Gå til innhold

Har huseier rett til dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har leid leiligheten siden juli i fjor. Har egentlig vært et ganske merkelig opplegg hele tiden, husleiekontrakten fikk vi ikke før etter en uke (vi måtte mase på døra hver dag), vasken på badet var ikke i stand - noe husverten sa han skulle fikse, og han mente i 2 måneder vi ikke hadde betalt husleie, noe vi fikk bevist til slutt ikke stemte.

Begge to jobber via NAV. I vår var det et tilfelle hvor de sluttet å gi meg bostøtte fordi vedtaket var utgått. Jeg ordnet opp i dette umiddelbart, og huseier var forståelsesfull. Det har ikke vært noe problemer med dette siden, helt til den siste måneden, da samboeren min ble satt opp i et annet opplegg og husleia var 12 dager for sen. Vi forklarte han dette, og han var forståelsesfull og avkreftet at vi ikke ville bli satt ut på gaten.

I tillegg gikk det som forventet med vasken på badet, den ble ødelagt til slutt og husverten ville ikke gjøre noe med det virket det som (han sa han hadde kontaktet rørlegger, men vi så aldri noe til han).

Så, i går kom han på døra og fortalte samboeren min at vi måtte være ute til desember for det var noen jenter fra jobb som trengte leilighet. De ville komme og se på leiligheten samme dagen (!!). Det passet ikke, sa samboeren min. Jeg lå ganske knekt og gråt hele dagen, men likevel troppet de opp i 6tida i går, husverten, 2 jenter og en annen mann jeg ikke aner hvem er. Diskuterte på et annet språk (de er fra kosovoalbania), skulte på oss, tok seg til rette og trampet rundt på skoene sine.

Følte oss rimelig overkjørt.

Er ikke dette ganske merkelig, eller er det sånn det foregår? At huseier beroliger deg med at ikke dere blir kastet ut, for så 4 dager senere å valse inn med visning og hele pakka?

Jeg vil ikke bo under slike ustabile forhold uansett, men ting ser ikke lyse ut nå, med alle finn-annonsene hvor dyr ikke er tillatt osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Vi har leid leiligheten siden juli i fjor. Har egentlig vært et ganske merkelig opplegg hele tiden, husleiekontrakten fikk vi ikke før etter en uke (vi måtte mase på døra hver dag), vasken på badet var ikke i stand - noe husverten sa han skulle fikse, og han mente i 2 måneder vi ikke hadde betalt husleie, noe vi fikk bevist til slutt ikke stemte.

Begge to jobber via NAV. I vår var det et tilfelle hvor de sluttet å gi meg bostøtte fordi vedtaket var utgått. Jeg ordnet opp i dette umiddelbart, og huseier var forståelsesfull. Det har ikke vært noe problemer med dette siden, helt til den siste måneden, da samboeren min ble satt opp i et annet opplegg og husleia var 12 dager for sen. Vi forklarte han dette, og han var forståelsesfull og avkreftet at vi ikke ville bli satt ut på gaten.

I tillegg gikk det som forventet med vasken på badet, den ble ødelagt til slutt og husverten ville ikke gjøre noe med det virket det som (han sa han hadde kontaktet rørlegger, men vi så aldri noe til han).

Så, i går kom han på døra og fortalte samboeren min at vi måtte være ute til desember for det var noen jenter fra jobb som trengte leilighet. De ville komme og se på leiligheten samme dagen (!!). Det passet ikke, sa samboeren min. Jeg lå ganske knekt og gråt hele dagen, men likevel troppet de opp i 6tida i går, husverten, 2 jenter og en annen mann jeg ikke aner hvem er. Diskuterte på et annet språk (de er fra kosovoalbania), skulte på oss, tok seg til rette og trampet rundt på skoene sine.

Følte oss rimelig overkjørt.

Er ikke dette ganske merkelig, eller er det sånn det foregår? At huseier beroliger deg med at ikke dere blir kastet ut, for så 4 dager senere å valse inn med visning og hele pakka?

Jeg vil ikke bo under slike ustabile forhold uansett, men ting ser ikke lyse ut nå, med alle finn-annonsene hvor dyr ikke er tillatt osv.

Husvert har ikke lov å ha visning i leiligheten dere bor i uten deres samtykke. Hvor lang oppsigelse har dere? Er den på mer enn en mnd kan han heller ikke kaste dere ut i desember.

Gjest strykebrett
Skrevet

Han kan ikke kaste dere ut på det grunnlaget. Det må være enten at han skal bo der selv, eller at noen i hans nærmeste familie skal bo der. 12 dager forsinket leie er heller ikke oppsigelsesgrunn. Hvis han skal kaste dere ut for forsinket leie må han gi en advarsel først, og så kan han kaste dere ut hvis det gjentar seg flere ganger etter advarsler.

Skrevet

Angående vasken:

§ 2-10. Krav på retting av mangel

Leieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren.

Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting.

Retting skal skje innen rimelig tid etter at det er framsatt krav om det.

Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det.

§ 2-11. Avslag i leie

Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen.

I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta.

Dere kan med andre ord holde igjen leie, og kreve at utleier gjør noe med problemet. Eller så kan dere kontakte rørlegger selv, få fikset problemet, og trekke fra regningen på husleien.

Når det gjelder at dere er nødt til å flytte ut innen desember, så har IKKE utleier lov til å kaste dere ut.

§ 9-6. Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

Han skal derfor gi dere en skriftlig oppsigelse, og dere skal ha 3 mnd oppsigelsestid.

Han kan heller ikke si opp leiekontrakten uten gyldig grunn. Gyldig grunn er f.eks utestående husleie, at utleier selv skal bruke leiligheten osv.

§ 9-8. Tilsidesettelse av oppsigelse

Leieren kan innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt, protestere skriftlig til utleieren mot oppsigelsen. Har leieren ikke protestert mot oppsigelsen i samsvar med første punktum, kan leieren ikke påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven her. Har leieren protestert i samsvar med første punktum, faller oppsigelsen bort om ikke utleieren har reist søksmål mot leieren innen tre måneder etter at leierens frist løp ut.

Dere kan protestere på oppsigelsen til utleier, og om han ikke går rettens vei innen tre måneder faller oppsigelsen bort! Jeg foreslår at dere kontakter forbrukerrådet for å få mer hjelp. :)

Skrevet

Han har ikke oppsigelsesgrunnlag. Så bare bli boende, dere, og betal husleia som vanlig. Dersom han kommer med skriftlig oppsigelse, bestrider dere denne skriftlig i brev til han innen senest en måned etter at dere mottok oppsigelsen skriftlig. Da må han gå til retten med oppsigelsen, og vil på dette grunnlaget tape så det synger etter. :)

Gjest strykebrett
Skrevet

Han har ikke oppsigelsesgrunnlag. Så bare bli boende, dere, og betal husleia som vanlig. Dersom han kommer med skriftlig oppsigelse, bestrider dere denne skriftlig i brev til han innen senest en måned etter at dere mottok oppsigelsen skriftlig. Da må han gå til retten med oppsigelsen, og vil på dette grunnlaget tape så det synger etter. :)

Jeg ville nok sendt en skriftlig protest på oppsigelsen med en gang jeg, uansett om de har fått den skriftlig eller ikke. Da har leietakerne alt sitt på det tørre og kan fortsette å bo der til han eventuelt får et rettslig grunnlag til å hive de ut. Og det har han jo ikke.

Skrevet

Tusen takk for seriøse og veldig hjelpsomme svar! Har prøvd å svare her 2 ganger, men "Siden kan ikke vises" kom opp begge gangene..

Så det ser ut som om han ikke har rett til å kaste oss ut med en gang, det er jo bra. Vi vil flytte allikevel, har ikke lyst til å bo under slike ustabile forhold, men bra vi har litt tid til å finne noe nytt iallfall!

Skrevet

Tusen takk for seriøse og veldig hjelpsomme svar! Har prøvd å svare her 2 ganger, men "Siden kan ikke vises" kom opp begge gangene..

Så det ser ut som om han ikke har rett til å kaste oss ut med en gang, det er jo bra. Vi vil flytte allikevel, har ikke lyst til å bo under slike ustabile forhold, men bra vi har litt tid til å finne noe nytt iallfall!

ta å skrem de nye leieboerene hvis de kommer innom igjen. fortell hvilken drittsekk han/hun er

Skrevet

Nytter ikke å skremme noen tror jeg...

TS her forresten... jeg lurte bare på om hva som er realistisk når det gjelder å søke på ny leilighet når vi går utifra dette:

Begge får 9-10.000 i måneden, pluss at vi får tilsammen 2800 i bostøtte.

Hvor mye husleie er maks vi bør kikke på? 6000?

Og hva med depositum? Jeg klarer ikke å se at vi skal få til å betale 10000 ut av det blå, kommunal garanti vil vel heller ingen ha..

Huff, håpløst. Skal ned på NAV nå og få kopi av husleiekontrakten vår, vi la den der siden vi har en tendens til å rote bort ting, og se at vi ikke har skrevet under på noe vi ikke burde, og at vi faktisk har 3 måneder på å finne noe nytt. Orker ikke å bare ta den første og beste og finne et nytt sted å ikke bli lykkelig på...

Skrevet

Nytter ikke å skremme noen tror jeg...

TS her forresten... jeg lurte bare på om hva som er realistisk når det gjelder å søke på ny leilighet når vi går utifra dette:

Begge får 9-10.000 i måneden, pluss at vi får tilsammen 2800 i bostøtte.

Hvor mye husleie er maks vi bør kikke på? 6000?

Og hva med depositum? Jeg klarer ikke å se at vi skal få til å betale 10000 ut av det blå, kommunal garanti vil vel heller ingen ha..

Huff, håpløst. Skal ned på NAV nå og få kopi av husleiekontrakten vår, vi la den der siden vi har en tendens til å rote bort ting, og se at vi ikke har skrevet under på noe vi ikke burde, og at vi faktisk har 3 måneder på å finne noe nytt. Orker ikke å bare ta den første og beste og finne et nytt sted å ikke bli lykkelig på...

Har du ikke betalt depositum på denne legligheten?

Skrevet

Virker som om TS har kommunal garanti. Da vil h*n uansett slite med å få leid ny bolig for fåtall vil leie ut til noen med komm. garanti da den er verdiløs.

Gjest strykebrett
Skrevet (endret)

Kan jo hende at NAV kan hjelpe til med et lån til depositum. Syns jeg husker at jeg har hørt om noen som har fått det. Ellers så bør dere ta kontakt med de som har med boliger i kommunen å gjøre snarest. Det er ganske forskjellig fra kommune til kommune hvordan det gjøres, men det er i alle fall ikke alltid at NAV har særlig kontakt med de som fordeler boliger, så det er ikke lurt å bare satse på NAV i den sammenhengen. Av og til er det flere forskjellige avdelinger i en kommune som driver med bolig også, så google rundt for å få sjekke så grundig som mulig i deres kommune.

Lykke til :)

Endret av strykebrett
Skrevet

Joda, 3000 depositum, men vi kan jo alle forutse at de vil husverten bruke til badet...

Ei venninne av meg får ikke sitt depositum på 11.000 (!!!) pga røkelselukt i huset, så huseiere på sørlandet kan være noen sleipe noen..

Kan jo alltids være, men når han allerede har løyet min far opp i fjeset en gang, ser jeg ikke lyst på det. (Bostøtten min hadde gått ut, og faren min la ut 2750 som han skulle få igjen når jeg ordnet alt og leien var på plass.. dette ble fikset i vinter, men han mener at det ikke ble det, og skulle komme med skriftlig utskrift og vise oss, men den har vi ikke sett..)

Takk for råd, strykebrett! NAV er ikke mye støtte nei, de kunne ikke engang rote fram kopien av leiekontrakten vår i går, og den trenger vi for å se om vi faktisk har vært så ubetenksomme og skrevet under på så kort oppsigelse..

Skriftlig oppsigelse har han forresten ikke kommet med enda heller... synes dette er veldig rotete.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...