Gå til innhold

Naboene mine kjører med det 9 måneder gamle barnet i forsetet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjempegode naboer, og vi har kommet overens i alle år. Etter at de fikk barn, kjører de ofte med gutten i fanget, ikke på lange turer, men et par kilometer kanskje. De sier det er like greit å bare holde ham på fang siden turen ikke er så lang. Det er ikke bykjøring, men dårlige veier med stygg sikt midt på svarteste bygdet. Jeg har ofte bemerket at det hadde jeg aldri turt å gjøre, ting kan jo skje. De sier likevel at det har ikke skjedd til nå, så det går nok greit. I blant kjører moren avgårde med ham i fanget foran rattet når de skal på butikken 5 km unna og slikt.

Jeg har ikke barn selv, og jeg vet at mange her i bygda kjører svin, jeg er så redd nabojenta skal treffe på en slik person og det skjer en stygg ulykke!

Hjelp til hva jeg kan gjøre for å få dem til å forstå? Begge er rundt 30 forresten..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutte å blande deg i andres saker, eller??

Skrevet

Hvis dette virkelig er sant, ville jeg sagt noe sånt som: Hæh? Kjører du med ungen på fanget? Det KAN du ikke gjøre! I en tone som virkelig får frem hvor sjokkert du er. Dersom de ikke skjønner tegninga da, tja...

Skrevet

Ja, dette her er helt sant! Og du som kommenterte først, om du leser det jeg sier, så prøver jeg bare å råde dem best mulig. Det kan faktisk skje ulykker, og jeg føler meg ikke spesielt bra når jeg ser de kjører avgårde med denne gutten når vi går ut av døren samtidig i blant og slikt.

Skrevet

Da ville jeg sagt det på en fin og forsiktig måte om du kjenner de godt.

Og om du møter på de en gang de kjører, kan du kommentere det ved å være litt sjokkert.

Eller så må sånne foreldre bare lære på den vonde måten ... dessverre ... får bare håpe det går bra!

Skrevet

svogeren min kunne ikke skjønne hva som var vitsen med å sikre ungen da de skulle hjem fra sykehuset. Det var mannen min som hentet de nybakte, for på den tiden hadde de ikke bil selv, og mannen mion kom da med følgende kommentar: "nei, det er klart det gjør jo ingenting om dere kræsjer, dere kan jo bare lage en ny..."

da ble barnesetet raskt festet riktig gitt...

Skrevet

Ring barnevernet.. :filer:

Skrevet

Uff, sånt er vanskelig.

Du bør ikke si mer, selv om du selvsagt har helt rett. Det er sjokkerende at det fremdeles finnes småbarnsforeldre som ikke sikrer barn i bil. Men det er ikke din sak. Du har sagt fra, mer kan du ikke gjøre. Men kanskje er det flere som sier fra, og til sammen fører det til at de skjønner at dette er feil.

Skrevet

Dette hadde jeg aldri turt å gjøre hverken med barn eller dyr.. Mulig folk ser på seg selv som gode sjåfører og velger å ikke sikre, men de tenker ikke på at de ikke er de eneste faktorene i trafikken. For ikke å snakke om at worst case scenario her, er faktisk død og lemlestelse.

Skrevet

Er det mulig? At man er i stand til å kjøre rundt med en baby på fanget sier utrolig mye om disse naboene dine. Jeg syns faktisk du skal ringe barnevernet og fortelle. Om de ikke gidder høre på dine råd, tenker jeg de tar barnevernet litt mer alvorlig. Og det er ikke snakk om at de mister foreldreretten sin, men om at de får den veiledning de tydeligvis trenger. Hva annet er de i stand til å neglisjere i forhold til dette barnet???? Så ignorante, uopplyste og dumme foreldre, ser for meg cola i tåteflaska og sigarettrøyk nedi vogna *fordomsfull*

Skrevet

Uff, sånt er vanskelig.

Du bør ikke si mer, selv om du selvsagt har helt rett. Det er sjokkerende at det fremdeles finnes småbarnsforeldre som ikke sikrer barn i bil. Men det er ikke din sak. Du har sagt fra, mer kan du ikke gjøre. Men kanskje er det flere som sier fra, og til sammen fører det til at de skjønner at dette er feil.

Jo det er faktisk hennes sak når hun som voksenperson ser at naboen vanskjøtter babyen sin. Disse menneskene risikerer barnets liv bare fordi de ikke gidder sikre babyen. Vi vet alle hvordan det kan gå når nabokjerringa lukker øynene sine når andres unger ikke får den omsorgen de har bruk for :tristbla:

Skrevet

Men hun har jo faktisk sagt fra.

Hva mer kan hun gjøre da? Anmelde de? I tilfelle er det vel det siste hun har snakket med de naboene.

De er voksne mennesker, og det er deres dumme valg.

Skrevet

Hva mer kan hun gjøre da? Anmelde de? I tilfelle er det vel det siste hun har snakket med de naboene.

også babyen det går utover om h@n får en varig skade...

Si ifra mer, du kan jo også si det du skriver her ts.

Si noe sånt som. "Vet du jeg får så vondt i magen når jeg ser dere kjøre med ungen slik "Jeg blir så redd tenk om det skjer noe"

Nevn at noen andre kan råkjøre inn i de, ikke si noe om at naboene din kan krasje på egenhånd da noen har stor tro på egne kjøre ferdigheter.

Fortell historier fra media eller historier du har hørt om babyer som omkom og som hadde overlevd om de satt bakover vendt i bilsete.

Ellers så synes jeg det viktigste er og fortelle litt om bilkrasj jeg. En kollisjon i 90 km i timen tilsvarer et fall fra en bygning fra 10. etasje. Be naboene dine om å se for seg at det er en risiko for at de og deres baby faller ned fra 10 etasje. Det hjelper lite og holde da!

Om naboene dine sier ja men vi kjører ikke i 90 km i timen kan du jo fortelle litt om andre biler på veien samt at det ikke er så bra og falle ned fra X etarsje heller vertfall ikke for en baby uten sikring

• En kollisjon i 90 km/t tilsvarer et fall fra tiende etasje i et hus.

• 70 km/t tilsvarer et fall fra sjette etasje.

• 50 km/t tilsvarer et fall fra tredje etasje.

• 30 km/t tilsvarer å falle ut fra 1. etasje.

Jeg synes dette er de viktigste poengene da noen har en svært barnslig holdning til bil. Barn kan for eksempel si: ”jeg trenger ikke bilbelte jeg, om vi krasjer holder jeg meg fast”. Jeg kan skjønne denne holdningen da det er vanskelig og se for seg kraften når en ikke merker ikke farten bilen kjører i. Men istedenfor ”føler” en sitter trygt i bilen. I tillegg så tenker mange at det skjer ikke oss.

Skrevet

Uff, sånt er vanskelig.

Så unnfallen og ansvarsløs som du oppfordrer til å være, er det faktisk ikke LOV å være! Sier du det samme når naboen din misbruker venninna til dattra di? Eller når fetteren din slår ungen sin? Eller når kollegaen din lar fireåringen ro alene på vannet uten redningsvest?

Du er klar over at du har et ansvar, og det stopper ikke ved det å bare si fra en gang og håpe at ting blir bra. Folk med din innstilling er det verste jeg vet, det er slike mennesker som er skyldige i at unger daglig blir misbrukt, mishandlet og utsatt for alvorlig fare. Skjerp deg!

TS: Det er påbudt ved LOV å sikre barna i bil. Det du skal gjøre er følgende: Ring Politiet i bygda, og forklar situasjonen. De vil enten ta en prat med naboene basert på dette, eller be deg ringe neste gang du observerer at de kjører ut, slik at Politiet kan stoppe dem på veien og ta det derfra. Dette er det riktigste å gjøre.

Gjest Natalie
Skrevet

også babyen det går utover om h@n får en varig skade...

Si ifra mer, du kan jo også si det du skriver her ts.

Si noe sånt som. "Vet du jeg får så vondt i magen når jeg ser dere kjøre med ungen slik "Jeg blir så redd tenk om det skjer noe"

Nevn at noen andre kan råkjøre inn i de, ikke si noe om at naboene din kan krasje på egenhånd da noen har stor tro på egne kjøre ferdigheter.

Fortell historier fra media eller historier du har hørt om babyer som omkom og som hadde overlevd om de satt bakover vendt i bilsete.

Ellers så synes jeg det viktigste er og fortelle litt om bilkrasj jeg. En kollisjon i 90 km i timen tilsvarer et fall fra en bygning fra 10. etasje. Be naboene dine om å se for seg at det er en risiko for at de og deres baby faller ned fra 10 etasje. Det hjelper lite og holde da!

Om naboene dine sier ja men vi kjører ikke i 90 km i timen kan du jo fortelle litt om andre biler på veien samt at det ikke er så bra og falle ned fra X etarsje heller vertfall ikke for en baby uten sikring

• En kollisjon i 90 km/t tilsvarer et fall fra tiende etasje i et hus.

• 70 km/t tilsvarer et fall fra sjette etasje.

• 50 km/t tilsvarer et fall fra tredje etasje.

• 30 km/t tilsvarer å falle ut fra 1. etasje.

Jeg synes dette er de viktigste poengene da noen har en svært barnslig holdning til bil. Barn kan for eksempel si: ”jeg trenger ikke bilbelte jeg, om vi krasjer holder jeg meg fast”. Jeg kan skjønne denne holdningen da det er vanskelig og se for seg kraften når en ikke merker ikke farten bilen kjører i. Men istedenfor ”føler” en sitter trygt i bilen. I tillegg så tenker mange at det skjer ikke oss.

Helt enig! Og takk for info :)

Skrevet

Du får det til å høres ut som om å beskytte barnet i bilen er en frivillig sak, DET ER DET IKKE! Det er PÅBUDT VED LOV! man må være utrolig dum for å bry seg om man mister et godt naboforhold på en slik alvorlig sak...

Skrevet

Jeg foreslår at du viser dem

videoen, fra 1.49 til 2.08, og se om de fortsatt vil holde barnet når de kjører bil. Om de vil det, vil jeg tro de er en tapt sak...
Skrevet

Si de tingene som er nevnt over, og hvis de fortsatt ikke hører ville jeg faktisk vurdert å tipse politiet om å foreta en kontroll... å vite at de kjører rundt med barnet på fanget, og at en ulykke som ville vært ufarlig om alle i bilen var sikret, kan føre til at babyen dør eller får ødelagt livet sitt, føler jeg er ganske alvorlig...

Skrevet

Så det er viktigere å være på talefot med naboene, enn å sikre at barnet til naboen ikek blir skadet? Merkelig holdning flere har her inne, når de mener at det er greit at disse menneskene gjør dette. Og jeg mener at dere mener det er greit, når man sier at det ikke er noe mer de kan gjøre medsaken.

De kan anmelde de,enten til barnevernet eller til politiet, noe jeg ville ha gjort. Og jeg kunen ikke brydd meg mindre om naboene ikke ville snakke med meg igjen, for sikkerheten til barnet er i min verden det viktigste.

Man kan krasje selv om man bare kjører noen hundre meter, og det er en uansvarlig handling som setter barnet i en fare. Verken mer eller mindre, og da skal man gjøre noe.

Kan jo spørre dere som sier hun ikke kan gjøre noe mer enn det hun har gjort. Ville dere tenkt at dere hadde gjort det dere kunne, om det viste seg at de krasjet, barnet fløy ut og døde på stedet?

Skrevet

Jeg leste denne tråden for første gang i går! Er fortsatt ganske ordløs. Kan ikke forestille meg at noen faktisk gjør sånt, velvitende om hvilke konsekvenser det kan få.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...