Gå til innhold

Åreknuteoperasjon

Gjest Liine2

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg var inne hos dagkirurgisk avdeling for en uke siden og fjernet åreknuter på 5 forskjellige punkter på beinet mitt.

Har venten på en operasjon i over ett år, så i løpet av den tiden har jeg jo selvfølgelig lest med opp litt om emnet, og forhørt meg med andre som har gått igjennom samme operasjon.

Ble fortalt at vanlig sykemelding var 1 uke hvis man hadde kontorjobb, og 2 hvis man hadde en jobb hvor man går og står mye.

Det er dette som er "problemet" mitt.

Da legen var å så til meg etter operasjonen, og jeg sa jeg jobba som kokk, fikk jeg tre uker sykemelding tvert, uten at han tenkte seg særlig lenge om.

Så nå sitter jeg her da og lurer på om jeg burde ha dårlig samvittighet for at jeg er sykemeldt i tre uker?

Fikk jo beskjed av legen om å gå masse, og det har jeg også gjort- En uke etter operasjonen går jeg nesten normalt på beinet, og det er også når jeg er i aktivitet at beinet gjør minst vondt, men allikvel lurer jeg på om den vondten jeg har i beinet er nok for å være hjemme i tre uker uten at jeg skal få dårlig samvittighet?

Jeg er nok i overkant pliktoppfyllende, og selv om mine nærmeste sier at har legen gitt deg tre uker sykmelding er det antageligvis en god grunn til det, og at jeg ikke bør ha noe skyldfølelse for å holde meg hjemme i den perioden jeg har blitt tilskrevet, føler jeg allikvel at jobben min kaller, fordi jeg kan jo jobbe selv om jeg må gå rundt å dra på beinet.

Noen som har vært i samme situasjon, evt. som har noen eksempler på hvordan det var å begynne å jobbe igjen etter en åreknuteoperasjon?

Som sagt, jeg jobber som kokk, og er 24 år gammel...

Mvh

Skyldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg opererte åreknuter i beina for 3 år siden. Jobber som hjelpepleier på et sykehjem, og ble sykemeldt i 2 uker. Var ingen problem å begynne å jobbe igjen da, hadde mer smerter i beina før operasjonen.

Du må ikke gå hjemme om du føler at du klarer jobben din, det er lov å friskmelde seg om man føler for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Også kokk

Jeg har også fått åreknuteopperasjon og jobber som kokk.

De gikk inn 5 steder i ene låret på meg for å fjerne årene mine. Andre ben var det ikke behov for å fjerne noe.

Tok det like før jul slik at det ble mindre fraver i julen siden det ikke var min "julevakt" det året.

Så det ble bare litt over 1.5 uke før jeg var tilbake i full jobb igjen.

(Lider litt av "snill pike syndrom" :sjenert: mer opptatt av å komme raskt i jobb igjen en å ta vare på meg selv.)

Første uken hjemme synes jeg gikk veldig bra. Var forsiktig første 3 dagene (som jeg fikk beskjed om) Etter det mer normal aktivitet hjemme.

Men det ble noe helt annet å være ute i jobb. Med mye gå, stå, bære og løfte så kort tid etterpå ble ikke så veldig smertefritt akkurat. Selv om jeg gikk med støttestrømpebukse 2 mnd i strekk etterpå.

Ser i ettertid at det antakelig var for tidlig for min del.

Bare 2 år senere har jeg mer åreknuter i begge bena en jeg hadde før inngrepet + at jeg i tillegg har fått mye "sprengte" årer. (slike "pene" :kjefte: roser flere steder på lår og legg)

Om resultatet hadde blidt noe annet om jeg hadde ventet 3 uker vet en jo ikke. Men jeg tror nok det ikke hadde blidt fult så ille om jeg hadde tatt tiden med ro før jeg gikk på for fult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Også kokk.

Føler jeg har lettest for å hendvende meg til deg, sia du som sagt også er kokk, og veit ekstra godt hva jobben som kokk går utpå.

Det du skrev har gjort at jeg nok ser at det kan være lurt å holde seg hjemme den tredje uka, og trene opp beinet.

Jeg veit, helt sikkert, at når jeg kommer tilbake blir det fullt kjør, kjøkkensjefen hadde møte med oss på kjøkkenet for ett par uker siden og sa at i oktober er det utrolig mye å gjør, så han regnet med 10-12 timer jobbing hver dag, og ikke særlig mer enn en fridag i uka, og du veit, slik er det jo noen ganger. Arbeidsmengden varierer. Så i stedet for å være tøff og dra seg på jobb igjen (muligens) for tidlig, er kanskje ikke så lurt... Jeg lider nok av "snill pike"-syndromet jeg også. Fikk senest i går beskjed av ei venninne om å lære meg å slappe av. Haha. Eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Også Kokk

Til Også kokk.

Føler jeg har lettest for å hendvende meg til deg, sia du som sagt også er kokk, og veit ekstra godt hva jobben som kokk går utpå.

Det du skrev har gjort at jeg nok ser at det kan være lurt å holde seg hjemme den tredje uka, og trene opp beinet.

Jeg veit, helt sikkert, at når jeg kommer tilbake blir det fullt kjør, kjøkkensjefen hadde møte med oss på kjøkkenet for ett par uker siden og sa at i oktober er det utrolig mye å gjør, så han regnet med 10-12 timer jobbing hver dag, og ikke særlig mer enn en fridag i uka, og du veit, slik er det jo noen ganger. Arbeidsmengden varierer. Så i stedet for å være tøff og dra seg på jobb igjen (muligens) for tidlig, er kanskje ikke så lurt... Jeg lider nok av "snill pike"-syndromet jeg også. Fikk senest i går beskjed av ei venninne om å lære meg å slappe av. Haha. Eller...?

Hadde jeg vist det jeg vet i dag (og ser hvordam mine ben ser ut nå) hadde jeg ventet 3 uker.

Jeg ender nok med en ny og større opperasjon for å "fikse" begge bena om få år.

10-12 timers dager på kjøkkenet kort tid etter opperasjonen vil ikke jeg annbefale, da kan det være lurt å vente 3 uker. (Jeg startet med 8 t nyttårshelga, på et sted der det var en rolig periode da )

En står og går jo mesteparten av denne tiden og en kan jo ikke bare -sette seg ned- når føler for det. Maten må jo bli ferdig i tide uansett om en går eller "kryper".

Er jo veldig gøy når det er ekstra "liv og røre", men kanskje ikke like ideelt når en er nyopperert.

Tror det kanskje er best for deg å ta de 3 ukene med god samvittighet og heller bruke de til å trene deg helt tilbake igjen, før morroa starter for fult.

P.S husk å ta deg tid til å sitte med bena høyt noen timer om dagen i allefall, det skal vist redusere senplager. (det fikk jeg ikke beskjed om før 1 år etter opperasjonen min,, litt sent men..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Godt å få noen som vet hva jobben går ut på sitt syn på saken.

Kokkeyrket er jo litt spesielt, som du sier er det mye ståing, og mye gåing, og i hektiske perioder har man sjelden pause selv om man jobber overtid og lange dager. Noen dager rekker jeg heller ikke å gå på do, fordi jeg bare må gjør det, så det, også det først. Du veit;)

Igjen, tusen takk, det hjalp, siden ingen i min nærmeste krets vet hva dette yrket går ut på. Som mora mi sier: "Du kan jo bare bruke en kontorstol og drille rundt på den..."

Trukke det du;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...