Gå til innhold

Leie ( og kjøpe) bolig som enslig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som leier bolig som enslige: Hvor stor del av lønna bruker dere på husleie? Har dere planer om å kjøpe etterhvert?

Jeg har en vanlig måned utbetalt 24 000 etter skatt (årslønn på 430 000, har studie- og billån). Her jeg bor er det vanskelig å finne noe å leie til under 6000 + strøm, med mindre man snakker om kollektiv, eller er villig til å bruke mye tid på reisevei.

Hvor går deres smertegrense for nivået på husleia? Jeg vil helst ikke ligge særlig over 6000, og 7000 er absolutt max. Forsøker å spare så mye egenkapital som mulig, slik at jeg kan kjøpe en akseptabel bolig seinere. (I mitt område vil det si å kunne få innvilget lån på minst 1,5 mill). Hvordan kommer egentlig andre single seg inn på boligmarkedet? Kjøper man knøttsmå leiligheter man må flytte fra så snart situasjonen endrer seg, hjelp fra foreldre, svært gode lønninger, eller hva?

Arne Per

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror mange single og unge får hjelp av foeldrene sine enten i form av penger eller som kausjonist på lånet. Det var sånn jeg kom meg inn på markedet. Jeg anbefaler deg absolutt å kjøpe. Da betaler du i hvert fall ned på ditt eget lån i steden for noen andres...

Det blir kanskje litt dyrere enn ditt nåværende budsjett, men med den lønna tåler du lett 10000 kroner i faste boutgifter hver måned.

Løp og kjøp!

Skrevet

Tja, da jeg leide så gikk ca. 17% av bruttoinntekten til husleie.

Min vei til boligmarkedet gikk via gradvis bedre betalte jobber, sparing til innskudd og så omsider kjøp av egen bolig da jeg hadde spart opp 20% egenandel og fant en leilighet jeg likte. Jeg var så gammel da jeg omsider kjøpte at hjelp fra foreldre var totalt uaktuelt.

Skrevet

Som alene så var mine boutgifter 7.500 for 10 år siden og jeg hadde langt lavere lønn og i tillegg 2 barn.

Du må faktisk bare se hva du er villig til å betale og forholde deg til markedet der du bor. I tillegg kommer selvfølgelig hva banken vil låne deg.

Har en venninne som er alene og hun startet i en alder av 30 år med 28 kvm for så å selge å kjøpe seg 36 kvm. Lønna var fortsatt under det du har.

Skrevet

Vi er gift par og har ca. 24000 igjen etter skatt til sammen, og greier å håndtere boutgifter (lån, felleskostnader, strøm, internett) på rundt 9.000... Så hvordan du som en person skal ha problemer med 7.000 på den inntekten ser jeg virkelig ikke. Vi har studielån begge to også.

Skrevet

Vi er gift par og har ca. 24000 igjen etter skatt til sammen, og greier å håndtere boutgifter (lån, felleskostnader, strøm, internett) på rundt 9.000... Så hvordan du som en person skal ha problemer med 7.000 på den inntekten ser jeg virkelig ikke. Vi har studielån begge to også.

Dersom den var til meg, AB kl. 00.33 så skrev jeg jo at jeg forsørget to barn. Hadde 16 000 utbetalt og det som følger unger (min. i barnebidrag) samt pendlerutgifter på 1700 pr. måned. Ja, og så det hersens studielånet da som tar 2.500 hver måned.

Skrevet

Nei, den var til TS :)

Da skjønner jeg.

Beklager at jeg misforsto :)

Skrevet

Hei.

Takk for svar.

Dere har rett i at jeg fint kan klare samlede boutgifter på en god del mer enn 6-7000 i måneden. Dette er likevel noe jeg ikke ønsker så lenge jeg bare leier, da det blir mye tyngre å få spart opp tilstrekkelig egenkapital.

Enn så lenge kan jeg, inkludert nåværende egenkapital få et førstehjemslån på rundt 1,35 mill. I mitt område kan man for dette beløpet få enten en veldig liten leilighet, eller et usentralt totaloppussingsobjekt (ofte "solgt som den er"). Slike oppussingsobjekter kan man om man er uheldig brekke nakken på både økonomisk og tidsmessig, så de utgår iallfall som første bolig. (Førstehjemslånet inkluderer jo ikke penger til oppussing).

Jeg ser klart at et alternativ er å kjøpe en liten leilighet med en gang bare for å komme innafor. Har imidlertid lagt merke til at disse virker svært tungsolgte, og ofte er store deler av kjøpesummen fellesgjeld som bare delvis kan innfris. Følger jo med på markedet, og disse leilighetene ligger ute LENGE, og før eller senere dukker de opp som utleieobjekter. Så jeg står litt og teller på knappene kan man si. Syns det virker dumt å kjøpe en "studenthybel" som egentlig er for liten i utgangspunktet, og som det virker vankselig å få solgt med noe videre gevinst...

Tenker dere at det uansett er viktigere å komme inn på markedet?

Arne Per

Skrevet

Jeg synes også det virker risikabelt å kjøpe "hybel" med de prisene som er på slike for tiden. Jeg bor i en studentkommune (ca 1/5 studenter), og selv her (riktignok er det nokså rimelig å leie her, hvis alternativet var å betale 5-6000 i leie for tilsvarende, blir vurderingen kanskje annerledes) ligger slike hybler lenge på markedet og selger må gjerne gå ned i pris til det nesten bare er fellesgjelda igjen. Det er også grenser for hvor mye prisen kan stige på hybler ment for studenter og andre single med lav inntekt, i forhold til litt større leiligheter. Det er jo også mer lønnsomt å kjøpe noe du vil bo i mer enn et par år... Har du mulighet til å flytte ut av det området du ser på, til et sted hvor prisene er lavere?

Det er ellers ingen menneskerett å kjøpe bolig, og mange single sliter veldig med å komme inn på boligmarkedet. Jeg har en tante som har vært singel i "alle år" og som har bodd på en ettroms fra hun var 30 til 60. Hun har antagelig en vanlig lønn, og kunne nok fått noe større om hun ville bodd i en annen bydel og brukt mindre på hobby og reise :) Jeg synes også det er greit å ikke strekke grensene for hva man betaler altfor langt, i tilfelle en skulle miste jobben, bli syk, måtte gå ned i lønn etc. Har sett folk rundt meg brenne seg på det.

Hjelp fra foreldre kan være forskudd på arv, noe jeg synes kan være en smart løsning dersom foreldrene har råd og lyst. En bør jo ikke gjøre seg avhengig av foreldrenes økonomi, men i tillegg til egne oppsparte midler og lønn kan det i hvert fall hjelpe på singeløkonomien.

Vi er forøvrig et par med ca 25 000 utbetalt (en student og en i jobb, 90% i praksis), har ca 6000 i måneden i boutgifter (leie+strøm) - det går veldig bra. En av oss har en variabel ekstrainntekt i tillegg, og så godt som alle disse ekstra pengene blir spart. Vi synes vi lever godt, med råd til god mat, nye ting, reise etc, selv om vi selvsagt må planlegge forbruket.

Skrevet

Hva mener du er høy fellesgjeld?

Jeg har også planer om å kjøpe og utelukker boliger med fellesgjeld over 200.000.

I følge Sifo bør du har 9600 kroner å leve for etter at boliglån og fellesutgifter er betalt. Men jeg vet ikke hvor mye du har av andre lån som du også må ta hensyn til.

Du bør regne ut at du skal måtte klare en renteøkning. Husbanken bruker 7 prosent når de regner ut hvor mye lån man kan klare, men husbankens rente ligger som regel 0,5-1 prosent under det bankene tilbyr. Ved et vanlig banklån bør du kanskje regne ut at du skal klare en rente på 8 prosent.

Hvis du snakker med banken din får du flere opplysninger. Jeg ville søkt lån. Så lenge du ikke kjøper bolig koster det bare cirka 1000 kroner i etableringsgebyr og du får et lånebrev. Å snakke med banken og få en oversikt på hva du faktisk må betale er gratis.

Lykke til. :)

Skrevet

Med helt lik lønn som TS fikk jeg låne 1.8 mill, men jeg har da ingen andre lån fra før - bodde hjemme når jeg var student og fikk full støtte hjemmefra, så jeg tok opp ingen studielån. Jeg har en eldre bil, herfra ingen billån, + at jeg sparte min egen kapital de 4 årene jeg har vært i full jobb etter studiene. Jeg har barn også.

Skrevet

Takk for svar.

Du som fikk lån på 1,8 mill.: hvor mye hadde du i egenkapital? Og når søkte du lån?

Ved nyttår regner jeg med å ha ca. 200 000 i egenkapital, samt å ha nedbetalt billånet. Jeg har imidlertid et studielån på 300 000, og det virker å variere litt fra bank til bank hvor mye av denne summen de trekker fra total lånebelastning.

Angående fellesgjeld syns jeg også ca. 200 000 er max, men ser an borettslaget litt. Her ble det dessverre bygd en hel masse leiligheter med type 200 000 i innskudd og over en million i fellesgjeld. Når det er begrensninger på når og hvordan fellesgjelden kan innfris sier det seg selv at disse utgår.

Arne Per

Skrevet

Takk for svar.

Du som fikk lån på 1,8 mill.: hvor mye hadde du i egenkapital? Og når søkte du lån?

jeg var innom banken og snakket om lån flere ganger i løpet av 3-4 år. Jeg turde rett og slett ikke å ta opp lån alene. Jeg hadde først 100 000, og fik låne 800 000, så hadde jeg 250 000, fikk låne 1.6 (før finanskrisen), og så kom egen kapital opp i 400 000, da fikk jeg låne 1.8, nå i sommer.

Men nylig ble jeg samboer og vi bestemte oss for å ta opp lån sammen. Vi skal låne 1.6, siden vi har godt med egen kapital og fikk kjøpe hus ikke så dyrt. Jo mer egenkapital har man, jo mer får man låne, får da ser banken at kunden har spareevne. Det har jeg i hvert fall erfart.

Skrevet

Jeg er alene, og da jeg kjøpte min første leilighet gikk 40 % av inntekten til å betjene lån + husleie. Nåe har jeg kjøpt leilighet nr 2, og denne gangen vil jeg bruke ca 50 % av inntekten min på bolig de første 4 årene, deretter vil det bli ca 25%. Har da utbetalt 25-30.000 i måneden. Grunnen til at det faller om fire år, er at da er lånet nedbetalt, og jeg har kun fellesgjelden igjen. Har gått mye opp i standard ved kjøp av ny leilighet, så jeg syns det er helt greit.

mie

Skrevet

Jeg kjøpte til 1 mill for noen få år siden, 3-roms på 55m2, helt grei størrelse for en person. God stand, har ikke trengt å pusse opp noe som helst. Lav fellesgjeld.

Jeg bruker 20 minutter med t-banen til sentrum. 10 minutter med tog. Mindre enn sentrumsboere bruker på å komme seg fra a til b innenfor sentrum, så - hvorfor betale dobbelt for et bøttekott der?

Skrevet

nettopp, i sentrum må du betale i dyre dommer for bøttekott,prisene er helt ut av kontroll spør du meg

Skrevet

nettopp, i sentrum må du betale i dyre dommer for bøttekott,prisene er helt ut av kontroll spør du meg

Det vil de gjøre så lenge folk er villige til å betale så mye. Og det skjønner jeg ikke at noen vil, når man kan få mye mer for pengene noen minutters reise unna.

Skrevet

Det vil de gjøre så lenge folk er villige til å betale så mye. Og det skjønner jeg ikke at noen vil, når man kan få mye mer for pengene noen minutters reise unna.

ja, og foreldre som sponser barna er med på å presse prisen i været for førstegangskjøpere

Skrevet (endret)

ja, og foreldre som sponser barna er med på å presse prisen i været for førstegangskjøpere

Valgte selv å kjøpe en liten leilighet (37 kvadrat) for å komme inn på markedet. Er i begynnelsen av 20-årene og student, så måtte ha 300.000 i EK (dette fikk jeg av foreldre). Meget usannsynlig at jeg kommer til å selge med tap, og jeg har regnet ut at rentene skal stige MYE før jeg betaler det samme i rente som jeg må betale i husleie. Ser man på skattefradrag og prisøkning, synes jeg det er et godt alternativ. Hvis du bor i en større by og kjøper en leilighet som er i grei stand og uten for høy fellesgjeld, tror jeg det skal mye til for å tape penger.

Endret av Deliah

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...