Gå til innhold

Symaskin for nybegynnere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått tidlig julepresang av mamma'n min, en symaskin. Har ønsket meg det lenge, men nå står den her, uåpnet i eska si... Jeg vet rett og slett ikke hvor jeg skal begynne. Svigermor har sagt jeg kan ta med meg symaskin og stoff til henne så kan vi ha verksted, men hun vil gjerne da at jeg skal ha en viss peiling på hva jeg vil lage. Har vært inne på stoffogstil.no for å bestille noen stoffer jeg kunne tatt med, men jeg aner jo ikke hvilke stoffer man trenger til hvilke prosjekter. Noen som har noen tipd til en heller uvitende nybegynner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å se på mønstrene de har på stoff og stil? De er gradert i vanskelighetsgrad :) Enkle syprosjekter kan jo også være risposer, pennal, duker, toalettmapper.. Er litt vanskelig når jeg ikke vet hvor avansert svigermor er :) Men har du prøvd å google litt? :)

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg ville startet med å bli kjent med maskinen i ro og fred på egenhånd. Teste det å sy ulike sømmer på en "testlapp" osv. Deretter blir det å begynne på et prosjekt mer om akkurat det mønsteret og det stoffet, og ikke så mye om symaskinen i seg selv.

Ellers vil jeg absolutt anbefale deg å starte på noe relativt lite og enkelt til å begynne med. Slik at du klarer å fullføre uten at det døyer ut for lenge i tid og du går lei. Det er lettere å ta fatt på større prosjekter når du har kommet bedre i gang og ting går litt fortere.

Skrevet

Jeg lurte på å sy noen sånne brødposer eller lignende, hvertfall sånne som står av seg selv. Hvilken type stoff trenger man til sånne?

Skrevet

Sånne runde brødposer er litt vanskelige å sy.

Skrevet

Det som definitivt er enkelt er å sy puter, og da kan du bruke omtrent hvilket stoff som helst. Et triks er likevel å begynne med stoffer som er enkle å stryke (!), da mye av trikset med sying er å få stoffet til å ligge pent når du syr. Min tante som var syerske sa alltid at et godt resultat ligger i å bruke strykejernet flittig... På stoff og stil har de noen stoffer som de kaller linlook, disse legger seg svært pent når man stryker dem, her er eksempel på hva jeg mener:

http://www.stoffogstil.no/Katalog/Bolig.aspx?group_id=7120&articleid=26103

Sydde en løper som ble vinkelrett uten å gjøre annet enn å stryke, og gøy med prosjekter som du kan gjøre fort ferdig og kan nyte med en gang enn ting som man bruker evigheter på og blir så frustrert over at når de endelig er ferdige orker man ikke å se på de lenger.. :fnise:

Men ja, tips til enkle ting å sy er pynteputer, løpere, grytekluter (trenger litt utstyr med vatt og kantbånd, men veldig enkelt), så avansere med en enkel kjole eller skjørt (krever mer med klipping av mønster og stoff, og tar lenger tid siden man gjerne må sy rundt alle kantene på stoffbitene før man kan begynne å sette sammen).

Lykke til! :D

Gjest Spinell
Skrevet

Handlenett kan også være en kjekk begynneroppgave, da det verken har mange vanskelige deler eller er veldig stort. Dessuten kan man utvide repertoaret med ulik dekorsøm, sy på figurer, sy sammen flere ulike stoffer osv etterhvert.

Google etter mønster, og du får mange ulike treff :)

Skrevet

Jeg kan anbefale deg www.sykroken.net

Der kan du finne mye inspirasjon og de er veldig behjelpelige om du har problemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...