Gå til innhold

Mikrogram og milligram

Anbefalte innlegg

Gjest goodtwin
Skrevet

Mikrogram er forkortet med μg, og det er greit nok. Men når det står mg, menes det da milligram eller mikrogram? Jeg sitter altså å leser på tabellen over anbefalt vitamininntak hvor det f.eks står at man skal ha 7,5μg D vitamin daglig i hvis man f.eks er en kvinne mellom 18 og 30 år, og vitamin C skal man ha 75mg av.

Betyr det at man skal ha 7,5 mikrogram D vitamin og 75 milligram C vitamin daglig?

Videoannonse
Annonse
Gjest goodtwin
Skrevet

Et kjapt søk på wikipedia viste meg at μg=Mikrogram og mg=milligram ja

Skrevet

men hva er betegnelsen for mikrogram da?€

Skrevet

Mikrogram = μg

Mikro = 10^-6 = 1/1.000.000

Skrevet

Det er vel minimumsinntaket. Dvs. for å ikke få mangelsykdommer over tid..

C-vitaminkapsler i Sverige inneholder jo 1gram.

Skrevet

Mikrogram = μg

Mikro = 10^-6 = 1/1.000.000

Og 1/1000000 = 0,000001

Det gjelder å holde styr på prefiksene, jeg ser særlig i aviser og tidsskrifter at en del blander prefiksene m og M, det har ganske stor betydning, siden m står for milli, altså en tusendedel, mens M står for mega, altså en million, med andre ord så er det en faktor 10^9 (én milliard) i forskjell mellom de to.

Jeg kan skjønne at prefiksen mikro volder litt besvær siden den symboliseres med den greske bokstaven μ (uttales "my"), mens de andre symboliseres med de vanlige latinske bokstavene.

Skrevet

Jeg blingset litt, så jeg trodde det stod noe annet enn mikrogram.

Gjest goodtwin
Skrevet

Det er vel minimumsinntaket. Dvs. for å ikke få mangelsykdommer over tid..

C-vitaminkapsler i Sverige inneholder jo 1gram.

Det er anbefalt daglig inntak, noe som ligger langt over grensa til hvor mye man må ha for å ikke få mangelsykdommer (75mg altså). Har man et normalt kosthold vil man uten problem få i seg nok. Her i norge (norden?) har vi verdens dyreste urin pga mange kjøper og tar dyre vitamintilskudd vi strengt tatt ikke trenger. Kroppen trenger et visst antall c-vitaminer, og når den har fått nok så skilles resten ut.

Det er vel egentlig ikke bevist at det hjelper å dytte si seg ekstra mye c-vitaminer når man er forkjøla heller, men det er jo alltid greit med litt placeboeffekt ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...