Linn Skrevet 25. oktober 2010 #1 Skrevet 25. oktober 2010 Vi lurer på om Kvinneguidens forumbrukere vil dele litt tanker med oss rundt dette temaet. Kom gjerne med forslag og svar på spørsmålene under (du behøver ikke svare på alle spørsmålene dersom du ikke vil): 1. Hvilke tiltak tenker du kan settes i verk for å gjøre befolkningen sunnere? 2. Hva tror du er hovedårsaken til at nordmenn stadig blir mer overvektige og mindre sunne? 3. Kjenner du skam for egen kropp? Hva skyldes i såfall dette? 4. Hvordan blir man tilfreds med kroppen sin, tenker du? På forhånd takk for hjelpen !
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2010 #2 Skrevet 25. oktober 2010 Spørsmål 1 og 2: Det første jeg ville satt fokus på, er at sunn og tynn ikke er synonymer. Jeg tror vi først og fremst må rette fokuset på sunnhet og helse framfor vekt. Det bør også vektlegges at alt har en sammenheng. Stress, søvnmangel, psykisk helse, fysisk helse... skal målet være å være sunn, må alle faktorer være på plass. Vi har tilgang på all verdens kunnskap, vi har tilgang på all verdens sunn mat, men likevel er mange av oss usunne i hverdagen. Vi lever hektiske liv, der vi sover mindre, skal rekke over alt på kortest mulig tid... Hel og halvfabrikata er ofte redningen i en hektisk hverdag, og det medfører mye skjult sukker, salt, fett, og tilsetningsstoffer. Dette, kombinert med lite søvn og mye stress (stess medfører økt konsentrasjon av kortisol i kroppen), er ikke formelen for å få en sunn kropp! Etter min mening, vil mye endres dersom dagens trend med å gjøre mest mulig på kortest tid blir borte.
Suzy Skrevet 25. oktober 2010 #3 Skrevet 25. oktober 2010 Vi lurer på om Kvinneguidens forumbrukere vil dele litt tanker med oss rundt dette temaet. Kom gjerne med forslag og svar på spørsmålene under (du behøver ikke svare på alle spørsmålene dersom du ikke vil): 1. Hvilke tiltak tenker du kan settes i verk for å gjøre befolkningen sunnere? 2. Hva tror du er hovedårsaken til at nordmenn stadig blir mer overvektige og mindre sunne? 3. Kjenner du skam for egen kropp? Hva skyldes i såfall dette? 4. Hvordan blir man tilfreds med kroppen sin, tenker du? På forhånd takk for hjelpen ! Spennende tema! 1) Jeg mener at vi først og fremst må senke stressnivået, for stress får oss til å lagre fett (høye adrenalinnivå fører til mer fettlagring). Dessuten bør sunn mat bli billigere (ikke usunn dyrere) og sunn snacks må gjøres tilgjengelig i kiosker, snackbarer og butikker. Og tilslutt bør alle få tilskudd til trening på jobben - gjerne i form av gratis (eller sponset) medlemskap på treningssenter, eller tid til trening i arbeidstiden (eller begge deler) og ikke minst bør vi lære mer om mat, helse og mosjon på skolen og det bør være i en form som gir mestrringsfølelse og glede også til de som ikke løper fortest og er flinkest med ball. 2) Vi er mindre i aktivitet enn før. Enkelt og greit - dessuten spiser vi mer raske karohydrater enn før. 3)Ja. Jeg føler at jeg ikke mestrer kroppen min som jeg burde - i den forstand at jeg syns jeg burde gått ned i vekt og jeg greier det ikke. Jeg har gått ned og gått opp igjen og jeg skammer meg stadig over å ha "sluppet meg" så langt at jeg trenger å slanke meg og jeg skammer meg over å ikke greie å gjøre noe med det. 4) Jeg tror mye ligger i hodet. Vi burde kanskje blir flinkere alle til å være glade i kroppene vi har - glede seg over å være frisk om en ikke er slank som et siv. Mosjon og mestring er en viktig faktor - det er gøy å være aktiv når man finner noe man mestrer og får noe ut av, det er godt å være frisk og det bør man glede seg over. Og jeg tror ikke det å være sylslank er noen nøkkel til lykke, selv om jeg ikke etterlever det i praksis
kazcade Skrevet 25. oktober 2010 #4 Skrevet 25. oktober 2010 Jeg er veldig enig i mye av det Suzy skrev her over. 1.Jeg tror det viktigste er å gjøre sunn mat et lett og økonomisk valg. Det nytter ikke å bare sette opp prisene på sjokolade og søtsaker! Grønnsaker og "sunne" matvarer blir fort dyrere enn "firstprice" og ferdigmat. Grønnsaker/frukt er også dårlig i utvalg og kvalitet når du kommer litt utenfor de større byene/tettstedene. Trening i arbeidstida er et veldig bra tiltak! 2. Flere og flere av oss sitter i ro hele dagen på jobben, på kveldstid er vi altfor travle og stresset til å lage ordentlig mat fra grunnen av. Da blir det altfor lett å stappe i seg ett eller annet fett eller søtt. 3. Nei, ikke nå. Men en periode gikk jeg opp endel i vekt og da følte jeg skam fordi jeg ikke klarte å kontrollere min egen "grådighet" i forhold til mat. Kiloene var liksom et fysisk uttrykk for at jeg ble stresset og deprimert og stappet innpå sjokolade som et botemiddel mot det. 4. Det er ikke lett å finne noen oppskrift på det. Jeg er enig i at mosjon og mestring kan være viktig. Hvis en føler at kroppen er frisk og sterk, er antall kg og stor/liten rumpe mindre viktig, kanskje?
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2010 #5 Skrevet 25. oktober 2010 Grønnsaker og "sunne" matvarer blir fort dyrere enn "firstprice" og ferdigmat. Mulig jeg er litt treig i dag (det er mandag...) men nå skjønte jeg ikke helt hva du mente? First Price og tilsvarende merker har da hele spekteret av sunnhet, fra potetgull til ferske gulrøtter?
kazcade Skrevet 25. oktober 2010 #6 Skrevet 25. oktober 2010 Mulig jeg er litt treig i dag (det er mandag...) men nå skjønte jeg ikke helt hva du mente? First Price og tilsvarende merker har da hele spekteret av sunnhet, fra potetgull til ferske gulrøtter? Ja, det er tydelig det er mandag for meg også! Nei, jeg mente ikke at firstprice gulrøtter osv er usunne. Det jeg egentlig var ute etter var "halvfabrikater", dvs. den typen matvarer der du tilsetter vann/kjøttdeig/hva det nå måtte være. Unnskyld Firstprice, håper det ikke holdes nag
Gjest Tigress Skrevet 25. oktober 2010 #7 Skrevet 25. oktober 2010 (endret) 1. Hvilke tiltak tenker du kan settes i verk for å gjøre befolkningen sunnere? Dyrare prossessert mat vil vere eit steg framover. I tillegg kunne folk som får sponsa trening eller tilskot til sykkel få slippe å bli fordelsskatta av det - folk blir jo ikkje fordelsskatta for gratis parkeringsplass... Å fjerne momsen på frukt og grønnsakar kunne kan hende hjelpe? Trening som "behandling" i større grad enn det som er vanleg no. 2. Hva tror du er hovedårsaken til at nordmenn stadig blir mer overvektige og mindre sunne? Folk et for mykje og rør seg for lite. 3. Kjenner du skam for egen kropp? Hva skyldes i såfall dette? Nei. 4. Hvordan blir man tilfreds med kroppen sin, tenker du? Eg trur at det å vere glad i kroppen sin heng noggrant saman med at han gir meistring. Det å ha ein kropp som virkar, som gjer det han skal, fører til at ein kjenner seg betre. Eg har klokkartru på rørsle og trening, å trene regelmessig gir ein attende kjensla av at ein har kontroll over eigen kropp, at han er eit middel til det ein sjølv ønskjer å få han til å gjere, og det kjennest bra. Endret 25. oktober 2010 av Tigress
aline Skrevet 25. oktober 2010 #8 Skrevet 25. oktober 2010 1. Hvilke tiltak tenker du kan settes i verk for å gjøre befolkningen sunnere? Som nevnt over, tror jeg det er viktig å sette fokus på at sunt ikke betyr slankende, at man må jobbe for ett sunnere kroppsbilde/ideal og at sunn mat kan være både god, variert og spennende. kanskje kampanjer som går på sunn og god mat kombinert med aktivitet, på måter som er litt mer overkommelige en superkost for supertrente mennesker. Mulighet til å trene i arbeidstiden, det å gjøre det vanligere med sunn mat i flere kantiner, uten at det koster det samme som når man går ut å spiser på dyr kafe eller restaurant. Tilgjengeliggjøre sunn mat i di situasjonene som gjør at mange ender opp med usunne valg. Jeg ser at når jeg i kantina kun får valget mellom slapp salat eller usunn pirogue.... og uansett hvilket av de jeg velger så koster det som om jeg var på kafe, så er det for mange lett å velge piroguen... fordi det er lettest!! Når jeg løper fra jobb til trening, og de matmuligheten jeg kommer forbi er Deli de luca og McDonalds, så ser jeg det er lett for mange å stoppe opp å kjøpe noe som er usunt, fordi det er LETTEST! Hadde det vært lettere tilgjengelig med sunn mat, så hadde det vært lettere å velge. Det betyr ikke at alle hadde valgt sunt, men det hadde ihvertfall gitt en valgmulighet, som lettere ble valgt dersom det også kom istand en kampanje med fokus på sunne valg og muligheter. Det bør også settes fokus på at det faktisk ER mulig å kjøpe sunt uten at det trenger å være dyrt. Grønnsaker kjøpt hos utenlandsk butikk er både kvalitet og rimelig, og mye frossen men ren fisk kan kjøpes uten at det koster noe mer en halvfabrikataen som anses som billigere og lettere. At det ikke trenger ta lenger tid å lage det, kan også gjerne rettes mer fokus på. For å lage sunn mat fra bunnen trenger ikke være snakk om å lage fancy middager, det trenger ikke være tidkrevende, for de av oss som faktisk ikke har tid eller interesse av det. 2. Hva tror du er hovedårsaken til at nordmenn stadig blir mer overvektige og mindre sunne? Jeg tror noe av det største problemet er at fokusen er på modelltynn eller supertrent, det er faktisk ikke noe hvermansen får til uten å legge om hele livet sitt. Så dersom man ikke er suptertynn og bare spiser gressstrå, eller supertrent og trener 8 ganger i uka, så kommer man ikke dit man "skal". Dette tror jeg tar motivasjonen vekk fra mange, og siden fokusen ligger på tynn istedenfor sunn og helsefokusert, så er det lett å bare resignere fordi det virker uoverkommelig allerede før man har startet. quick fix blir søkenen, noe som gjør at vi kommer raskt og mye ned i vekt, og når DET er fokus, så ser vi lett at sunnhet faktisk ikke er med i bildet i det hele tatt. Som flere andre har vært inne på, så er det også for lite informasjon og kunnskap om at både søvn, hvile, stress, psykisk helse, aktivitet, som en stor helhet er avgjørende for om man er SUNN. Vi sover for lite, stresser for mye, sover dårlig fordi vi stresser for mye, har tidsklemmer og ser at dette ikke er bra, men tenker vi over eller blir vi bevisstgjort at dette faktisk er direkte usunt? For helsa? For kroppen? 3. Kjenner du skam for egen kropp? Hva skyldes i såfall dette? Nei! Men jeg har jobbet for å være der jeg er idag. Jeg HAR kjent skam for egen kropp, fordi jeg følte den var for stor, jeg følte meg ufeminin og feit, og det helt uten at jeg var det. Idag trives jeg med kroppen min, og er stolt av den. Klart jeg har dårlige dager en gang i blant, men hverdagen min er jeg stolt og glad i den. Jeg gir den det den trenger av mat, selv om jeg koser meg med min sjokolade når jeg har lyst på det, uten snev av dårlig samvittighet. Jeg trener og kjenner at til tross for at jeg er vippet 36 så har jeg en kropp som er sterk og utholdene og som er sunn og frisk. Og trent slik jeg liker at den er. 4. Hvordan blir man tilfreds med kroppen sin, tenker du? Det spørs hva man vil, hva slags bilde har man av hvordan kroppen sin skal være slik at man er tilfreds? Det starter i hodet slik jeg ser det, hva føler man passer seg og hva vil man frem til? Og en ting jeg faktisk tror er undervurdert; å tørre SE på seg selv! Jeg ser utallige ganger på både dansetrening og treningssentere der det er speil hele veien, folk NEKTER å se på seg selv i speilet, de liker det ikke og føler seg direkte ukomfertable med å se sitt eget speilbilde! Det er fryktelig trist synes jeg, for det er jo først når man begynner å se på den, at man kan begynne å se etter hva man liker og hva man kanskje kunne tenke seg å gjøre noe med. Det er først når man ser på seg selv, at man blir mer bevist på hvordan man faktisk ser ut. Jeg oppfatter det slik at janteloven fremdeles er sterk, og at det å se på seg selv uten å gremmes, fort dømmes til å være selvsentrert, arrogant eller ekkel. Derfor gjør vi ikke det, det virker som det er noe skammelig med å se seg selv i ett speil sammen med andre mennesker og faktisk synes det er helt greit. Som tidligere konkurransedanser så ble vi tvunget til å bruke speil, og jeg elsker idag å bruke det under trening. Det hjelper meg å se både hvordan jeg bruker kroppen min, hva den kan gjøre for meg, i tillegg til at jeg ved å bli vant til å se på kroppen min som helhet, også har funnet det lettere å faktisk like det jeg ser. Ikke fordi kroppen min er perfekt, jeg har cellulitter og kjærlighetshåndtak jeg og, men alt det kroppen min er ellers, ser jeg også, go det blir så mye lettere å legge merke til når jeg faktisk tør se på det. Så jeg tror vi også trenger en bevisst kamp for oss selv, det å tørre se på oss selv, det å tørre å si til oss selv at vettu hva? Jeg synes igrunnen rumpa mi er lekker!! istedenfor å nekte å se på oss selv og bare legge merke til strekkmerkene ingen andre ser.
Wiggins Skrevet 25. oktober 2010 #9 Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Vi lurer på om Kvinneguidens forumbrukere vil dele litt tanker med oss rundt dette temaet. Kom gjerne med forslag og svar på spørsmålene under (du behøver ikke svare på alle spørsmålene dersom du ikke vil): 1. Hvilke tiltak tenker du kan settes i verk for å gjøre befolkningen sunnere? Mange barn får i dag lite impulser til å være aktive fordi foreldrene er overvektige og/eller har lite kunnskaper om hvor viktig det er med aktivitet. Derfor er det viktig med full barnehagedekning og at barnehager legger opp til at barna skal få være aktive. Tilsvarende er det viktig med aktivitet i skolen, det burde vært en time gym hver dag. Man kan også undre seg over at elever i grunnskolen som har mer enn 4 km til skolen får skolebuss. Haile Gebrselassie, flere ganger verdensmester på 10 000 meter og maraton, løp 10 km hver vei til skolen da han var liten. Jeg mener ikke at norske barn skal gjøre det, men det burde være forbudt for foreldre å kjøre barn til skolen. 2. Hva tror du er hovedårsaken til at nordmenn stadig blir mer overvektige og mindre sunne? Det er svært enkelt: Vi rører stadig mindre på oss. Vi spiser faktisk mindre enn for 30-40 år siden, men vi rører så mye mindre på oss at vi går opp i vekt. I Oslo er det bare ca. 5% som sykler til jobben. Noen går, men over 90% bruker bil eller kollektivtransport. Hvis man sykler til jobben har man allerede fått den grunnleggende mosjonen når man kommer hjem, det skal mye mer til å komme seg ut og trene etter middag når man har kjørt bil til og fra jobb. 3. Kjenner du skam for egen kropp? Hva skyldes i såfall dette? Har aldri gjort det, men så har jeg da også alltid vært en aktiv person og har holdt meg i form. Jeg ser ikke ut som menn man kan se i undertøysreklame for menn og lignende, men jeg vet at disse er photoshopet, jeg ser ut som en normal slank og veltrent mann. 4. Hvordan blir man tilfreds med kroppen sin, tenker du? Flere ting, men jeg vil trekke fram dette: - Lære seg at fysisk aktivitet er en nytelse, at det er deilig å bruke kroppen, særlig når man kommer i god form. At kroppen da etterhvert ser mer veltrent ut er en hyggelig bonus. - Lære seg at livet er så mye mer enn hvordan kroppen ser ut. Det er selvsagt ikke lett for ungdom, der de fleste ikke har erfart hvilke utfordringer livet kan by på som får litt fett på magen til å bli en bagatell. Det kan også hjelpe å oftere vise fram hvordan modeller behandles i Photoshop, å se at modellene faktisk har noen skavanker de også. På forhånd takk for hjelpen ! Joda, ingen årsak, men jeg lurer på hvorfor dere ikke kunne feste et av mine innlegg om forbrenning og effekt til toppen her? Det er så mange som spør "hvor mye forbrenner jeg på..." eller som leser i en tabell at de forbrenner f. eks. 1000 kcal på en time hvis de gjør ditt og datt, hvorpå jeg har skrevet et regnestykke som viser at det nok er et noe høyt tall, for å si det mildt. Jeg har gått lei av å skrive opp det samme regnestykket, jeg har gitt en svært utførlig forklaring her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=495675&st=0&p=8163073&hl=effekt%20watt%20feste&fromsearch=1&#entry8163073 Kan dere sette det på toppen slik at vi kanskje unngår at så mange spør om det samme? Endret 25. oktober 2010 av Lance 1
Linn Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter #10 Skrevet 26. oktober 2010 Tusen takk for at dere ville dele meningene deres med oss. Tråden stenges nå. Mvh, Linn
Anbefalte innlegg