Smørblomsten Skrevet 24. oktober 2010 #1 Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Er det på tide å begynne med fluor til jenta som nettopp har blitt 2 år? Edit: fluor-tabletter! Endret 24. oktober 2010 av Smørblomsten
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2010 #2 Skrevet 24. oktober 2010 Aldri? Jeg vil i alle fall ikke utsette barna mine for fluor. Verken jeg eller mannen fikk fluor som barn heller.
Gjest imli Skrevet 24. oktober 2010 #3 Skrevet 24. oktober 2010 På helsestasjonen her seier dei at ein normalt sett ikkje treng det. Hugs at flour ikkje er bra for kroppen, sjølv om det er bra for tennane.
Harlekin Skrevet 24. oktober 2010 #4 Skrevet 24. oktober 2010 Mener du tannkrem eller? Er det ikke fluor i tannkrem? Vi har begynt å gi fluortabletter til vår lille nå på 16 mnd. Hun holder den litt i hånden og sutter på den, tenker det kan bli greit å bli vant til den, spesielt siden det ikke alltid er så lett å få pusset tennene skikkelig.
Smørblomsten Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 24. oktober 2010 OK, jeg hørte nemlig at en eller annen studie (?!) hadde vist at barn som ikke fikk fluor hadde mer hull i tennene enn dem som fikk fluor, og da begynte jeg å lure litt på om jeg skulle begynne å gi fluor likevel
SnikkSnakk Skrevet 24. oktober 2010 #6 Skrevet 24. oktober 2010 Ja, det er for tidlig. Det er ikke anbefalt til barn under tre år, men du kan jo lese bak på en fluortablettboks, for sikkerhetsskyd Skjønner ikke hva Gjest over meg mener. Du bør absolutt gi barnet ditt fluor, det skader ikke tennene på noen som helst måte, hvis du ikke overforbruker. Fluor hjelper til med å styrke emaljen, noe som bare er positivt
Harlekin Skrevet 24. oktober 2010 #7 Skrevet 24. oktober 2010 Ja, det er for tidlig. Det er ikke anbefalt til barn under tre år, men du kan jo lese bak på en fluortablettboks, for sikkerhetsskyd Skjønner ikke hva Gjest over meg mener. Du bør absolutt gi barnet ditt fluor, det skader ikke tennene på noen som helst måte, hvis du ikke overforbruker. Fluor hjelper til med å styrke emaljen, noe som bare er positivt På tablettboksen min står det at den kan brukes fra 6 mnd :klø:
Gjest imli Skrevet 24. oktober 2010 #8 Skrevet 24. oktober 2010 Ja, det er for tidlig. Det er ikke anbefalt til barn under tre år, men du kan jo lese bak på en fluortablettboks, for sikkerhetsskyd Skjønner ikke hva Gjest over meg mener. Du bør absolutt gi barnet ditt fluor, det skader ikke tennene på noen som helst måte, hvis du ikke overforbruker. Fluor hjelper til med å styrke emaljen, noe som bare er positivt Trur gjesten meinte at det skadar kroppen. Flour er bra for tennane, men det er faktisk giftig for kroppen i større mengder og då sjølvsagt ikkje bra for kroppen i det heile tatt. Generelt sett brukar tannlegar å anbefale å ta flour og legar å anbefale å ikkje gjere det
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #9 Skrevet 24. oktober 2010 På helsestasjonen her seier dei at ein normalt sett ikkje treng det. Hugs at flour ikkje er bra for kroppen, sjølv om det er bra for tennane. ikke bra for kroppen? Nei, store mengder er ikke det, men den bittelille "mengden" som kroppen får gjennom en liten uksyldig fluortablett har ikke noe å si whats so ever for resten av kroppen. Jeg anbefaler deg å undersøke fakta litt bedre. Btw det heter fluor ikke flour. Flour er mel på engelsk, for de som fulgte med i timene på skolen...
Gjest imli Skrevet 24. oktober 2010 #10 Skrevet 24. oktober 2010 ikke bra for kroppen? Nei, store mengder er ikke det, men den bittelille "mengden" som kroppen får gjennom en liten uksyldig fluortablett har ikke noe å si whats so ever for resten av kroppen. Jeg anbefaler deg å undersøke fakta litt bedre. Btw det heter fluor ikke flour. Flour er mel på engelsk, for de som fulgte med i timene på skolen... Tja. Det er det delte meiningar om. Undersøk fakta betre sjølv... Det er eg fullstendig klar over, du, men det hender det sniker seg inn slurvefeil.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2010 #11 Skrevet 24. oktober 2010 Generelt sett brukar tannlegar å anbefale å ta flour og legar å anbefale å ikkje gjere det Jup! Jeg er skikkelig oppgitt over helsestasjonene her som anbefaler fluor-tabletter "rått" etter anbefalning fra tannlegen. Lege har de ikke spurt fikk jeg høre (da jeg spurte) for "det med fluor handler da om tenner". Jeg har en svigerfar som er lege, så min mann fikk ikke en gang bruke tannkrem med fluor da han vokste opp. Det er litt overdrevet, så vi bruker fluortannkrem. Men det er rimelig kunnskapsløst å si at fluortabletter ikke er skadelig for kroppen.
Gjest AnneShirley Skrevet 24. oktober 2010 #12 Skrevet 24. oktober 2010 Som Imli sier er det ulike meninger om hvor skadelig fluor er. Vi synes derfor det holder i massevis med fluortannkrem og vil ikke gi fluortabletter. Jeg synes egentlig det er litt skremmende at så mange gir fluortabletter til små barn uten en gang å sette seg inn i skadevirkningene.
Tinker8ell Skrevet 24. oktober 2010 #13 Skrevet 24. oktober 2010 Fluor styrker tennene, ikke kroppen... Hvorfor skal en ha fluor som tabletter når det er fluor i tannkremen?
SmallTalk Skrevet 24. oktober 2010 #14 Skrevet 24. oktober 2010 Om man bør ta fluortabletter kommer vel også an på hvor mye fluor det er i drikkevannet der man bor osv? Her jeg bor er frarådes det å ta fluortilskudd pga store mengder fluor i vannet. Å unngå tannkrem med fluor i derimot, det begynner å nærme seg hysteri.
SnikkSnakk Skrevet 24. oktober 2010 #15 Skrevet 24. oktober 2010 (endret) men hvis dere ikke vil bruke fluortabletter, så bruk flurskyll da vel! Det er ikke så sinnsykt vanskelig. Det blir spyttet ut igjen, ikke noe problem for resten av kroppen. Bare pass på at barnet er gammelt nok til å skjønne at h*n skal spytte det ut og ikke svelge det, for det er ikke bra. Så små barn som på en alder av 2 år skal ikke ha noe mer fluor enn det som er i tannkrem uansett. Men det er sant som Small Talk sier. Noen steder inneholder grunnvannet mye fluor, og da bør man bruke minst mulig fluortilskudd, da dette kan føre til emaljeforstyrrelser på tennene. Tennene får da en misfarge som er lite flatterende... Endret 24. oktober 2010 av SnikkSnakk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå