Gjest goodtwin Skrevet 24. oktober 2010 #1 Skrevet 24. oktober 2010 Mikrogram er forkortet med μg, og det er greit nok. Men når det står mg, menes det da milligram eller mikrogram? Jeg sitter altså å leser på tabellen over anbefalt vitamininntak hvor det f.eks står at man skal ha 7,5μg D vitamin daglig i hvis man f.eks er en kvinne mellom 18 og 30 år, og vitamin C skal man ha 75mg av. Betyr det at man skal ha 7,5 mikrogram D vitamin og 75 milligram C vitamin daglig?
Gjest goodtwin Skrevet 24. oktober 2010 #2 Skrevet 24. oktober 2010 Et kjapt søk på wikipedia viste meg at μg=Mikrogram og mg=milligram ja
Meridian Skrevet 24. oktober 2010 #4 Skrevet 24. oktober 2010 men hva er betegnelsen for mikrogram da?€
SmallTalk Skrevet 24. oktober 2010 #5 Skrevet 24. oktober 2010 Mikrogram = μg Mikro = 10^-6 = 1/1.000.000
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #6 Skrevet 24. oktober 2010 Det er vel minimumsinntaket. Dvs. for å ikke få mangelsykdommer over tid.. C-vitaminkapsler i Sverige inneholder jo 1gram.
Wiggins Skrevet 24. oktober 2010 #7 Skrevet 24. oktober 2010 Mikrogram = μg Mikro = 10^-6 = 1/1.000.000 Og 1/1000000 = 0,000001 Det gjelder å holde styr på prefiksene, jeg ser særlig i aviser og tidsskrifter at en del blander prefiksene m og M, det har ganske stor betydning, siden m står for milli, altså en tusendedel, mens M står for mega, altså en million, med andre ord så er det en faktor 10^9 (én milliard) i forskjell mellom de to. Jeg kan skjønne at prefiksen mikro volder litt besvær siden den symboliseres med den greske bokstaven μ (uttales "my"), mens de andre symboliseres med de vanlige latinske bokstavene.
Meridian Skrevet 24. oktober 2010 #8 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg blingset litt, så jeg trodde det stod noe annet enn mikrogram.
Gjest goodtwin Skrevet 24. oktober 2010 #9 Skrevet 24. oktober 2010 Det er vel minimumsinntaket. Dvs. for å ikke få mangelsykdommer over tid.. C-vitaminkapsler i Sverige inneholder jo 1gram. Det er anbefalt daglig inntak, noe som ligger langt over grensa til hvor mye man må ha for å ikke få mangelsykdommer (75mg altså). Har man et normalt kosthold vil man uten problem få i seg nok. Her i norge (norden?) har vi verdens dyreste urin pga mange kjøper og tar dyre vitamintilskudd vi strengt tatt ikke trenger. Kroppen trenger et visst antall c-vitaminer, og når den har fått nok så skilles resten ut. Det er vel egentlig ikke bevist at det hjelper å dytte si seg ekstra mye c-vitaminer når man er forkjøla heller, men det er jo alltid greit med litt placeboeffekt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå