vivana Skrevet 24. oktober 2010 #1 Del Skrevet 24. oktober 2010 Vi skal snart innrede det nye huset vårt og holder på å velge gulv, vegger, kjøkken osv. Samboeren min har veldig lyst på flisgulv i stua, altså store grå fliser over hele gulvet, både gang, stue, og kjøkken. Han sier det er veldig "inn" og at trenden skal holde seg i minst 10 år, siden det er både praktisk, lett rengjort og fint, mens parkett kan kan fort bli skadet og slitt. Hva synes dere om dette? Hvilket gulv hadde dere valgt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #2 Del Skrevet 24. oktober 2010 Usj, synes fliser av alle slag er forbeholdt våtrom, kjøkken og gang.. Og fryktelig kaldt om dere ikke har varmekabler synes nå jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanteria Skrevet 24. oktober 2010 #3 Del Skrevet 24. oktober 2010 Du kan hilse og si at trenden er å ha det slik man vil Ser ikke på flis som trendy. Men kaldt. Det passer bedre i varmere strøk. Her i kalde Norge ville det måtte bli varmekabler og store tepper over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vivana Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter #4 Del Skrevet 24. oktober 2010 Hm, ja, det er det inntrykket man får, ikke sant... at det er kaldt på gulvet? jo, det er varmekabler over alt, gangen, kjøkken og stue. Men det er ingen vegg mellom kjøkken og stue og han mener vi må ha samme gulv i hele første etasje, untatt soverom selvfølgelig. Baderom får en helt annen type flis, mindre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #5 Del Skrevet 24. oktober 2010 Fliser er hardt og krever varme under. Mister du noe på gulvet så knuser det. Skulle dere ønske å endre farge på gulv så er det et helvete å få opp de flisene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vivana Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter #6 Del Skrevet 24. oktober 2010 Uff, det hadde vært ufint med noen knuste fliser, men samboeren sier at de er veldig spesielle, tykke og blir ikke så lett knust. Fargen skal være grå, så den er ganske neutral, kan tilpasse nesten alt til den. Men når jeg ser annonser på finn, så er det veldig få som har flis i stua. Hm... det skal jo se koselig ut, og da er kanskje fliser litt kontor-aktig? Problemet er at ja, de er vanskelig å skifte ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #7 Del Skrevet 24. oktober 2010 Kunne jeg aldri tenkt meg. Blir for kaldt og hardt i mine øyne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stapler Skrevet 24. oktober 2010 #8 Del Skrevet 24. oktober 2010 Jeg er enig i at det høres kaldt og hardt ut. Ser også for meg at du vil se støv og skitt godt på flisgulvene. På ei hytte vi var på i fjor var det fliser overalt og da så man godt hårstrå og støv som la seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #9 Del Skrevet 24. oktober 2010 Tenkte vel mer på at mister du et glass eller tallerken så går det i stykker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #10 Del Skrevet 24. oktober 2010 Fliser i stua er ikke en løsning jeg ville valgt selv. Jeg syns det blir for hardt - både visuelt, lyd- og berøringsmessig. I tillegg til at det gjerne blir glatt, med mindre man velger teksturerte/ru fliser. Da mister man imidlertid en del fordelen ved enklere rengjøring. Det er i tillegg ikke så barne- og oldemorvennlig, da det er hardt å falle på. Dersom boligen senere legges ut for salg kan det også slå negativt ut - da flertallet av boligkjøpere antakelig vil foretrekke mykere/varmere gulv. Kari-Kari Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 24. oktober 2010 #11 Del Skrevet 24. oktober 2010 Synes det høres for hardt ut, både visuelt og å gå på. Tregulv har i det minste en viss fjæring. Ser også for meg visse praktiske problemer. Med fliser så må dere nesten ha gulvvarme og etter det jeg har lest så er ikke elektriske varmekabler så glad i tepper på gulvet. Det kan visstnok forringe kablenes levetid. (Blir vel annerledes hvis dere skal ha vannbåren gulvvarme.) Jeg er ikke veldig glad i tepper, men synes det blir for hardt uten et eneste teppe på et stuegulv. Er også enig med AB Kari-Kari i at det kan bli verre å få solgt en bolig med fliser i stua senere, dels fordi de fleste foretrekker tregulv og dels fordi det blir et sabla slit å ta opp fliser og legge nytt for den som kjøper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødtoppen86 Skrevet 24. oktober 2010 #12 Del Skrevet 24. oktober 2010 Jeg kan ikke fordra flisgulv rett og slett. Bodde i en leilighet med flisgulv overalt, og det var himla kaldt, særlig på sommeren når man ikke kan ha på varmekablene. Det er ikke enkelt å holde fliser rene heller med fugene imellom. Det beste golvet er laminat. Lett, praktisk, holdbart, varmt og pent, samt finnes i utallige varianter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SusanneGullet Skrevet 24. oktober 2010 #13 Del Skrevet 24. oktober 2010 Not Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timian Skrevet 24. oktober 2010 #14 Del Skrevet 24. oktober 2010 Definitivt NOT! Synes det er rart at han mener det er in nå?? Hvor har han det fra? Jeg får assosiasjoner til boliger som ligger i tilknytning til staller/fjøs hvor man tråkker inn med støvler og drar med seg leire og skitt inn i huset... Jeg ville ikke hatt det på kjøkkenet heller, men det kan jo i og for seg være praktisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vivana Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter #15 Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Han jobber med nye boligprosjekter og har opplevd at stadig flere velger store fliser i stue, med varmekabler under. Han har fliser selv i leiligheten han bor i nå(vi leier nå hver sin leilighet, før vi skal flytte inn i det nye huset), men jeg er så vant til parkett i stue, at jeg vet ikke helt? Vil jo ha det koselig! Han står på sitt... at det er trendy, praktisk, og har langt liv. Endret 24. oktober 2010 av vivana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 24. oktober 2010 #16 Del Skrevet 24. oktober 2010 Jeg ville IKKE ha valgt fliser på gulvet i stua. Det er for hardt å gå på, blir for kaldt (både fysisk og visuelt) og det gir ekstremt mye lyd. Fliser hører definitivt kun hjemme i rom hvor man må ha gulv som tåler vann. Samt rundt peisen som brannsikker sone. Jeg ville ha valgt parkett. Har selv akkurat lagt nytt gulv og endte opp med 110 kvm med Kährs Eik Verona Town Classic 2-stavs. Absolutt ikke billig, men har 30 års garanti, kan slipes 3 ganger og man skal kunne bruke gulvet i 10 år før det trengs å slipes. For min del har jeg gitt blanke i hva som er trendy nå som vi har pusset opp, men tenk på hva som er klassisk og hva vi kan leve med i ganske mange år. Store ting som gulv, kjøkken og bad bør man ikke velge etter hva som er mest trendy der og da, men hva man faktisk liker og kan leve lenge med. Dette er ting som er dyrt å bytte ut, og da velger man også etter hodet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurora M. Skrevet 24. oktober 2010 #17 Del Skrevet 24. oktober 2010 Jeg ville IKKE ha valgt fliser på gulvet i stua. Det er for hardt å gå på, blir for kaldt (både fysisk og visuelt) og det gir ekstremt mye lyd. Fliser hører definitivt kun hjemme i rom hvor man må ha gulv som tåler vann. Samt rundt peisen som brannsikker sone. Jeg ville ha valgt parkett. Har selv akkurat lagt nytt gulv og endte opp med 110 kvm med Kährs Eik Verona Town Classic 2-stavs. Absolutt ikke billig, men har 30 års garanti, kan slipes 3 ganger og man skal kunne bruke gulvet i 10 år før det trengs å slipes. For min del har jeg gitt blanke i hva som er trendy nå som vi har pusset opp, men tenk på hva som er klassisk og hva vi kan leve med i ganske mange år. Store ting som gulv, kjøkken og bad bør man ikke velge etter hva som er mest trendy der og da, men hva man faktisk liker og kan leve lenge med. Dette er ting som er dyrt å bytte ut, og da velger man også etter hodet. Den har jeg og, men jeg har enstavs rustikk. Dyr, men du så herlig! Den er sandblåst og mattlakkert, og tåler "alt". Har også åpen stue/kjøkkenløsning, og har den overalt. Ikke noe problem med parkett på kjøkken. Flis ville jeg ALDRI hatt på stue. Alt for kaldt og ikke minst hardt å gå på. Jeg er så smått på utkikk etter ny bolig, og flis på stue ville ha vært et kjempestort minus for min del. Da er det bedre med belegg eller teppe, så det er lett å rive av og få lagt parkett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 24. oktober 2010 #18 Del Skrevet 24. oktober 2010 Den har jeg og, men jeg har enstavs rustikk. Dyr, men du så herlig! Den er sandblåst og mattlakkert, og tåler "alt". Har også åpen stue/kjøkkenløsning, og har den overalt. Ikke noe problem med parkett på kjøkken. Flis ville jeg ALDRI hatt på stue. Alt for kaldt og ikke minst hardt å gå på. Jeg er så smått på utkikk etter ny bolig, og flis på stue ville ha vært et kjempestort minus for min del. Da er det bedre med belegg eller teppe, så det er lett å rive av og få lagt parkett. Enig! Det var vinylbelegg på gulvet her, og det var bare å legge på duk og å legge rett over. Det hadde vi ikke kunnet gjøre dersom det hadde vært fliser på gulvet fra før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
momo Skrevet 24. oktober 2010 #19 Del Skrevet 24. oktober 2010 I min gamle leilighet hadde jeg fliser på gulv i gang, stue, kjøkken og bad. Var grå fliser. Vannbåren varme under, og jeg var utrolig fornøyd med det, syntes det var veldig fint og. Jeg syntes ikke støv syntes raskt på gulvet. Nå har jeg laminat, og er ikke fornøyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #20 Del Skrevet 24. oktober 2010 Foreldrene mine har skiferfliser i gang, på bad og i glassveranda/vinterhage, og det funker veldig bra. Varmt pga varmekabler og ikke kaldt om sommeren heller når man velger egnet type stein. De er ikke trendy, da Men har sin egen stil og smak. Ville nok ikke hatt flis i en hel stue, det kan fort virke for grovt, mørkt og hardt selv om det er ok å gå på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå