AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2010 #1 Skrevet 25. oktober 2010 Hei, Lurte på om noen hadde innspill til opplegget mitt på tredemølla. Jeg har bestemt meg for å komme i form igjen, etter ca ti år på sofaen og tilhørende form. Har trent noen uker, og forrige økt på tredemølla så slik ut: Mål: Løpe/gå 3 km. Start: Jogget i 8,5 Km/t i ca 10 min. Deretter intervall: Gikk raskt 7 km/t, og løp i enten 9,5 km/t eller 10,5 km/t Resultat: 3 km på ca 21,30 min. Da var jeg heeelt pumpa. Er dette et greit opplegg? Bruker ikke pulsklokke eller noe sånt. Kan jo nevne at jeg har kjøpt meg gode sko og er sunn og frisk, men har noen kilo for mye: veier ca 78 kg og er 171 høy. Jeg prøver å trene to ganger i uka. Jeg tror ikke jeg hadde klart å løpe sammenhengende 3 km i jevn fart på 8,5 km/t, er det lurt å veksle mellom fast fart og intervall? Burde jeg heller sette ned farten og jogge jevnt hele veien? Eller burde jeg kjøre intervall hele veien? Når det gjelder formutvikling, så har 3 km omtrent hele tiden vært målet når jeg går på tredemølla. Burde jeg heller sette meg et tidsmål, for eksempel 30 min? Jeg synes nemlig det er motiverende å se at slutten snart nærmer seg, og å se at jeg gjennomfører på kortere tid enn sist. Men det betyr jo at jeg vil være på tredemølla stadig kortere.
Frk. Belle Skrevet 25. oktober 2010 #2 Skrevet 25. oktober 2010 Hei, Lurte på om noen hadde innspill til opplegget mitt på tredemølla. Jeg har bestemt meg for å komme i form igjen, etter ca ti år på sofaen og tilhørende form. Har trent noen uker, og forrige økt på tredemølla så slik ut: Mål: Løpe/gå 3 km. Start: Jogget i 8,5 Km/t i ca 10 min. Deretter intervall: Gikk raskt 7 km/t, og løp i enten 9,5 km/t eller 10,5 km/t Resultat: 3 km på ca 21,30 min. Da var jeg heeelt pumpa. Er dette et greit opplegg? Bruker ikke pulsklokke eller noe sånt. Kan jo nevne at jeg har kjøpt meg gode sko og er sunn og frisk, men har noen kilo for mye: veier ca 78 kg og er 171 høy. Jeg prøver å trene to ganger i uka. Jeg tror ikke jeg hadde klart å løpe sammenhengende 3 km i jevn fart på 8,5 km/t, er det lurt å veksle mellom fast fart og intervall? Burde jeg heller sette ned farten og jogge jevnt hele veien? Eller burde jeg kjøre intervall hele veien? Når det gjelder formutvikling, så har 3 km omtrent hele tiden vært målet når jeg går på tredemølla. Burde jeg heller sette meg et tidsmål, for eksempel 30 min? Jeg synes nemlig det er motiverende å se at slutten snart nærmer seg, og å se at jeg gjennomfører på kortere tid enn sist. Men det betyr jo at jeg vil være på tredemølla stadig kortere. 1. jeg anbefaler intervalltrening Selv kjører jeg 4x4 (4min intervall med 85-95% av maks puls) og 3min pause i mellom (går/jogger rolig) hvor jeg lar pulsen komme ned i 70-75% av maks. (varmer opp 5-10min og har har litt ekstra tid på nedtrapping) 2.ser problemet med at hvis du løper 3km hver gang vil du får koreter og korte økter når formen bedrer seg.. Løper du intervall slipper du hele problematikken;) jeg synes det er motiverende med intervalltrening og liker variasjonen.. Et annet alternaiv er seff at du skal løpe i x antall minutter og så kan du la konkuranse med deg selv være hvor mange km du greier på den tida..
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2010 #3 Skrevet 27. oktober 2010 Hei! Det viktigste er at du er begynt! Det er mange måter å trene på. Blader og nettsetder vedr trening flommer over av gode råd om hvordan løpe så og så mange km, eller løpe så og så fort på bare få uker! Viser bilde av flotte, slanke og veltrente jerter! Ikke nok med det, men det presiseres at det er viktig å ikke stagnere, men øke både fart, lengde og intensitet. Så sitter en stakker der da og forsøker å suge til seg all den gode informasjonen, men gir opp når en er kommet til uke 3: mandag løpe slik og slik, tirsdag fri, onsdag bla bla...og selvfølgelig er det satt opp i en flott tabell. En annen sak er at det virker som det er mange mange meninger om hva som er beste måten for å oppnå sine mål og fremganger. Min mening er at for oss vanlig dødlige som hverkan har tenkt å delta i "OL" eller maratonløp, men kun trener for å holde seg noenlunde i form, kansje regulere vekten litt- da er det faktisk viktig å ikke ha for store mål eler for store forventinger til at formen skal bli topp på bare 8 uker... Jeg begynte å trene på tredemølle for 4 år siden. Var i dårlig form og jeg startet med et mål om å klare å gå og småjogge i 30 minutter. Tenkte ikke på km/t, målet var 30 minutter i bevegelse. Etter noe som jeg syntes var uendelig lang tid klarte jeg å jogge sammenhengende i 30 minutter. Etter 2 år klarte jeg å løpe 5 km på 28 minutter ! Men jammen tok det tid. Etterhvert har jeg trent intervalltrening (som nevnt i innlegg over . Har også trent motbakke med rask gange og max stigning, gjerne kombinert med jogging på flat mølle. En annen variant er tredemølle kombinert med spinning, blir en slags inervalltrening det også. Det er bare litt fantasi som skal til. Jeg er ikke lenger så opptatt av hvor langt jeg løper eller hvor raskt det går, men selvsagt var det veldig morro å følge med på da jeg begynte for å se utvikling og fremgang. En eller annen gang må jo det stoppe litt opp, eller hva? Det viktigste er å klare å holde på motivasjonen til å trene jevnt å trutt. Ønsker deg hjertelig lykke til - og ikke gi opp om du føler liten fremgang i perioder. Det går alltid litt opp og ned, men ender opp til slutt! Håper du får mange gode råd:)
Frk. Belle Skrevet 28. oktober 2010 #4 Skrevet 28. oktober 2010 Hvis 4x4 høres litt voldsomt ut kan du kanskje prøve 4x1? Altså oppvarming ca 10min, 4min rask løping, nedtrapping. Kjapp og effektiv økt vil jeg tro. Du kan lese mer om det her (traff en kollega i skogen i går som løp sine "4 minutter", han var SÅ fornøyd). Enig i mye av det anonym sier: hold motivasjonen oppe tenk at det er kjempebra at du beveger deg!
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2010 #5 Skrevet 28. oktober 2010 I tillegg til alle gode treningsråd og opplegg, vil jeg nevne at uten god musikk, så hadde ikke jeg holdt ut lenge på tredemøllen! Dersom du ikke har anledning til å sette full guffe på et musikkanlegg, så skaff deg en MP3-spiller og legg inn musikk som du blir motivert av. Lykke til!
Dyreelskern Skrevet 28. oktober 2010 #6 Skrevet 28. oktober 2010 Du kan lese mer om det her (traff en kollega i skogen i går som løp sine "4 minutter", han var SÅ fornøyd). Det her er litt tråd-hijacking, men jeg må bare si: Wow! Tusen takk for den linken! Det hørtes veldig interessant ut, det der må jeg prøve. 1
BBB Skrevet 28. oktober 2010 #7 Skrevet 28. oktober 2010 Det her er litt tråd-hijacking, men jeg må bare si: Wow! Tusen takk for den linken! Det hørtes veldig interessant ut, det der må jeg prøve. Super link ! Veldig bra !
Frk. Belle Skrevet 29. oktober 2010 #8 Skrevet 29. oktober 2010 Var Strykebrett som la først la inn linken på en annen tråd... Men kollegaen jeg traff hadde akkurat lest DN! Spennende greier..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå