AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2010 #1 Skrevet 25. oktober 2010 Det er mulig det her er i feil forum, men i så fall håper jeg noen kan flytte det Jeg driver og skal få arbeidsavklaringspenger, har fått beskjed om at jeg får første utbetaling om ca tre ukers tid. Men så begynte jeg å tenke på dette med sykemelding... Man må ikke være sykemeldt for å få AAP? Får man noe mer utbetalt hvis man er sykemeldt? Det er studier jeg er sykemeldt fra, hvis det er relevant. Jeg er sykemeldt til desember, men er i tvil om jeg trenger å fornye sykemeldingen, eller om nav kommer til å kreve ting fra meg som jeg ikke orker (har mye angst og er utbrent). Kort sagt, eneste grunnen til at jeg har sykemeldingen er pga nav, siden jeg uansett ikke jobber eller studerer for tida. Bør jeg fornye sykemeldingen, lønner det seg økonomisk siden jeg får støtte av nav? Eller har det ikke noe å si?
Snop Skrevet 25. oktober 2010 #2 Skrevet 25. oktober 2010 Man får 100% utbetalt av sin tidligere lønn når man får sykepenger, og 60% (eller 66?) når man går på AAP. Men det er en minsteutbetaling som er lik for både sykepenger og AAP (ca 10-11 tusen i mnd før skatt) dersom man har tjent lite før man ble syk, så med mindre du tjente veldig mye tidligere har det ikke noe å si fra eller til
Christina_ Skrevet 25. oktober 2010 #3 Skrevet 25. oktober 2010 Det er mulig det her er i feil forum, men i så fall håper jeg noen kan flytte det Jeg driver og skal få arbeidsavklaringspenger, har fått beskjed om at jeg får første utbetaling om ca tre ukers tid. Men så begynte jeg å tenke på dette med sykemelding... Man må ikke være sykemeldt for å få AAP? Får man noe mer utbetalt hvis man er sykemeldt? Det er studier jeg er sykemeldt fra, hvis det er relevant. Jeg er sykemeldt til desember, men er i tvil om jeg trenger å fornye sykemeldingen, eller om nav kommer til å kreve ting fra meg som jeg ikke orker (har mye angst og er utbrent). Kort sagt, eneste grunnen til at jeg har sykemeldingen er pga nav, siden jeg uansett ikke jobber eller studerer for tida. Bør jeg fornye sykemeldingen, lønner det seg økonomisk siden jeg får støtte av nav? Eller har det ikke noe å si? Om du er student, så har du ikke sykepengerettigheter. For å få sykepenger må du ha tap av pensjonsgivendeinnekt, og studielån er ikke dette. Du behøver ikke å ha gått 260 dager på sykepenger for å få rettigheter på arbeidsavklaringspenger. Høres ut som du har søkt om rett ytelse.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2010 #4 Skrevet 25. oktober 2010 Hvor mye betaler du i skatt da Snop? TS : Hvor lang tid brukte de på søknaden din, før du fikk godkjent?
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2010 #5 Skrevet 25. oktober 2010 TS her. Ok, da spiller det ingen rolle om jeg er sykemeldt da:) Mulig det er spesielle regler fordi jeg er student, og fordi de fikk for seg at lånekassa ville gi meg penger de første 20 ukene, selv om sykestipendet til lånekassa ikke betyr utbetalinger, men at man får litt mindre lån. At jeg har litt mindre lån å nedbetale gir meg ikke akkurat mer penger å kjøpe mat for i dag... Uansett, det tok 20 uker pga dette. Vanligvis tror jeg det tar ca 2 måneder.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2010 #6 Skrevet 25. oktober 2010 TS: Du har fått feil opplysninger. Sykestipend fra lånekassen er utbetalinger på etterskudd, ikke redusering i lånet. Dette vet jeg for ble også syk når jeg var student. Jeg sykemeldte meg fra studiet og sendte inn arbeidsgiverblankett til lånekassen. Når perioden blanketten gjaldt for, eks 1.1 til 1.2 fikk jeg 8000 kr i sykestipend for denne perioden. Dette kan du få fra uke 4(? litt usikker) til uke 20. Da tar AAP over.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2010 #7 Skrevet 26. oktober 2010 Oi! Det var noe annet enn jeg fikk. Jeg søkte om sykestipend og har fått mindre gjeld som følge av dette. Så det må være noen andre regler som gjelder, kanskje fordi jeg studerte i utlandet? Jeg har i hvert fall fått sykestipend fra lånekassa som ettergitt lån. Skal til Nav i dag, og er kjempenervøs... Hater disse møtene Får alltid forskjellige opplysninger fra dem, hver gang jeg ringer eller er der. Hjelper ikke at jeg har angst fra før! Hilsen TS
Rosalie Skrevet 26. oktober 2010 #8 Skrevet 26. oktober 2010 TS: Du har fått feil opplysninger. Sykestipend fra lånekassen er utbetalinger på etterskudd, ikke redusering i lånet. Dette vet jeg for ble også syk når jeg var student. Jeg sykemeldte meg fra studiet og sendte inn arbeidsgiverblankett til lånekassen. Når perioden blanketten gjaldt for, eks 1.1 til 1.2 fikk jeg 8000 kr i sykestipend for denne perioden. Dette kan du få fra uke 4(? litt usikker) til uke 20. Da tar AAP over. Det der er feil. Sykestipend fra Lånekassen = ettergiving av lån. Ikke ekstra utbetalinger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå