AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2010 #1 Skrevet 25. oktober 2010 Som tittelen sier, hva er det som er så bra med The Shining? Jeg har sett den 2-3 ganger opp igjennom årene, men jeg bare liker den ikke. Jeg kan strekke meg til å si at den er "helt ok", men bra? Kjempebra? Jeg bare ser det ikke. Hva er det som gjør at så mange lovpriser den filmen?
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2010 #2 Skrevet 25. oktober 2010 Jack Nicholson, rett og slett. Han er så utrolig skummel når han er "gæern." Stephen King's verson (den fra 97) kan ikke måle seg i hvertfall.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2010 #3 Skrevet 25. oktober 2010 Jeg synes heller ikke den er så veldig bra, rett og slett kjedelig. Samme synes jeg om Psycho. Også overvurdert.
NovaFlare Skrevet 25. oktober 2010 #4 Skrevet 25. oktober 2010 Jeg synes Steven Kings versjon er bedre Mye eklere, mer insane liksom.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2010 #5 Skrevet 25. oktober 2010 Husker jeg leste et sted for en stund siden, at hvis man ikke liker den, er det sikkert fordi man ikke skjønte den. Jeg kan ikke si at jeg liker filmen så godt, men jeg mener da bestemt at jeg skjønte den. Så kan noen fortelle meg hva det er som tydeligvis er så innviklet å skjønne med denne filmen?
Gjest BabyBlue Skrevet 25. oktober 2010 #6 Skrevet 25. oktober 2010 Synes den var bra, jeg... : ) I begynnelsen var det liksom "wtf?", men etter noen dager likte jeg den bare bedre og bedre. Har lyst å lese boka snart, slutten er visstnok annerledes...
The Kitten Skrevet 25. oktober 2010 #7 Skrevet 25. oktober 2010 Jeg synes boken var veldig bra, men filmen var kjedelig.
Gjest Raindrops Skrevet 25. oktober 2010 #8 Skrevet 25. oktober 2010 Husker jeg leste et sted for en stund siden, at hvis man ikke liker den, er det sikkert fordi man ikke skjønte den. Det er det som er typisk å si hvis noen ikke liker en film/bok/whatnot som man elsker. Jeg likte den heller ikke, og den er da ikke så utrolig komplisert?
Kråkesaks Skrevet 25. oktober 2010 #9 Skrevet 25. oktober 2010 Melder meg inn i klubben for de som mener den er oppskrytt. Den er helt ok, men ikke mer enn som så.
Pingting Skrevet 25. oktober 2010 #10 Skrevet 25. oktober 2010 Jeg synes ikke det er verdens mest fantastiske film, men jeg liker den godt. Jack Nicholson er et jævla geni, og karakterutviklingen i manus kombinert med skuespillerprestasjonen hans er bare gull! De andre skuespillerne synes jeg ikke er så supergode, men filmen tåler det. Jack-rollen stjeler alt fokus uansett. Også har jeg genrelt sansen for skrekkfilmer som er psykologisk drevet, ikke handlingsdrevet. Synes Kubrick har bygd opp en passe klaustrofobisk atmosfære som bidrar veldig. Og plott- og karakterutviklingene er godt gjennomført. I tillegg overlater han endel til seerens egne tolknigner, for eksempel om Jack og sønnens syner er ekte eller innbilning. Sånt har jeg sansen for. 2
Mann_30 Skrevet 25. oktober 2010 #11 Skrevet 25. oktober 2010 Husker jeg leste et sted for en stund siden, at hvis man ikke liker den, er det sikkert fordi man ikke skjønte den. Jeg kan ikke si at jeg liker filmen så godt, men jeg mener da bestemt at jeg skjønte den. Så kan noen fortelle meg hva det er som tydeligvis er så innviklet å skjønne med denne filmen? Det er så typisk! Synes det er en skikkelig sånn "keiserens nye klær"-mentalitet. Hvis man ikke liker en film så er det fordi man ikke forstår? Jeg har ingen problemer med å forstå relativt avanserte og kompliserte utenlandske filmer, f ex fra Spania, Frankrike, Sør-Amerika, og så videre - så jeg vil si forståelsen og teoriseringen er stor. Jeg synes bare det blir så utrolig teit når folk kommer og sier at det er fordi man ikke forstår.. da er man liksom ikke kul da og skjønner ingenting, bare fordi man ikke liker en film? Det blir akkurat som i keiserens nye klær, ingen tør å si i mot, fordi de er redde for å bli stemplet som ignorante. Jeg føyer gjerne til Kill Bill og Deathproof/Planet Terror. Skrekkelig dårlige filmer, men ingen tør å si det, for det er jo guden Tarantino og hvis man ikke liker de har man ikke skjønt noenting. Samtidig er man med i den kule gjengen hvis man synes de er dritkule, så da har man en glimrende anledning til å fremstille seg selv som hip og kul. Jeg så også en slik legendarisk horrorfilm, "Susperia", dette skal liksom være tidenes kuleste horrorfilm, jeg syntes bare den var helt utrolig elendig, her snakker vi 1 av 10 mulige. Kan ikke anbefales å kaste bort noe av livet på å se den.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2010 #12 Skrevet 25. oktober 2010 Jeg synes The Shining er bra, men kanskje ikke så superspennende som den "skal være". Lenge siden jeg har sett filmen nå, men den har på en måte for kort tid til å bygge opp spenningen og bakgrunnshistorien, syntes jeg. Stilistisk og prestasjonsmessig er den veldig bra, og det kan hende den hadde enda sterkere effekt på den tiden den kom ut. Jeg er ikke den som kaster meg på knærne foran Kubrickrelikvier, og synes flere av filmene hans bare er litt tja, kalde. Veldig stilige og ofte basert på veldig gode historier, men med for mye distanse til karakterene. Må også si meg enig i at Tarantino for det meste er oppskrytt - filmer som er stilige og kule (jeg liker også humoren i Pulp Fiction), men som egentlig ikke handler om noe som helst. For det gjør jo ikke det, de tar ikke opp noen problemstilling som bryr meg i det hele tatt. Men Suspiria (Argento) likte jeg godt
Maneo Skrevet 1. november 2010 #13 Skrevet 1. november 2010 Jeg synes ikke det er verdens mest fantastiske film, men jeg liker den godt. Jack Nicholson er et jævla geni, og karakterutviklingen i manus kombinert med skuespillerprestasjonen hans er bare gull! De andre skuespillerne synes jeg ikke er så supergode, men filmen tåler det. Jack-rollen stjeler alt fokus uansett. Også har jeg genrelt sansen for skrekkfilmer som er psykologisk drevet, ikke handlingsdrevet. Synes Kubrick har bygd opp en passe klaustrofobisk atmosfære som bidrar veldig. Og plott- og karakterutviklingene er godt gjennomført. I tillegg overlater han endel til seerens egne tolknigner, for eksempel om Jack og sønnens syner er ekte eller innbilning. Sånt har jeg sansen for. Signerer. Dessuten er det smak og behag.
Sequax Skrevet 1. november 2010 #14 Skrevet 1. november 2010 The Shining er en helt fantastisk film på grunn av mye! Stemninga i filmen er helt unik; Stanley Kubrick på sitt beste! Da tenker jeg i særdeleshet på noen av de "Kubrickske" scenene, som for eksempel når Mr. Grady tar med Jack inn på det meget røde badet i loungen for å tørke av ham det han "tilfeldigvis" sølte på ham. Da Jack gjenkjenner ham som seriemorderen som fikk klaustrofobi og drepte sin kone og to barn sier han noe slikt som: - Weren't you the caretaker here ? Hvorpå Grady svarer noe sånt som: - I'm sorry to disagree with you, Sir, but you are the caretaker. You've always been the caretaker. På denne måten blir vi totalt forvirra om hva som skjer; har Jack hoppet tilbake i tid ? Han sitter jo i en lounge som var helt fullstendig tom, og blir ikke overrasket da Lloyd står i baren for å servere ham drinker og rommet forøvrig er fylt med festkledde folk i 20-tallsstil. Typisk Kubrick Foruten stemninga må hele hotellet nevnes som et perfekt filmlokale. Skuespillerne er også helt i toppklasse, og da særlig Jack Nicholson som Jack Torrance..... Jeg elsker denne filmen og slukte boka også en gang for lenge siden!
Daenrys Skrevet 1. november 2010 #15 Skrevet 1. november 2010 Helt enig med Sequax og Pingting. En annen ting som jeg virkelig syns er med på å gjøre denne filmen så genial, er musikken. Sammen med dialogen og "fargebruken" i enkelte av scenene gjør den filmen fantastisk skummel opplevelse.
Mann_30 Skrevet 2. november 2010 #16 Skrevet 2. november 2010 Hahaha. Ja hvis fine farger og stemningsmusikk er nok til at en film er kjempebra, så er nok Suspiria filmen for deg.. *rister på hodet* Personlig krever jeg litt mer enn det.
Pingting Skrevet 2. november 2010 #17 Skrevet 2. november 2010 Hahaha. Ja hvis fine farger og stemningsmusikk er nok til at en film er kjempebra, så er nok Suspiria filmen for deg.. *rister på hodet* Personlig krever jeg litt mer enn det. ...hvor stod det at farger og musikk var det eneste som skulle til? :klø:
VirreVapp Skrevet 2. november 2010 #18 Skrevet 2. november 2010 (endret) Elsker filmen! Og ja, farger og stemningsmusikk er uhyre viktig for at en film skal ha det lille ekstra. Er ingen som har sagt at det er kun er det som er bra med filmen, men for meg er det med på å løfte filmen ende et hakk. J N er også endel av det som løfter filmen, han er jo fantastisk! Endret 2. november 2010 av VirreVapp
Sequax Skrevet 2. november 2010 #19 Skrevet 2. november 2010 Helt enig med Sequax og Pingting. En annen ting som jeg virkelig syns er med på å gjøre denne filmen så genial, er musikken. Sammen med dialogen og "fargebruken" i enkelte av scenene gjør den filmen fantastisk skummel opplevelse. Ja! Særlig åpningsmusikken! Genial film.....
Hoppetaujenta Skrevet 2. november 2010 #20 Skrevet 2. november 2010 (endret) "På den tiden" var The Shining en ny topp av skrekkelig spennende og grøssende skummel film. Kanskje noen ikke liker den - ok - men kanskje folk er for blaserte nå fordi de er litt ødelagt av alt som kom etterpå, som er mange ganger verre? Det er en kunstform å lage skikkelige filmer som man grøsser velbehagelig av. Jeg likte den,- ikke fordi den var vidunderlig god, men fordi den var vidunderlig grøssende fæl... Endret 2. november 2010 av Margareth
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå