AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #1 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg vurderer å kjøpe meg akvariefisker. Jeg kan få et akvarie av enn venninne, så det trenger jeg ikke å kjøpe. Men jeg må kjøpe alt av utstyr. Har ikke så god råd, så jeg lurer på hvor mye jeg kan regne med det vil koste meg å kjøpe det nødvendige? Akvariet er på 50 liter. Kommer ikke til å kjøpe av de dyreste alternativene, vil kjøpe alt nødvendig billigst mulig. Når jeg har alt jeg trenger, hvilke utgifter kan jeg rekne med at jeg må ut med til videre vedlikehold, mat osv? Og hvor mye/lite arbeid er det med å ha akvariefisker?
Gjest Tipo Skrevet 24. oktober 2010 #2 Skrevet 24. oktober 2010 Det du trenger er ganske enkelt: Innvendig Pumpe må du nok opp i 300-400 kr Varmekolbe kan koste mellom 150 - 200 kr Lysarmatur (om ikke karret har innebygd)kommer ann på type og størrelse I karret burde du ha sand eller grus, planter og røtter - denne naturlige dekorasjonen er å foretrekke over plast og steiner fordi det hjelper å balangsere pH'en i vannet og gjør at du må jobbe mindre senere. En klump javamose kan brukes som ekstra filter om du tar den ut og skyller den av og til, den kan også fungere som beskyttelse for yngel. I 50 liter kan du ikke ha så mye fisk, de fleste arter krever større plass pga størrelse eller temperamang. De fleste ciklider er agressive og burde ikke holdes. Du burde ha corydoras om du ønsker å minimere arbeidet, de burde holdes i en gruppe på 5-6 stykker og det biligste alternativet er antagelig corydoras paleatus. Du burde også skaffe en sugemalle for å holde unna algene, ancictrus er mest vanlig og blir bare 8-9 cm. I et så lite kar kan du egentlig ha reker istedenfor ancistrus om du ønsker. Husk å ikke sette karet i direkte sollys! Jeg vet ikke hva slags fisk du ønsker å ha men jeg vil anbefale et par fargerike fisk som ikke blir for store og har temperamang for å holdes i dette karret med de fiskene jeg har nevt allerede: Guppy (en typisk 3+1 fisk, 3hunner pr hann) Honning gurami (litt vanskelig, krever varmt og bløtt vann men det kommer naturlig med det jeg har beskrevet av røtter og planter) Knurre gurami / pygme gurami - Veldig morsome fisk og veldig billige, de er små og unseelige i butikken men lyser opp med elektriske blå spetser når de føler seg trygge blandt plantene i et lite kar, og når de leker lager de en klikkelyd som høres ganske godt ute i rommet. Jeg elsker dem! Du kan også kanskje ha en liten fredelig cicklide, no slik som nannacara anomala eller Nannacara taenia, også bland mine favoritter. Hold deg unna apistogramma'er, de ser små og søte ut men de holder ganske store teritorier i vill tilstand og hver hann har flere hunner han beskytter fra andre hanner og holder med yngel samtidig. Det jeg kan foreslå er at du finner din lokale akvarieklubb og får utstyret brukt for en billig penge og så skaffer deg et par bøker om akvariefisk i butikken eller på biblioteket. Det er en stor og fantastisk hobby du begir deg ut på, og alle har sine egne favorittfisk. Mine er små gurami, derfor anbefaler jeg dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå