Gå til innhold

Tvist etter leie av hus.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest igjennom husleieloven, men har ikke funnet noe konkret til mine problemer. har leid et hus i 1 år, og levert nøkler til huseier for over en uke siden. eier tar kontakt etter 1 uke, saken er at etter at jeg har leid inn 2 stk til å vaske godtar ikke utleier vaskingen som bra nok. siden jeg ikke hadde gått over vaskingen deres sa jeg meg villig til å gjøre påpekte ting selv øyeblikkelig og samme dag. støv på 2 vegger,vedovn ikke rengjort og ikke vasket inni oppvaskmaskinen med maskinrens. jeg gikk over huset sammen med eier, men fikk ikke lov til å utbedre noe. det skulle hun gjøre selv. i tilleg mente hun at det var hakk i list utpå benkeplate i kjøkken som er 3 år, og krever meg for bytte av hele benkeplaten. samt grønfarge på hennes platt. hun har bodd borte men har "fått høre av naboer" at jeg ikke har måket terasse over garasje tilstrekkelig mange ganger, og at jeg har hadd besøk i en uke i sommer av familie som hadde parkert camp.vogn på plena i 1 uke.dette mente hun jeg ikke hadde lov til. ingen merker i plen etter dette. hva er normal slitasje, og kan hun forlange ny benkeplate p.g.a hakk (ikke dype) og ikke påført med vilje? jeg mner denne fint kan slipes og foreslo dette for utleier. svar: det var hun som bestemte hva og hvordan og hun skulle ha ny. i tillegg er jeg pålagt å holde i stand hage og muntlig avtale om bruk av hennes el.plenklipper. ved 1.gangsklipp ramler noe ned under og kan ikke lenger brukes. må jeg erstatte klipperen? hva med resten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har lov til å utbedre dårlig vask selv.

Et hakk i benkeplata tviler jeg på. Er det heltre?

Her klarte datteren å lage hakk 2 uker etter nytt kjøkken. Surt, men ting skjer.

Blås i plen og tak dersom det ikke er skader og det ikke er pålagt deg å måke så mange ganger.

Som utleier med hage så har jeg kun gitt leieboer beskjed om at hage må stelles en minimum. At gressklipper slutter å virke etter 1. gangs klipp tyder jo på at den var sliten på forhånd. Utleier er jo pliktig til å erstatte hvitevarer dersom det er inkl. i leia så jeg regner med at det gjelder gressklipper også.

Jeg har vært utleier, men jeg tror du har en som vil ha mest mulig penger for fint lite.

Skrevet

Ja, her har du noen som vil ha pengene uten at de nødvendigvis har krav på noe av dem.

Forutsatt at dere opprettet en depositumskonto, så kan du gå i banken og begjære depositumet utbetalt. Banken vil da sende et rekommandert brev til utleier, der hun opplyses om hva hun må gjøre for å hindre at pengene utbetales til deg. Se §3-5 i Husleieloven.

Bare vær sikker på at du tåler en runde i forliksrådet eller andre rettsinstanser før du gjør dette.

Skrevet

Du har lov til å utbedre dårlig vask selv.

Et hakk i benkeplata tviler jeg på. Er det heltre?

Her klarte datteren å lage hakk 2 uker etter nytt kjøkken. Surt, men ting skjer.

Blås i plen og tak dersom det ikke er skader og det ikke er pålagt deg å måke så mange ganger.

Som utleier med hage så har jeg kun gitt leieboer beskjed om at hage må stelles en minimum. At gressklipper slutter å virke etter 1. gangs klipp tyder jo på at den var sliten på forhånd. Utleier er jo pliktig til å erstatte hvitevarer dersom det er inkl. i leia så jeg regner med at det gjelder gressklipper også.

Jeg har vært utleier, men jeg tror du har en som vil ha mest mulig penger for fint lite.

Takk for svar!

Selve kanten rundt er nok heltre, men benkeplata er lys, så regner med det er en pålimt list i samme tre som selve innredningen. i tillegg har jeg leid huset med 3 soverom, men da jeg flyttet inn lå det brukt parket i stabler på ca halve gulvet. dette ble jeg lovet at skulle fjernes straks. De lå der fremdeles da jeg flytta ut. burde jeg ha krav på reduksjon i leie? da jeg spurte etter brannslukkningsapparat fikk jeg bare beskjed om at dette hadde hun liggende på kommunehuset, men ikke henta/ betalt? påfylling for... slett av utleier, gjerrig, grisk.... i tilleg leste hun av strømmen 10 dager før vi flytta inn slik at jeg betalte for en hel mnd i stedet for den halve jeg bodde der..

Skrevet

Har du ikke tatt tak i det med lagret parkett før så dropp det nå.

At du har valgt å bo uten brannslukningsapparat er din greie.

Altså noe må du ta på egen kappe og noe er helt uinteressant når du flytter.

Jeg vet at man må godta vanlig slitasje. vanskelig å si om benkeplata di når jeg ikke vet om det er heltre. Hvordan klarte du å lage hakket, forresten=

Skrevet

Har du ikke tatt tak i det med lagret parkett før så dropp det nå.

At du har valgt å bo uten brannslukningsapparat er din greie.

Altså noe må du ta på egen kappe og noe er helt uinteressant når du flytter.

Jeg vet at man må godta vanlig slitasje. vanskelig å si om benkeplata di når jeg ikke vet om det er heltre. Hvordan klarte du å lage hakket, forresten=

det er ikke ett hakk, det er masse små vanlige riper! og de aller aller fleste var der da jeg flyttet inn, faktisk så mye at da jeg flytta inn sto jeg foran benken og lurte på om jeg skulle ta bilde av denne i tilfelle det skulle bli en sak da jeg flytta ut.

Skrevet

Alltid ta bilder og lag rapport over hvordan leiligheten ser ut før du flytter inn om du skal leie. Beklager at jeg ikke har noen bedre råd til deg, men jeg vil bare si dette. Om du er supernøye ovenfor huseiger så vil ikke denne personen tørre å lage noe bråk sånn som du går igjennom nå.

Så neste gang, skriv ned alle skader og få huseiger til å underskrive på dette. Det er til interesse for både deg OG huseiger :)

Skrevet

Jeg tror faktisk utleier er pålagt å ha brannslokningsapparater der det skal være, og røykvarslere i de og de rommene før man leier ut... Rett hvis det er feil!

Skrevet

Jeg tror faktisk utleier er pålagt å ha brannslokningsapparater der det skal være, og røykvarslere i de og de rommene før man leier ut... Rett hvis det er feil!

Utleier er pålagt, men når leier ikke har purret på så blir det en ikke-sak når hun nå har flyttet ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...