Gå til innhold

Te i løsvekt eller tepose?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Te i løsvekt er best, den har bedre kvalitet og er lettere å posjonere til kanner og kopper.

Det er spesiellt tydelig med hvit te og jasminkuler. Den beste te'en er hele skudd plukket og rullet til kuler, det du finner i posene ligner ikke blader i det hele tatt og smaker helt j**lig i forhold.

Hvit te er en lidenskap, så jeg legger med en link i håp om at flere får øynene opp for denne fantastiske drikken.

http://en.wikipedia.org/wiki/White_tea

Endel te egner seg bedre i løsvekt enn i pose. Sånn som kamillete. Teposen flyter som en båt, mens løsteen senker seg etterhvert som den satureres av vannet.

Den eneste ulempen løsvektteen har, er at du gnafser på terester om du ikke har et sånn der "stålbur" å sperre den inne i. Eller tilbereder i tekanne og bruker tesil.

Teposer derimot kan være mest praktisk på reise. Savner forresten "teposer" med kaffe i. Det var visst en døgnflue. Måtte være perfekt til vannkoker i bil, når det blir for stress med bål og svartkjele.

Endret av Kamikatze

Jeg liker også løsvekt best :) Men kjøper noe i poser også, både pga utvalg og at der jeg bor får jeg ikke kjøpt valgfrie mengder i løsvekt, slik at teen risikerer å bli gammel og besk før jeg rekker å drikke den opp.

Kommer ann på teen og hva jeg skal ha den til. Jeg har selv en god blanding mellom pose, løsvekt og "instant" fra konsentrat (dvs tyrkisk eplete i konsentratpulver). Teposene er supert når jeg skal ha te med meg på skolen eller ha på jobb. Syns også teposer holder seg bedre, så her kan jeg kjøpe inn større og oppbevare lenger (selv om også denne bør drikkes mens den er ferskest mulig).Noen tetyper finner jeg også kun i poser...

Løsvekt er det jeg liker best på smak, men syns faktisk utvalget er dårlig med mindre man går i innvandrerbutikker. Nå har heldigvis utvalget blitt bedre i det siste! Minuset er at disse føler jeg blir dårlig på smak om de ligger for lenge, men heldivis er ikke det er problem hos meg ;)

Det tyrkiske konsentratpulveret er blitt min nye favoritt, da dette er sterkt på smak i forhold til eplete i lødvekt. Minuset er jo alt sukkeret mange av typene inneholder... Men verdt hver eneste kalori :P Foresten noen som har sett denne typen eplete i norge (bergen)? Kun funnet i løsvekt...

Endret av Lykkelitenen

Annonse

Gjest Anjelika

Jeg kjøper mest løsvekt, fordi de er som oftest bedre på smak og det er større utvalg (jeg kjøper på te- og kaffebutikker). Dessuten liker jeg å lage en kanne til noen kopper om gangen, og da er det mest praktisk med løsvekt.

Drikker gjerne vanlig posete også når jeg bare skal ha meg en kopp, en god gammel Twinings Earl Grey er standard om morgenen.

Tyrkisk eplete (den typen som løser seg opp i vann) finner du på innvandrerbutikker og gjerne i større matvarebutikker som har mye importvarer Lykkelitenen!

Jeg kjøper mest løsvekt, fordi de er som oftest bedre på smak og det er større utvalg (jeg kjøper på te- og kaffebutikker). Dessuten liker jeg å lage en kanne til noen kopper om gangen, og da er det mest praktisk med løsvekt.

Drikker gjerne vanlig posete også når jeg bare skal ha meg en kopp, en god gammel Twinings Earl Grey er standard om morgenen.

Tyrkisk eplete (den typen som løser seg opp i vann) finner du på innvandrerbutikker og gjerne i større matvarebutikker som har mye importvarer Lykkelitenen!

Hva ligger prisene på te i løsvekt på innvandrerbutikkene? Vet du det? :)

Gjest Kevlarsjäl

Men er det bevist at te i løsvekt er sunnere enn te i pose?

Jeg synes selv at løsvektte smaker bedre enn posete, og at det er lettere å lage en "perfekt" kopp med løsvekt. Men dere som påstår at det er sunnere/bedre kvalitet, kan dere gi meg en kilde som bekrefter den informsjonen?

Gjest Anjelika

Hva ligger prisene på te i løsvekt på innvandrerbutikkene? Vet du det? :)

Nei, jeg har ikke kjøpt løsvekt-te i innvandrerbutikker. Bare tyrkisk te på boks som jeg ikke husker pris på og kjempebillige teposer (PG Tips for livet!).

Kjøper som sagt på spesialbutikker, på Oslo S har de en søt liten skranke hvor det koster 35-40 kr for 100g (noe som vel er samme pris som earl grey på kiwi så det er ikke noe luksusprosjekt å kjøpe der). Andre tebutikker samt butikker a la Indiska og Kremmerhuset har vel ca samme pris. Unntaket er den sjappa på Grünerløkka som gjerne tar noen hundrelapper for herligheten, men de har til gjengjeld veldig god og spennende te i fine bokser.

I Bergen har de masse te på Den blå katt og noe på den rare snurrepiperi-sjappa i øverste etg i Galleriet.

Men er det bevist at te i løsvekt er sunnere enn te i pose?

Jeg synes selv at løsvektte smaker bedre enn posete, og at det er lettere å lage en "perfekt" kopp med løsvekt. Men dere som påstår at det er sunnere/bedre kvalitet, kan dere gi meg en kilde som bekrefter den informsjonen?

Er det noen her som sier det er sunnere?

At kvaliteten kan være bedre på løsvekt-te har vel å gjøre med at det oftere brukes hele blad/skudd og ikke males (?) opp i mindre biter som i teposer. Sammenlikn f eks grønn gunpowder-te kjøpt i en hvilken som helst innvandrerbutikk med den "grønne sitronteen" de har på Rema. Smaken er i hvert fall veldig forskjellig... Jeg synes stort sett te i løsvekt smaker mer og bedre, selv om det også finnes gode pose-teer (for min gane :ler: ).

Men det finnes mye dårlig te i løsvekt også, og mye som selges er nok ganske gammelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...