Gå til innhold

Hvilket flyselskap til USA?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vipper mellom Icelandair, SAS, og KLM. Icelandair har en Boeing 757-200, mens SAS og KLM har airbus A330. Har snakket med både SAS og Icelandair, de operer begge med underholdningsskjerm på hvert sete. Vet at SAS sine fly er av nyere dato, mens Icelandair kanskje ikke er fullt så nye.

Icelandair har kortest reisetid med 17,5 time, må ut med et par timer ekstra med de andre. KLm/SAS mellomlander i Chicago/Detroid, mens Icelandair i Seattle. Er veldig syk, så turen vil bli en stor påkjenning, så må sørge for best mulige fly/reiserute. Også mildt sagt flyskrekk :) Må bli budsjettreise.

Noen som har noen meninger?

Skrevet

Jeg har ikke dette helt i hodet, men mener å ha hørt noe om at hos Icelandair må du betale for mat i økonomi, mens at hos SAS får du mat. Usikker på om dette stemmer, men det jo noe å sjekke opp dersom servering er viktig for deg.

Ellers ser det ut som at Icelandairs 757-200 har 3 setere på hver side, mens SAS og KLM har 2 + 4 + 2 seter.

Benplassen er vel omtrent lik, mens setene er bredest i denne rekkefølgen: SAS, KLM og Icelandair.

Hvis du er medlem av noe program der du samler bonuspoeng er vel det også noe å ta med i totalvurderingen.

Skrevet

Jeg har ikke dette helt i hodet, men mener å ha hørt noe om at hos Icelandair må du betale for mat i økonomi, mens at hos SAS får du mat. Usikker på om dette stemmer, men det jo noe å sjekke opp dersom servering er viktig for deg.

Ellers ser det ut som at Icelandairs 757-200 har 3 setere på hver side, mens SAS og KLM har 2 + 4 + 2 seter.

Benplassen er vel omtrent lik, mens setene er bredest i denne rekkefølgen: SAS, KLM og Icelandair.

Hvis du er medlem av noe program der du samler bonuspoeng er vel det også noe å ta med i totalvurderingen.

Det med mat er ikke viktig for meg, jeg er allergiker å må ta med min egen mat uansett. Er ikke medlem av noe program, jeg flyr hvert 10ende år sånn ca :)

I forhold til størrelse på flyet, så er airbus'en til sas og klm en del større enn 757? Hva er best i forhold til turbulens osv?

Skrevet

Har reist mange ganger til USA, og synes egentlig ikke hverken flyselskap eller flytype spiller noen rolle.

Viktigere for meg er det at turene går på fornuftige tidspunkt, jeg liker at det lange flystrekket er på kvelden sånn at jeg kan sove på veien over.

Litt greit også å se på flybyttene, hvor lang tid det er mellom de. Er det for kort tid blir det bare stress, og fare for at bagasjen ikke kommer med, er det for lang tid blir det bare slitsom ventetid.

Skrevet

Har reist mange ganger til USA, og synes egentlig ikke hverken flyselskap eller flytype spiller noen rolle.

Viktigere for meg er det at turene går på fornuftige tidspunkt, jeg liker at det lange flystrekket er på kvelden sånn at jeg kan sove på veien over.

Litt greit også å se på flybyttene, hvor lang tid det er mellom de. Er det for kort tid blir det bare stress, og fare for at bagasjen ikke kommer med, er det for lang tid blir det bare slitsom ventetid.

For meg er ikke selskapet så viktig, annet enn at de er pålitelige. Det er mer komfort og beleilige reiseruter/flytyper som er viktig. Jeg er syk, så for meg spiller litt komfort og slippe transfer på slitsomme store flyplasser en stor rolle. Transferen er på 45 minutter i Køben, så er det 2 timer i Chicago. Må bagasjen sjekkes inn på nytt i køben, eller går det automatisk når det er samme flyselskap?

Skrevet

45 min i Køben er i allefall ikke for lang tid, du tåler ikke så mye forsinkelser ut fra Norge før det plutselig blir veldig travelt.

2 timer i Chicago går fort, husk at du skal gjennom immigration første byen du lander i i USA, da må du stå i kø sammen med alle andre som har landet på samme tidspunkt. Det tar sin tid, og kan være slitsomt.

Vi pleier å sjekke inn på internett før avreise, kan gjøre det fra 23 timer i forveien.

Når vi bestiller billett velger vi også seteplass der det er mulig. Dette kan du vanligvis endre på ved innsjekk, eller evt. i skranken på flyplassen. Hvis du har spesielle behov som gjør at du f.eks. vil sitte ved midtgangen, eller ved nødutgangen, der det er best beinplass, så prøver du å få det til.

Bagasjen blir sjekket igjennom fram til første byen i USA, der må den tollbehandles før den sendes videre. På flyet må du fylle ut et skjema hvor du krysser av om du bl.a. har med matvarer osv. Dette leverer du i immigrationskranken sammen med passet. Husk på at du må skrive adressen du skal overnatte først natt på dette skjemaet, så pass på at du har den lett tilgjengelig i håndbagasjen.

Du være forberedt på passkontroller og sikkerhetskontroller i landene du evt. mellomlander i.

Har reist både med SAS, Lufthansa, KLM og Icelandair, og er fornøyd med alle selskapene. Har en flyger og en luftfartsinspektør i nær familie, og de har heller ikke problemer med å reise med noen av disse selskapene, så jeg stoler på at sikkerheten er i orden.

Skrevet

Det med mat er ikke viktig for meg, jeg er allergiker å må ta med min egen mat uansett.

Husk på at du mest sannsynlig ikke får ta med noe mat inn i USA, de har en lang liste med varer som ikke er lovlige å ta med inn. Siste restene må dumpes på flyet.

Skrevet

45 min i Køben er i allefall ikke for lang tid, du tåler ikke så mye forsinkelser ut fra Norge før det plutselig blir veldig travelt.

2 timer i Chicago går fort, husk at du skal gjennom immigration første byen du lander i i USA, da må du stå i kø sammen med alle andre som har landet på samme tidspunkt. Det tar sin tid, og kan være slitsomt.

Vi pleier å sjekke inn på internett før avreise, kan gjøre det fra 23 timer i forveien.

Når vi bestiller billett velger vi også seteplass der det er mulig. Dette kan du vanligvis endre på ved innsjekk, eller evt. i skranken på flyplassen. Hvis du har spesielle behov som gjør at du f.eks. vil sitte ved midtgangen, eller ved nødutgangen, der det er best beinplass, så prøver du å få det til.

Bagasjen blir sjekket igjennom fram til første byen i USA, der må den tollbehandles før den sendes videre. På flyet må du fylle ut et skjema hvor du krysser av om du bl.a. har med matvarer osv. Dette leverer du i immigrationskranken sammen med passet. Husk på at du må skrive adressen du skal overnatte først natt på dette skjemaet, så pass på at du har den lett tilgjengelig i håndbagasjen.

Du være forberedt på passkontroller og sikkerhetskontroller i landene du evt. mellomlander i.

Har reist både med SAS, Lufthansa, KLM og Icelandair, og er fornøyd med alle selskapene. Har en flyger og en luftfartsinspektør i nær familie, og de har heller ikke problemer med å reise med noen av disse selskapene, så jeg stoler på at sikkerheten er i orden.

De andre selskapene på den datoen jeg skal reise hadde ikke særlig mye lengre transfer, ikke de som har ønskelige transfer-steder. Masete steder som London, Paris og Frankfurt, utgår helt. Jeg er VELDIG redd for å fly, ei som foreslo at det var mer turbulent hvis jeg fløy via Reykjavik-Seattle, kontra Chicago - San Diego. Ikke vet jeg. Sistnevnte har ihvertfall et større fly, ikkr minst er det nye fly. Sånn er det å være redd, haha. Har allerede snakket med SAS om spesielle behov, får nok ikke lov til å sitte ved nødutgangen, men ellers så skulle de gjøre hva de kunne for å gjøre det best mulig. Icelandair ba meg bare oppgradere, følte ikke jeg fikk samme servicen. Men det er klart, det trenger ikke gjenspeile flyturen.

Husk på at du mest sannsynlig ikke får ta med noe mat inn i USA, de har en lang liste med varer som ikke er lovlige å ta med inn. Siste restene må dumpes på flyet.

Er klar over matreglene, så jeg skal sette meg nøye inn i hva jeg kan ta med meg :) Dette er mat som evnt taes fra meg når jeg lander i USA, eller før avreise fra Europa?

Skrevet

Hva med Delta airlines, de flyr via Amsterdam og har lengre layover enn SAS. noen som har erfaring?

Skrevet

Er klar over matreglene, så jeg skal sette meg nøye inn i hva jeg kan ta med meg :) Dette er mat som evnt taes fra meg når jeg lander i USA, eller før avreise fra Europa?

Dette er mat du bør kvitte deg med før du går ut av flyet i USA. På skjemaet du skal fylle ut, må du svare på om du har noe mat med deg, og da bør du kunne svare nei.

Du får spørsmålet mest sannsynlig igjen i immigration, og da må du også kunne svare nei.

Ikke vent til de evt. tar det fra deg, det blir bare bråk av sånt.

Anbefaler forøvring Munchen som flyplass, jeg opplever den som veldig oversiktelig og kompakt, noe helt annet enn f.eks. Frankfurt.

Lykke til med forberedelsenen og planleggingen - håper du får en fin tur!

Spør igjen hvis det er noe mer vi kan hjelpe med :)

Skrevet

Dette er mat du bør kvitte deg med før du går ut av flyet i USA. På skjemaet du skal fylle ut, må du svare på om du har noe mat med deg, og da bør du kunne svare nei.

Du får spørsmålet mest sannsynlig igjen i immigration, og da må du også kunne svare nei.

Ikke vent til de evt. tar det fra deg, det blir bare bråk av sånt.

Anbefaler forøvring Munchen som flyplass, jeg opplever den som veldig oversiktelig og kompakt, noe helt annet enn f.eks. Frankfurt.

Lykke til med forberedelsenen og planleggingen - håper du får en fin tur!

Spør igjen hvis det er noe mer vi kan hjelpe med :)

Maten er nok spist opp før jeg lander i USA uansett, så det går nok veldig bra :)

Fikk også tips om å be om hjelp/rullestol siden jeg er syk, slik at jeg kommer meg gjennom køer raskere. Noen ganger skal det visst lønne seg å være syk, bare noen ganger :)

Takk for all hjelp!

Gjest Badabing
Skrevet

Har fløyet til USA flere ganger, og må si jeg var mest fornøyd med Icelandair. Alt gikk så knirkefritt, og det var lite venting.

Turbulens er det litt av uansett siden du skal over Atlanteren, men husk at det absolutt ikke er farlig, selv om det kan være litt ubehagelig.

Skrevet

Har fløyet til USA flere ganger, og må si jeg var mest fornøyd med Icelandair. Alt gikk så knirkefritt, og det var lite venting.

Turbulens er det litt av uansett siden du skal over Atlanteren, men husk at det absolutt ikke er farlig, selv om det kan være litt ubehagelig.

Fløy du til NY med Icelandair? jeg vet jeg er hysterisk, men jeg syns liksom det er så laaaangt Reykjavik - Seattle med et så lite fly, hvor mye slingringsmonn kan de ha med drivstoff?

Forstår at jeg vil oppleve turbulens, jeg hadde bare sett for meg at det kanskje føltes mindre ubehagelig i et større fly? :biggrin:

Skrevet

Hva med United som inneriks i USA, noen erfaringer?

Skrevet

Har bodd i USA i flere år.

Mitt råd er: hold deg til Europeiske selskaper og ha mellomlandingene i Europa.

Forbruker rettigheter i EU er mye sterkere, og europeiske selskaper er flinkere til å følge loverket. Amerikanske flyselskaper er noen verstinger på dette området i tillegg til infrastrukturen, vedlikehold og service er mye verre. Jeg har opplevd mange forsinkelser og kanselleringer i USA, men har aldri fått så mye som en refusjon, hotel rom eller et måltid. (American Airlines er desidert de verste)

Annonse
Skrevet

Har bodd i USA i flere år.

Mitt råd er: hold deg til Europeiske selskaper og ha mellomlandingene i Europa.

Forbruker rettigheter i EU er mye sterkere, og europeiske selskaper er flinkere til å følge loverket. Amerikanske flyselskaper er noen verstinger på dette området i tillegg til infrastrukturen, vedlikehold og service er mye verre. Jeg har opplevd mange forsinkelser og kanselleringer i USA, men har aldri fått så mye som en refusjon, hotel rom eller et måltid. (American Airlines er desidert de verste)

Billetten er bestillt, SAS tar meg til USA via Sverige, og United tar meg videre til California. Siden billetten fra A-Å er bestillt hos SAS, har de ansvaret for å få meg frem. Jeg får assistanse og rullestol på hver flyplass, og jeg er veldig fornøyd med servicen jeg har fått så langt. Blir bra detta :)

Skrevet

Billetten er bestillt, SAS tar meg til USA via Sverige, og United tar meg videre til California. Siden billetten fra A-Å er bestillt hos SAS, har de ansvaret for å få meg frem. Jeg får assistanse og rullestol på hver flyplass, og jeg er veldig fornøyd med servicen jeg har fått så langt. Blir bra detta :)

Så kjekt å høre!

Håper du får en fin tur!

Lykke til! :klem:

Skrevet

Fint du fikk ordnet deg billetter.

Ellers, rart du ikke fikk tips her om Continental som flyr direkte til New York fra Oslo. Da ville du sluppet unna med en mellomlanding.

UsAirways fly også direkte til Philadelphi fra Oslo, så du ville sluppet unna med mellomlanding der også.

Skrevet

Fint du fikk ordnet deg billetter.

Ellers, rart du ikke fikk tips her om Continental som flyr direkte til New York fra Oslo. Da ville du sluppet unna med en mellomlanding.

UsAirways fly også direkte til Philadelphi fra Oslo, så du ville sluppet unna med mellomlanding der også.

Ja vet det, men jeg må unngå transfer på store og masete flyplasser pga sykdom, så å mellomlande i NY var helt utelukket. Nå ser jeg at det er mistanke om terror i USA, og alle flyplasser har hevet sikkerheten. Dette hjalp ikke på flyskrekken, særlig siden jeg skal via chicago. blaaah.

Skrevet

Ja vet det, men jeg må unngå transfer på store og masete flyplasser pga sykdom, så å mellomlande i NY var helt utelukket. Nå ser jeg at det er mistanke om terror i USA, og alle flyplasser har hevet sikkerheten. Dette hjalp ikke på flyskrekken, særlig siden jeg skal via chicago. blaaah.

Nå er vel flybytte (og imigrasjon) i New York (NewArk der CO flyr) i hvert fall ikke noe værre enn i Chicago som er en vesentlig større flyplass...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...