AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #1 Skrevet 24. oktober 2010 Noen ganger når hunder blir litt for innpåslitne så kommer bikkja mi med MYE lyd og litt knurring. Han kan hive seg over hunden og knurre og lage lyder, og det kan se ut som om han prøver å angripe hunden, men han har aldri bitt/nappet hunder på den måten. Han bråker bare med andre ord. Lurer på om det er normalt? F.eks i går kom en valp bort til oss, og valper er jo ganske viltre. Bikkja lot valpen holde på og herje litt, men fikk nok og sa ifra. Valpen fortsatte og bikkja mi la ørene helt bakover og bråkte og knurret litt. Valpen fortsatte og bikkja mi fortsatte fram til valpeeieren kom bort og hentet valpen. Kjenner jeg blei litt flau, hunden min virka jo agressiv, men han har ALDRI gjort en hund noe. Ikke når han ble angrepet heller, han la seg langflat uten å lage en lyd. Det er det samme om han er i bånd eller løs, reagerer helt likens. Men det er kun på voldsomme hunder eller store hunder (er en miniatyr). Han er godt sosialisert, så syntes det er rart han reagerer sånn, for tidligere gikk han overens med alt og alle. Jeg lar han så og si aldri hilse på fremmede hunder, men desverre er det veldig mange som bare buser bort med hunder i bånd/flexi eller som slipper de løs uten kontroll. Og da er det ikke stort jeg får gjort når eier slutrer 50 meter bak bikkja.
CamStatic Skrevet 24. oktober 2010 #2 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg tror ikke det er noe "galt" med hunden din. Slik du beskriver det, så syns jeg han egentlig virker som en fornuftig hund som kan det å si ifra. Hører ikke hundene på ham når han syns de blir for voldsomme, så må han jo prøve å formidle budskapet sitt sterkere. Hvilket det høres ut som han gjør. Jeg har ikke sett hunden, så jeg kan bare si ting utifra hvordan du beskriver det. Hvis det hadde vært mulig, så prøv å film det og legg det ut på hundeforum, eller her! Det er mye kroppspråk vi mennesker ikke vet om eller registrerer, men som hunder bruker flittig for å gi beskjeder. Når det kommer til andre hundeeiere som bare slipper hunden sin bort til din, så må du bli flinkere til å si ifra. Det er DIN hund, og DU som bestemmer hvem han får hilse på og ikke - IKKE den andre hundeeieren! For alt de vet, kan din hund være en psykotisk gærning som flyr på alle han ser eller som har opplevd noe traumatisk i møte med andre hunder. Andre eiere SKAL respektere dette. Du kan eventuelt bare si at hunden din har lus, så kommer nok de aller fleste til å holde hunden sin unna din. Det er effektivt! Mine hunder er heller ikke aggressive, men jeg tolererer overhode ingen hilsing uten at vi har spurt den andre eieren først. Nå er heldigvis våre hunder så små at vi bare kan ta de opp i armen, hvilket jeg da gjør når jeg ser eiere som slakker på båndet slik at hunden sin kommer bort til oss. Jeg forstår det kan bli problematisk om man har større hund... Men si den har lus. Det pleier å funke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå