så porene er åpen.

God fuktkrem, gjerne en god fuktmaske.

Eventuelt resept fra lege på diverse kremer...Feks Skinoren, aberela, differing kan være til god hjelp.

Noen eksempler på produkter;

En fantastisk peel er MD face og body scrub. Kjøpes billigere på nett. Meget drøy...

MD har og en clearing complex maske (liker denne godt) og også et serum (ikke prøvd)

Exuviance har gode rens og toner, er drøy i bruk og ikke så dyr som annet på markedet.

Decleor har meget gode fuktmasker og kremer.

Og når det gjelder Isotretinoin (tidligere het dette Roaccutane) så må du til hudlege, ha alvorlig akne, og prøvd alt som er av annet. Det er en siste utvei medisin...

Bruker du sminke? Enkelte foundation feks kan forverre huden..

Min "hud-dagplan" ser slik ut:

Morgen - Vaske ansiktet med rensegele (fra Vichy for øyeblikket), toner fra Nivea, og så ett godt lag med Aloe-vera dagkrem. Jeg opplever ikke at huden min er noe tørr, kun rett etter at jeg har renset med rensegele, men jeg tilfører jo fukt rett etterpå.

Bruker ikke tung sminke nei, bruker ett tynt lag med mineral-foundation i løs form, pudder og ikke mer enn litt rouge. Bruker sminke svært sjeldent.

Kveld - Samme som om morgenen, men om kvelden bruker jeg ett serum fra Clinique mot merker i ansiktet etter kviser etc.

Fet hud har jeg ikke. Som du anbefaler, peeling og rensemasker, det gjør jeg allerede og har hatt det som vane i flere år. Dampe huden gjør jeg også en gang iblant (prøver å gjøre dette også til en vane). Leste litt om accutan og føler kanskje ikke at det er SÅ drastisk enda. Men vurderer å gå til legen for å få resept på en eller annen krem. Men vet ikke om det burde være helt ekstremt da før legen mener at jeg trenger en reseptbelagt krem?

For å si det sånn, kroppen min er ikke full av store, svulmende kviser. Kvisene mine blir sjeldent grønne, bare røde, og noen ganger blir de store, harde og vonde. Aldri skikkelig grønne og modne. Akkutat nå har jeg syv mellomstore kviser i ansiktet, og flere små "såvidt"-kviser. Det er bare så frustrerende at de aldri kan holde seg HELT borte. At det alltid må være 3-4 kviser der, og når den ene forsvinner popper det ut en annen...

Skrevet

Hvilken mineralfoundation bruker du? Har du brukt den lenge? Er det blitt verre etter du begynte med det?

En del mineralsminke inneholder Bismuth Oxychloride. Dette fører til kviser for de som ikke tåler stoffet. Jeg fikk helt syke kviser av det...

Gjest Pittelillemeg
Skrevet

Hvilken mineralfoundation bruker du? Har du brukt den lenge? Er det blitt verre etter du begynte med det?

En del mineralsminke inneholder Bismuth Oxychloride. Dette fører til kviser for de som ikke tåler stoffet. Jeg fikk helt syke kviser av det...

Jeg bruker mineralfoundationen fra The Body Shop, og den inneholder ikke dette stoffet. Men takk for tipset! Jeg hadde ikke tenkt på det, og googlet det nå.

Skrevet

Dra til hudpleier å få noen ordentlige produkter.. Du trenger ikke kjøpe der, kjøp på nettet for å spare penger men få anbefalinger. Etter du har prøvd ordentlig hudpleie et par måneder og det ikke funker, først da anbefaler jeg at du drar til hudlege for kraftigere saker.

Skrevet

Hvis man ser bort fra sminke, så kan kostholdet og stress påvirke kroppen svært mye. Jeg har svææært sjelden kviser, og bruker bare sminke til festlige anledninger, og vips, dagen derpå har jeg fått noen kviser.

Spiser jeg mye dårlig mat/godteri, så kommer kvisene/nupper, men de går bort ved bra kosthold.

Er man svært plaget og ingenting hjelper, så finnes det noe som virker som legen kan skrive resept på. Vet ikke helt hva det heter, men det er veldig sterke saker som kun burde brukes hvis man er veldig plaget, det vil si at man får vonde, store sår som er mer som en betennelse nesten.

Skrevet (endret)

Skinoren, aberela, differin er noe av det en lege kan skrive ut. Man skal ikke få sår av disse. Det fører til flassing og rødhet som går bort når huden tilvennes. Dette kan unngås mye med å begynne forsiktig og øke gradvis.

Flasser du og river av tørr hud kan du få litt sår, (rive av hud som ikke er klar for å dette av) men fukter du og "ruller" den av unngås dette.

Leger har ikke høy grense på å skrive disse ut. Er bare å spørre og si grunnen så skriver de fleste ut...

Ja, kosthold og stress kan spille inn.

Sover man dårlig og stresser synes dette ofte fort på huden.

Noe som kan hjelpe på huden er feks nattlysolje. Jeg selv drikker omega 3,6,9 som bla har dette som ingrediens og mye annet.

Jeg tar og multivit og sink.

Som nevnt over når det gjelder mat så merker jeg og veldig forskjell på huden hvis jeg har levd usunt....en dag med en skikkelig utskeielse kan synes lenge etterpå på huden min...

Edit; man blir ikke rød og flassete av Skinoren.

Det er av a-vitaminsyre som er feks i Aberela....

Endret av DesertRose
Skrevet

Den aloe vera kremen du bruker, er det den fra vasseline intensive care? Mener å huske at jeg så på ingrediensen til denne en gang og fant ut at den inneholdt mineralolje. Står det parraffin liquim eller petrolatium i ingredienslista? Isåfall bør du bytte krem,da dette er mineraloljer som kan tette igjen porene.

Skrevet

p-pillen Diane hjalp meg veldig. Ellers som flere nevner her, unngå uttørrende produkt og invester i noen gode og skånsomme hudpleieprodukt. de fleste er drøye i bruk selv om produktet i seg selv kan være dyre i kjøp. Det finnes flere både reseptfrie og reseptbelagte behandlingskremer som kan hjelpe men for meg ble dette alltid en midlertidig løsning og huden min tålte det egentlig dårlig.

Skrevet

Du bruker helt feil produkter! Du sier du ikke har spesielt store og vonde kviser, men at de alltid vender tilbake. Det er typiske kviser som kommer av feil produktbruk.

Som sagt over her, bruk produkter uten mineralolje, lanolin og alkohol. Gode merker er f.eks. Dermalogica, Decleor, Matis, Jan Marini, MD Formulations.

MD er veldig greit å begynne med, siden det er veldig effektivt mot kviser, men kan bli for aktivt når huden er normalisert. Jeg foretrekker Decleor selv.

Produktene er dyre i butikk, men på ebay og nettbutikker er det absolutt overlevbare priser. Og produktene er veldig drøye, så i lengden koster det ikke mer enn clinique og vichy-produkter!

Gjest Pittelillemeg
Skrevet

Du bruker helt feil produkter! Du sier du ikke har spesielt store og vonde kviser, men at de alltid vender tilbake. Det er typiske kviser som kommer av feil produktbruk.

Som sagt over her, bruk produkter uten mineralolje, lanolin og alkohol. Gode merker er f.eks. Dermalogica, Decleor, Matis, Jan Marini, MD Formulations.

MD er veldig greit å begynne med, siden det er veldig effektivt mot kviser, men kan bli for aktivt når huden er normalisert. Jeg foretrekker Decleor selv.

Produktene er dyre i butikk, men på ebay og nettbutikker er det absolutt overlevbare priser. Og produktene er veldig drøye, så i lengden koster det ikke mer enn clinique og vichy-produkter!

Kan du anbefale meg en spesifikk serie fra MD? Hvordan vet jeg når huden er blitt normalisert?

Skrevet

Jeg anbefaler som noen over sier å gå til hudpleier! Bestill gjerne en time med ansiktsbehandling og be om en hudanalyse så du vet hvilke typer produkter som passer akkurat til din hud! Du kan be om en liste f.eks med spesifikke produkter hudpleieren anbefaler så du kan bestille det på nett billigere (du kan jo bare si at du må vente på lønn/stipend før du kan kjøpe de ;) ) du kan jo også spørre om de har vareprøver så du kan prøve litt hjemme!

Det kan godt hende du har tørr hud uten å vite det, det hadde jeg! Er derfor det kan være greit å finne ut via hudpleier hva du trenger! Da er det mye bedre å bruke fuktighetsmasker istede for å peele for ofte. Jeg er 27 og sliter fremdeles med kviser! Problemet mitt er at jeg ikke greier å bruke de produktene jeg kjøpte regelmessig...

Skrevet

Jeg er 28, og har slitt med kviser i 15 år. Går nå på isotretinoin, har en måned igjen, og huden min har aldri sett bedre ut.

Som andre sier her, prøv først med ordentlig hudpleie, dvs feks md formulations og decleor. ALT du får på apotek og parfymeri er for dårlig, det inneholder enten porestoppende ingredienser og/eller er for uttørrende.

Du må dessuten passe på at du har et komplett program, det hjelper ikke med en bra rens om fuktighetskremen eller sminken gir deg kviser, eller sminkekostene dine ikke er rene.

Hvis dette ikke hjelper går du til lege. Diane p-piller hjalp bra på meg, i tillegg kan du få god hjelp i kremer som skinoren, finacea, aberela og/eller dalacin (lotion, den oppløsningen er for uttørrende).

Videre kan du prøve tetracycliner, som er antibiotika. Dette hjalp på meg, men man skal ikke bruke det i mer enn noen måneder av gangen, og etterpå kom kvisene alltid tilbake.

Hvis du har prøvd mye/alt av dette er siste mulighet isotretinoin/roaccutan. Dette hjelper de fleste, men kan dessverre gi mange bivirkninger.

Mitt råd til deg er å ikke gå for lenge, kom deg tilbake til legen etter rimelig tid hvis noe ikke hjelper, jeg skulle ønske jeg hadde prøvd denne kuren for leeeenge siden.

Skrevet

Kan du anbefale meg en spesifikk serie fra MD? Hvordan vet jeg når huden er blitt normalisert?

Rens og toner fra MD har jeg ikke prøvd selv, siden jeg er fornøyd med Cleansing Gel og Tonifying Lotion fra Decleor. Men det som funker for mange er å bruke Face and Body Scrub fra MD, sammen med Continuous Renewal Serum og Vit-A-Plus Clearing Complex-maske. Også trenger man fuktighetskrem. Jeg har ikke erfaring med MDs fuktighetskremer, men Decleors Hydra Floral gir masse fukt uten å tette til porene. Det skal ikke ha noe å si om du bruker litt fra forskjellige merker.

Hvordan du vet når huden er blitt normalisert? Det er når kvisene er borte, og holder seg borte! Man kan selvfølgelig få kviser selv med normalisert hud, men da er det gjerne pga. endring i hudpleierutinen eller sminken din (husk, rene koster er kjempeviktig! vask dem en gang i uka, minst!)

MD synes jeg det er enklest å kjøpe på FeelUnique. De er som regel billigst, og betaler tilbake tollavgifter om det skulle tilkomme:

http://www.feelunique.com/brands/md-formulations/face-care

de har det også på ebay.

Gjest Pittelillemeg
Skrevet

MD synes jeg det er enklest å kjøpe på FeelUnique. De er som regel billigst, og betaler tilbake tollavgifter om det skulle tilkomme:

http://www.feelunique.com/brands/md-formulations/face-care

de har det også på ebay.

Skal se nøyere på saken. Takk for linken! Hva mener du med at de betaler tilbake tollavgiften? Sender de tingene i hver sin pakke, eller i samlet pakke (play.com f.eks sender hele bestillingen som enkeltpakker slik at det ikke skal komme over tollgrensa)?

Skrevet

De sender alt fra samme bestilling i samme pakke. Men om du må betale toll på pakken, kan du sende en mail til kundeservice og spørre om å få tilbakebetalt tollavgiften, og scanne inn/ta bilde av kvitteringen på betalingen fra postkontoret. Det står ikke noe om det på nettsidene, men de gjør det likevel :)

(om du lurer mer, sjekk bloggen til heidi øksendal, hun har skrevet egne innlegg om slikt! og en del om MD-produkter osv)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...