jea Skrevet 9. oktober 2003 #1 Skrevet 9. oktober 2003 Nå har jeg lest det som står skrevet på BC, og har spurt samboeren om noen språkråd... Jeg sjekket Norsk Språkråd sine tips om dette. http://www.sprakrad.no/hofleg.htm Jeg tror BC bruker stor D i Deg, Din og Ditt for å fremheve at det er din dag, at du skal tenke på at dette er din store dag. Se forskjellen på. 1...dette er din store dag. 2...dette er Din store dag. 3...dette er DIN store dag. alternativ 1 blir litt kjedelig. alternativ 2 fremhever at dette er Din dag, ingen andres, og er ment å være høflig pronomen. alternativ 3 bør bli tatt som skriking på Internett, og vil være feil uansett. HØFLIGHETSFORM (BOKMÅL) På bokmål er høflighetsformene: De – Dem – Deres (genitiv) Vi vil spørre om De ikke også kan levere brysselkniplinger. Vi ber Dem komme på vårt kontor snarest. Vi viser til Deres brev av 12. februar. Høflighetsformene er aldri obligatoriske, og det er et spørsmål om skjønn eller smak og behag når vi vil bruke dem. De gir en høfligere eller mer avmålt og formell tone. Det gjelder å tenke over hvem mottakeren er, og hva vi ønsker å oppnå med henvendelsen. Og har vi først valgt høflighetsformene i for eksempel et brev, bør vi holde fast ved dem gjennom hele brevet og ikke veksle mellom du og De eller mellom dere og De. Stor forbokstav er særegent for høflighetsformene. De vanlige pronomenformene (du – deg – din i entall og dere – dere – deres i flertall) skal derimot alltid ha liten forbokstav. På bokmål brukes høflighetsformene i dag først og fremst i henvendelser til enkeltpersoner og firmaer, altså oftest i stedet for du, vanligvis ikke dere (tidligere var praksis den samme som på nynorsk, jamfør nedenfor). I henvendelser til flere er det best å bruke dere. Det gjelder også når adressaten er en kollektiv instans som en organisasjon eller en offentlig institusjon.
kimmi Skrevet 10. oktober 2003 #2 Skrevet 10. oktober 2003 så det så. du har jammen undersøkt det du. det skal jeg si!
Gjest Poirot Skrevet 10. oktober 2003 #3 Skrevet 10. oktober 2003 Stor forbokstav er særegent for høflighetsformene. De vanlige pronomenformene (du – deg – din i entall og dere – dere – deres i flertall) skal derimot alltid ha liten forbokstav. Som om jeg skulle sagt det selv...
Gjest MrsL Skrevet 10. oktober 2003 #4 Skrevet 10. oktober 2003 Er det layout'en/skrivemåten eller servicen fra BC dere reagerer på? Er litt forrvirret, for noen innlegg er om skrivefeil, mens andre antyder dårlig service. *kånnfjust*
jea Skrevet 10. oktober 2003 Forfatter #5 Skrevet 10. oktober 2003 Jeg bare skrev dette innlegget pga folk klager så fælt på BC ang skrivefeil,noe jeg syns de ikke trenger å gjøre..Jeg syns de har en glimrende srvice og jeg skjønner nett siden dems på rett vis
Gjest Poirot Skrevet 10. oktober 2003 #6 Skrevet 10. oktober 2003 Er det layout'en/skrivemåten eller servicen fra BC dere reagerer på? Er litt forrvirret, for noen innlegg er om skrivefeil, mens andre antyder dårlig service. *kånnfjust* Jeg har aldri hatt noe med de å gjøre, så jeg reagerer på skrivefeil. Layouten som sådann er det ikke noe i veien med.
Miracl3 Skrevet 11. oktober 2003 #7 Skrevet 11. oktober 2003 Ja ja gjort er gjort å spist er spist så den store trollmoren til barna sine , etter det gikk hun til sengs med hodepine.
Bente Skrevet 11. oktober 2003 #8 Skrevet 11. oktober 2003 Jeg bare skrev dette innlegget pga folk klager så fælt på BC ang skrivefeil,noe jeg syns de ikke trenger å gjøre..Jeg syns de har en glimrende srvice og jeg skjønner nett siden dems på rett vis Jeg er helt enig med deg jea, tror de fleste skjønner BC på rett vis. Virker som noen BARE er ute etter å kritisere BC. Tror bare BC ler av hele greia
Gjest Anonymous Skrevet 11. oktober 2003 #9 Skrevet 11. oktober 2003 Hvis de ler av det har de et alvorlig problem. Som seriøs bedrift burde de bekymre seg over at så mange stiller spørsmål ved deres virksomhet.
Bente Skrevet 11. oktober 2003 #10 Skrevet 11. oktober 2003 Hvis de ler av det har de et alvorlig problem. Som seriøs bedrift burde de bekymre seg over at så mange stiller spørsmål ved deres virksomhet. Der er forresten ingen som vet hva de gjør..... hadde det vært meg, så hadde jeg bare ledd!!!
Gjest Tex Skrevet 11. oktober 2003 #11 Skrevet 11. oktober 2003 Der er forresten ingen som vet hva de gjør..... Nei det har du rett i Bente. Hadde vi visst det så hadde vi kanskje ikke vært så skeptiske..... Det er jo nettopp mangelen på konkret informasjon som gjør at folk henger seg opp i detaljer......
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå