Gå til innhold

Fliser på gulv i stue

vivana

Anbefalte innlegg

Not fra meg. En ting jeg kom til å tenke på, hvis dere får barn i fremtiden har dere tenkt på at det gjør mye mer vondt å falle på steingulv enn parkett? Jeg hadde nesten vært redd for at småen skulle dra på seg en hodeskade til slutt, så mye som de detter, hvis vi hadde hatt fliser hjemme :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Not fra meg. En ting jeg kom til å tenke på, hvis dere får barn i fremtiden har dere tenkt på at det gjør mye mer vondt å falle på steingulv enn parkett? Jeg hadde nesten vært redd for at småen skulle dra på seg en hodeskade til slutt, så mye som de detter, hvis vi hadde hatt fliser hjemme :ler:

Sett på ungen en gå-hjelm, så er det problemet løst. :ironi: Og gå til innkjøp av en tannbeskytter slik at det ikke blir slått ut noen tenner. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på ungen en gå-hjelm, så er det problemet løst. :ironi: Og gå til innkjøp av en tannbeskytter slik at det ikke blir slått ut noen tenner. :fnise:

:skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting dere bør tenke på er hvilken belastning det er for kroppen å gå på så hardt underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting dere bør tenke på er hvilken belastning det er for kroppen å gå på så hardt underlag.

Jepp! Og den er ganske stor. Jeg brukte løpesko når jeg jobbet i butikk med flisgulv, og kan ikke skjønne hvordan jeg skulle klart å gå i sokkelesten på flisgulv hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det blir vel ganske annerledes, men han er sikker på at dette går bra, siden han har sett så mange stuer med flislagt gulv. Vel, vi får se... Jeg få legge ut noen bilder her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker ikke fliser på stuegulv, syns det er hardt å gå på. Har selv skifer i gang og på bad, syns det er nok.

Om det er trendy eller ikke vet jeg ikke. Men at det er trendy er i alle fall et dårlig argument, for det som er hot har en lei tendens til å bli veldig not.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flisegulv er ikke særlig trendy nei. Det som er in nå (for dem som er opptatt av det) er gulv i heltre, evt enstavs parkett. Det er varmt og godt å gå på for både rygg og bein.

Personlig ville jeg aldri hatt flisgulv i stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, jeg tror jeg hadde satt ned foten og sagt blankt nei til fliser i stua. Rett og slett. Det er ikke fint, det er ubehagelig og det er ikke fint. Nevnte jeg at det ikke er fint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm er jeg den eneste som synes det er fint? Søstern og de har fliser i hele første etasje, men det er sånne som ikke er for store, også har de laget noe mønster ut av de på bestemte plasser. Jeg synes det er kjempe fint, og veldig deilig med varmekabler, og ikke minst lett å rengjøre =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er jeg enig i. Bodde noen år i blokk med betonggulv (med belegg på, så klart). Ble nødt til å investere i et par plastsandaler med fjærende såle for ikke å få vondt i beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Nei.

Som sagt er fliser kalde, harde og j%¤&lig kostbare og arbeidsomme å bytte.

Sett fra eyt økonomisk synspunkt så kan det gå dersom man bygger huset med vannbåren varme som oppvarming i gulvene.

Har man derimot bestemt seg for å varme gulvene med tradisjonell elektrisk varmekabel så er det noe som vil synes på regningen fra strømleverandøren.

Anbefaler på det sterkeste parkett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var det første jeg også tenkte på. I tillegg til det synes jeg ikke at det er noe fint å ha på stue heller. Som mange andre har sagt, så er det noe jeg forbinder med bad og gang, ikke stue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm, nå vet jeg ikke om det firma som bygger huset leverer vanlige elektriske kabler eller den andre typen. Dette må vi undersøke!

Hadde jeg hatt en annen type gulv enn fliser, så hadde det vært heltre, men da er det litt vanskelig å vedlikeholde gulvet. Parkett er jeg som sagt vant til, men vi vil ikke ha en stue som er helt lik som alle de andre stuer i Norge. Og ja, jeg vet at det er mye dyrere å legge fliser enn andre typer gulv, men med tanke på hvor slitesterkt gulv dette blir, kan jo det være lønnsomt på sikt. Vi har ikke tenkt å selge huset snart heller, så det er ikke aktuelt med visninger.

Jeg ser utifra svarene at de fleste hadde ikke valgt fliser i stue, og det forstår jeg. Jeg vil også ha det koselig i stue, hm, får vel forsøke å kjøpe inn noen tepper for spisestue og sittegruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får en fornøyd flisgulv-i-stua-eier melde seg, da.. Jeg la dette i nytt hus, mye på grunn av at jeg har hund (har alltid hatt, kommer alltid til å ha), og alle andre alternativer var relativt ubrukelige.

Jeg er kjempefornøyd, har varmekabler, syns ikke det blir kaldt, syns ikke det er spesielt hardt å gå på, det er lett å rengjøre, og skitten syns ikke så godt. Aner ikke om det er "hot" eller ikke, men jeg ville ikke byttet for alt i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Fliser er slitesterkt og lett å renholde og vedlikeholde, men som alle andre har sagt:

1. De er harde

2. De gir mye romklang

Ulemper med harde gulv:

- Stor belastning på bein og rygg. Jeg har fliser på bad, toalett, kjøkken, gang og vaskerom (det ble visst overalt unntatt stue og soverom...), og kan med hånden på hjertet si at jeg ville blitt ruskete hvis vi hadde hatt fliser i stua også.

- Alt du slipper ned knuses

Ulemper med romklang:

- Det er veldig anstrengende og en blir sliten i hodet

- Umulig å høre noe som helst hvis det foregår mer enn en samtale av gangen i rommet (f.eks når man har mange gjester)

Det finnes tregulv som skiller seg mye fra standard eikeparkett. Se f.eks klossegulvet på denne siden.

For øvrig kan stua fint bli så unik som bare det selvom gulvet er nøytralt. Innredningen har mye å si i så måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...