AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2010 #1 Skrevet 23. oktober 2010 Moren min vil ikke fortelle om prevansjon og sex og følelser, fordi det kan oppfordre til sex. Eneste hun sier er at jeg må holde meg langt unna gutter, fordi de er bare ute ette en ting. Hva syns dere?
Kosemose Skrevet 23. oktober 2010 #3 Skrevet 23. oktober 2010 Moren min vil ikke fortelle om prevansjon og sex og følelser, fordi det kan oppfordre til sex. Eneste hun sier er at jeg må holde meg langt unna gutter, fordi de er bare ute ette en ting. Hva syns dere? Siden du sitter på nett er du sikkert kapabel til å google disse tingene selv. Trist at du ikke har et åpent forhold til moren din, håper du har andre du kan snakke med om gutter, sex, prevensjon og følelser. Lærer dere ikke om dette på skolen nå for tiden? Syns ikke det er omsorgssvikt at moren din ikke vil bedrive seksualopplysning for deg. Tror barnevernet har grovere eksempler på omsorgssvikt å bruke ressursene sine på, så hvis moren din ellers gir deg den fysiske og psykiske omsorgen du trenger syns jeg du skal tilgi henne at hun ikke vil snakke med deg om dette temaet.
Gjest Spinell Skrevet 23. oktober 2010 #4 Skrevet 23. oktober 2010 Gå og legg deg, du. Med hendene over dynen. Er du så ung at du ikke har hørt om sex og prevensjon på skolen, bør du ikke være oppe nå
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2010 #5 Skrevet 23. oktober 2010 Jeg er ferdig med vgs. Er det rett at jeg skal fortelle om slike ting til min søster på 15? Hun spør meg, siden hun ikke kan prate med moren vår. Jeg har hatt noen dårlige erfaringer, så jeg forteller henne det som er viktig å vite slik at hun ikke gjør de samme feilene som jeg.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2010 #7 Skrevet 23. oktober 2010 Overhode ikke omsorgssvikt. Man lever greit uten den viten i tenårene. Vil du vite så er biblioteket en fin greie.
Gjest Galithralia Skrevet 23. oktober 2010 #8 Skrevet 23. oktober 2010 Jeg er ferdig med vgs. Er det rett at jeg skal fortelle om slike ting til min søster på 15? Hun spør meg, siden hun ikke kan prate med moren vår. Jeg har hatt noen dårlige erfaringer, så jeg forteller henne det som er viktig å vite slik at hun ikke gjør de samme feilene som jeg. Synes det er en god ide hvis du snakker med søsteren din, hun har i hvertfall en person å vende seg til og det er deg, hvis du vil og klarer det vel å merke Det er dumt at moren din ikke er villig til å snakke om noe angående sex og vel livet. Man må få råd og kunnskap før man går ut og begår sine egne feil. Snakk med søsteren din du! Det vil nok bli satt stor pris på, og samtidig vil hun kanskje få et annet syn på sex og gutter
Chiyo Skrevet 23. oktober 2010 #9 Skrevet 23. oktober 2010 Jeg er ferdig med vgs. Er det rett at jeg skal fortelle om slike ting til min søster på 15? Hun spør meg, siden hun ikke kan prate med moren vår. Jeg har hatt noen dårlige erfaringer, så jeg forteller henne det som er viktig å vite slik at hun ikke gjør de samme feilene som jeg. Ikke akkurat omsorgsvikt, men jeg ville fortalt søsteren min om slike ting. Det er viktig at man har noen å prate med om disse tingene og om hun ikke kan prate med moren din så bør hun ha noen andre. Men personlig ville jeg ikke pratet om dette med min mor. Ikke fordi min mor nekter, men fordi jeg vil ikke prate med henne om slikt.
mp84 Skrevet 24. oktober 2010 #11 Skrevet 24. oktober 2010 Hvis du har mulighet til å snakke med din 15år gamle søster er det jo kjempe fint.. tror faktiskt heller din søster vil snakke med deg om dette enn mor... Er det ting du ikke føler du kan svare om, ville jeg henvist henne til ung.no eller helsesøster på skolen Lykke til det er synd at moren din er såpass konservativ i 2010... men det er absolutt ikke omsorgssvikt av den grunn....
Kosemose Skrevet 24. oktober 2010 #12 Skrevet 24. oktober 2010 Må bare si at da jeg var tenåring ville jeg heller ment det var barnevernssak hvis foreldrene mine hadde insistert på å snakke med meg om "blomstene, biene og kåte gutter"
Chiyo Skrevet 24. oktober 2010 #13 Skrevet 24. oktober 2010 Må bare si at da jeg var tenåring ville jeg heller ment det var barnevernssak hvis foreldrene mine hadde insistert på å snakke med meg om "blomstene, biene og kåte gutter" Når var det 1905. Hehehe. :gjeiper:
Meadow Skrevet 24. oktober 2010 #14 Skrevet 24. oktober 2010 Foreldrene mine syntes det var utrolig flaut å snakke om sex, så jeg fikk aldri noen innføring - men jeg har funnet ganske greit ut av det på egen hånd vil jeg si
Glitnir Skrevet 24. oktober 2010 #15 Skrevet 24. oktober 2010 Omsorgssvikt?! Du tuller? Det er forskjellige måter å utøve foreldreskapet på, og dette må sies å være innenfor det akseptable. Men det er jo selvsagt bare fint om du ønsker å snakke med din søster selv.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2010 #16 Skrevet 25. oktober 2010 Hva er så galt med sex? Sex er hva verden trenger. Mer sex og mer nakenhet. Selvsagt, av egen fri vilje så klart.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2010 #17 Skrevet 25. oktober 2010 Ingen av foreldrene mine snakket med meg om sex eller kroppen eller noe som helst. Første gangen jeg fikk mensen så kom det litt blod i trusen. Mamma så denne da hun skulle vaske klær. Reaksjonen var: "Neimen! Har du fått mensen! Velkommen som kvinne!".. jeg var bare litt flau, hehe. Ellers har alt med sex vært et ikke-tema i vår heim, uten av noen av vi barna tok noen skade av det. Vi lever jo i et veldig opplyst samfunn og moren din synes sikkert det er ekkelt å snakke om dette. (sikkert litt flaut, ikke alle er flinke til sånn). Så du får google litt, snakke med venninner osv.. da får du nok mer info enn å snakke med moren din uansett. Ellers har du sikkert en helsesøster/lege du kan snakke med hvis det er noe spes du lurer på? Når det gjelder søsteren din så kan du svare henne ærlig på det hun lurer på men ikke skrem henne... bare være nøytral og ikke kom med noen skremselshistorier, men heller ikk oppfordre til sex.. hun er for ung ennå. Bare presiser viktigheten av å beskytte seg mot sykdommer og graviditet!
kamela Skrevet 25. oktober 2010 #18 Skrevet 25. oktober 2010 Så godt at søsteren din har deg, da! 15 åringen har helt sikkert også hatt deg som tema på skolen. Neppe omsorgssvikt, heller sjenanse og vanskelig forhold til temaet.
Gjest Ulla Skrevet 26. oktober 2010 #19 Skrevet 26. oktober 2010 Moren min vil ikke fortelle om prevansjon og sex og følelser, fordi det kan oppfordre til sex. Eneste hun sier er at jeg må holde meg langt unna gutter, fordi de er bare ute ette en ting. Hva syns dere? Det er ikke omsorgsvikt. Min mor fortalte heller ingenting om slikt. Det er nok mange som ikke har snakket om slikt hjemme. Du får finne ut litt selv, da. Nå for tiden har vi jo internett, det hadde vi ikke før. Likevel visste vi ett og annet vi også. Det går nok bra med deg. Husk, du er selv ansvarlig for dine handlinger, og å finne ut av ting, på godt og vondt.
LaCrouX Skrevet 26. oktober 2010 #20 Skrevet 26. oktober 2010 Mor og far har heller ikke snakket med meg om noe sånnt, selv om mange mener at "nå" er tiden for den samtalen. Jeg er ganske sikker på at det ikke skjer, om jeg spør om noe vet jeg at de svarer - men jeg vet det jeg trenger å vite på min alder. Når jeg skal ut til jentevenner kommer det fra pappa "Husk kondom!!!!!!", og senest igår tullet han litt og "lette" i jakkelommene for å finne en kondom og sa bare "oi, har visst brukt opp mine jeg. Ånei, vent, jeg bruker ikke sånnt jeg" Men en storebror/storesøster er nok å foretrekke å snakke med slikt om. Det gjør ivertfall jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå