AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2010 #1 Skrevet 23. oktober 2010 To av mine beste venner har en uvane jeg irriterer meg grenseløst over: de kommer alltid for sent til avtaler. Det er ikke snakk om å komme to minutter for sent nå og da, det er snakk om å komme opp til en halvtime for sent - hele tiden - uten å gi beskjed. Jeg begynner nå å bli så irritert at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Senest i går skulle jeg møte de for å gå sammen til en annen venninnes bursdagsbesøk. Jeg var allerede ganske irritert og ganske sikker på at de kom til å komme for sent, og riktig nok: ti minutter etter de skulle vært der, ringer jeg og spør hvor de er. Jeg fikk beskjed om at de ikke hadde gått hjemmefra enda, og om jeg ikke kunne være så snill å vente på de. Jeg ga grei beskjed om at jeg ikke hadde noen interesse av å vente på de i ti minutter eller mer i tre minusgrader, og at jeg heller ikke ville komme for sent til bursdagsbesøket. Svaret jeg fikk tilbake var at jeg var både sur og kjip og at jeg bare skulle gå. Jeg kom presis, og de kom et kvarter for sent - uten å gi beskjed til hun som hadde besøket. Forrige bursdagsbesøk vi var i skjedde akkurat de samme, og da gikk jeg slik at jeg akkurat kom presis, mens de kom førti minutter for sent - uten å gi beskjed til hverken meg som de skulle møte, eller henne de skulle i besøk til. En annen episode, som skjer hver gang vi skal møtes tidlig på dagen, var at venninnen min ringte meg TO MINUTTER før vi skulle møtes for å gå til en annen venninne (jeg var allerede langt på vei) og dialogen går slik: Henne: "Hei, vil du høre noe morsomt?" Jeg: "Hva da, at du våknet nå...?" Henne: "Jaaa, så jeg blir sikkert en halvtime forsinket, men gidder du å vente?" Hadde dette skjedd en gang hadde jeg ikke blitt særlig irritert. Men dette skjer hver gang - uten unntak! De klarer alltid å komme presis til bussen, etc, men det er nok fordi bussen kjører - og jeg kan jo bare vente. Det har alltid vært sånn, helt fra vi var små, men skulle tro de klarte å skjerpe seg når de ble eldre. Syns ikke dere dette er veldig respektløst? Å komme for sent til avtaler - til og med bursdagsbesøk - uten å i det hele tatt gi beskjed, eller å forstå at det er galt? Jeg har prøvd å ta det opp flere ganger, uten hell. De forstår virkelig ikke at de ikke kan fortsette å komme for sent til avtaler, og de forstår i hvert fall ikke hvorfor jeg sier at jeg vil gå alene neste gang vi skal et sted. Jeg er så frustrert nå, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. De er tross alt mine beste venner, og jeg kommer ikke utenom å gjøre avtaler med de. Er det noen som har lignende erfaringer? Noen som har tips til hva jeg kan gjøre, eventuelt hvordan jeg kan løse dette? På forhånd tusen takk!
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2010 #2 Skrevet 23. oktober 2010 Er veldig veldig enig i at dette er irriterende!! Har selv en venninne som er akkurat sånn. Hele skoletiden kom vi for sent fordi jeg ventet på henne, eksamner og alt mulig. Uansett hva vi skal så er det tusen unnskyldninger for å være sen, fant ikke ditt fant ikke datt, måtte bare, skulle bare....ååååh! Gjerne minst en time for sen. Hun skulle komme til meg og spise, sender sms om at hun er på vei men må ordne noe først...hun skulle shoppe klær?? Når vi har avtalt klokkeslett og maten venter?? Alle som kjenner henne vet om problemet og sier et tidligere klokkeslett til henne for da kanskje hun kommer når andre kommer... Problemet er rett og slett at de mangler struktur og evnen til å prioritere tror jeg, har observert hvor laaaang tid hun bruker på å ordne seg og få med ungene ut av huset. Har selv barn og klarer å rekke det jeg skal bare jeg beregner tid. Tror rett og slett de trenger å høre hvor dumt det er og at flere sier i fra!
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2010 #3 Skrevet 23. oktober 2010 TS her. Takk for svar! Fint å høre at flere syns dette er irriterende. Jeg har prøvd å si i fra flere ganger, men det jeg får høre tilbake er at jeg er teit (ja, faktisk. Skulle ikke tro folk snakket sånn til venninnene sine), og må tåle å vente litt. Men det er jo ikke snakk om å vente litt... Har jo til og med sagt at jeg går alene fra nå av - og til og med ikke da forstår de hvor gale det er. Har så lyst å gjøre noe drastisk slik at de faktisk skjønner at de ikke kan holde på sånn! Men det verste er at det går jo ut over meg, som må vente, bli irritert og sint, og kommer for sent selv pga de. Det går jo ikke ut over de i det hele tatt (bortsett fra at jeg blir sint da, men det er de helt likegyldige til), fordi de tror jo at det er greit å komme for sent, og skjønner ikke hvorfor andre blir sur pga det. Årh, jeg blir så irritert...
Elensire Skrevet 23. oktober 2010 #4 Skrevet 23. oktober 2010 Neste gang de er sen så ringer du ikke...du sender ikke melding, eller venter...du går rett og slett bare. Du begynner shoppingrunden alene, avtaler noe nytt med en annen vennine, du reiser dit dere skal alene. La de få etterlyse deg. Det er tydelig at de ikke eier respekt for andres tid, og da spesielt din tid. Har selv en del venniner som er slik...gud så irriterende det er! Det er bare en måte slike mennesker lærer. du venter på de nesten hver gang virker det som. det er ikke bra...da "lærer" de ingenting...de kan snakke respektløst til deg og kalle deg diverse, og du står der likevel. Tror rett og slett sånne mennesker må behandles som barn. de oppfører seg jo tross alt som om de er det... så neste gang...bare gå...la de vente...og hvis de blir sur for at de må vente, så gir du de et sannhetens ord om hvor hyklersk de da er. føler med deg TS
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2010 #5 Skrevet 23. oktober 2010 Jeg har også et par venninner som er slik, og synes også det er irriterende og respektløst. De har vært sånn siden oppveksten, og jeg tror kanskje det er fordi vi er barndomsvenner at de gamle rollene og mønstrene har fortsatt til voksen alder. Hun ene treffer jeg sjelden, så jeg bruker ikke energi på å irritere meg de få gangene vi har en avtale. Når jeg har avtalt noe med hun andre pleier jeg å gjøre andre ærender i nærheten av der vi skal møtes, om det er mulig, slik at jeg får noe ut av ventetiden. Eller jeg tar en seinere bane/tog enn jeg ville gjort med andre venner. Jeg har også et løsere forhold til å holde avtaler/komme presis selv når jeg skal til disse vennene enn ellers, jeg vet ikke om de skjønner hvorfor, men jeg gidder ikke å bare være den som må vente. Man kan selvsagt ta det opp med dem, men ofte hjelper det ikke i det hele tatt. Og man kan kutte dem ut, men de har jo andre kvaliteter man setter pris på.
Chiyo Skrevet 23. oktober 2010 #6 Skrevet 23. oktober 2010 Hehe du hadde hatet å være min veninne. Jeg kommer sent hele tiden. Eller det spørs hvem jeg skal møte. Om det er en venn jeg er kjempe god venn med så er det greit, men skal jeg møte noen nye kommer jeg ikke sent fordi jeg syns det er mer frekt. Jeg kom alltid for sent til skolen også. Omtrent alle lærerene mine har holdt meg igjen etter timen for å prate om hvor viktig det er å komme tidsnok. Til slutt sluttet de å gi anmerkninger. Alle andre fikk, men ikke jeg fordi de visste at jeg kom sent likevel. Nå på uni kommer jeg tidsnok da. Livredd for å komme sent så jeg passer alltid på å ha god tid, men ender ofte opp med at jeg må løpe dit.
MissStiles Skrevet 24. oktober 2010 #7 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg har også en venninne som er sånn. Hele familien hennes er sånn faktisk. Men jeg har blitt vant til å komme 30min for seint selv og. Fordi da slipper jeg kanskje å vente en halvtime selv. Så jeg har sluttet å bry meg om det. Hun er bare sånn.
*¤*Chardonnay*¤* Skrevet 24. oktober 2010 #8 Skrevet 24. oktober 2010 Det er respektløst overfor andres tid å ikke holde seg til avtaler. Disse trenger å smake sin egen medisin, slik at de forstår hvor irriterende det er. Neste gang kommer du en time for sent, du gir ikke beskjed, og møter opp altfor sent som den største selvfølge. Slik fortsetter du, helt til de kommenterer det. For det kommer de til å gjøre når det er de som har ventet på deg noen ganger.
Piper Skrevet 24. oktober 2010 #9 Skrevet 24. oktober 2010 Neste gang de er sen så ringer du ikke...du sender ikke melding, eller venter...du går rett og slett bare. Du begynner shoppingrunden alene, avtaler noe nytt med en annen vennine, du reiser dit dere skal alene. La de få etterlyse deg. Det er tydelig at de ikke eier respekt for andres tid, og da spesielt din tid. Har selv en del venniner som er slik...gud så irriterende det er! Det er bare en måte slike mennesker lærer. du venter på de nesten hver gang virker det som. det er ikke bra...da "lærer" de ingenting...de kan snakke respektløst til deg og kalle deg diverse, og du står der likevel. Tror rett og slett sånne mennesker må behandles som barn. de oppfører seg jo tross alt som om de er det... så neste gang...bare gå...la de vente...og hvis de blir sur for at de må vente, så gir du de et sannhetens ord om hvor hyklersk de da er. føler med deg TS Helt enig i dette, og det fungerte på en venninne av meg. Jeg ventet i fem minutter, og så gikk jeg. Dette skjedde noen få ganger, og nå kommer hun i tide. Jeg sa at min tid er like viktig som henens, og jeg bruker ikke opp min tid på å vente på en som alltid er sein. Det gikk inn, men jeg måtte gå noen ganger.
Karmosin Skrevet 24. oktober 2010 #10 Skrevet 24. oktober 2010 Noen flere tips: Ikke avtal å møte dem for å gå andre steder. Om de foreslår det, si nei. Forklar hvorfor om de spør. Dersom du bare skal treffe dem, gi dem møtetid tre kvarter før du har tenkt å komme. La dem gjerne få vite etter en stund at du gjør det, og at det er helt bevisst. Hvis de mot formodning kommer før deg når du har satt sånn tid og hoverer fordi du er sein, forklar da hva du gjør. Det er vanvittig ufint å sløse med andres tid. Jeg blir så provosert av det. Å bare gå etter en viss tid har virket på slomsingene jeg har hatt i omgangskretsen, og jeg har også vært beinhard på at standardunnskyldningene deres ikke gjelds.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 24. oktober 2010 #11 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg er helt enig med dem som sier at du bør la dem smake sin egen medisin. Bare vær beinhard og stå på ditt. Mest sannsynlig er disse menneskene notoriske forseintkommere, som kommer til å fortsette sånn hele livet. Men hvis de klarer å rekke bussen, klarer de å møte deg til avtalt tid også. Jeg regner med at du kommer til å få høre "ikke vær så kjip da, herregud, det var jo bare ti minutter." og da får du svare rett fra levra og si "ja, det var ti minutter jeg kunne brukt på noe mye mer fornuftig enn å stå og se ut i lufta. Derfor gikk jeg i forveien." og det fortsetter du med. I verste tilfelle kan du akseptere at de alltid kommer for seint og bare slutte å irritere deg over det. Det er jo ikke et kjempeproblem sånn egentlig. Men irriterende er det, så jeg foreslår at du tar en skikkelig oppvask med dem først.
smalls Skrevet 24. oktober 2010 #12 Skrevet 24. oktober 2010 Jo dette er veldig respektløst. Skjønner ikke hvorfor det er sååå vanskelig å komme på tiden. Det er ikke vanskelig. Klarer jeg det kan de klarer det å tenker jeg. Har selv venniner som er fæle til å komme for seint og det er så og si alltid jeg som kommer først og som må stå å vente på de! Samme skjedde med meg igår faktisk når jeg skulle møte en vennine ibyen for å dra på en fest i byen. Vi skulle møtes rundt kvart på 7. Jeg kom selvfølgelig først (bombe) og måtte stå å vente på henne. Da jeg hadde stått rundt 10 min ringte jeg henne og hun hadde ikke gått hjemmenifra en gang!! Hun sa hun kom om 15 min og spurte om jeg kunne vente på henne. Jeg sa nei jeg gidder ikke å stå å fryse i 15 min fordi du ikke kan holde tiden. Jeg går inn til **** nå. Da ble hun sur og slang på røret. Hun ville ikke snakke med meg på festen pga det. Men det brydde ikke jeg meg noe om for å være ærlig. Hun kan ikke kreve at jeg skal stå i kulden å vente på henne lengere enn nødvendig!
Cata Skrevet 24. oktober 2010 #13 Skrevet 24. oktober 2010 Har en sånn "må bare" i bekjentskapskretsen jeg også. Da jeg etterhvert skjønte at "må bare" inntraff hver gang vi hadde en avtale så gjorde jeg det klart at jeg kom til å være der vi skulle møtes på tida og hvis hun ikke var der så gikk jeg alene inn dit vi skulle, begynte butikkrunden alene osv. så fikk heller hun prøve å finne meg når hun omsider dukket opp.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #14 Skrevet 24. oktober 2010 TS her! Tusen, tusen takk for mange gode og hjelsomme svar. Fint å høre at jeg ikke er alene i å bli irritert av dette. Skal ta til meg tipsene deres, og begynne å bruke de alle sammen - så får de smake sin egen medisin. Skal fortsette sånn til de forhåpentligvis forstår hvor kjipt og respektløst det er å holde på sånn, og så klarer de kanskje å komme presis en vakker dag. Får bare bite i det sure eplet til den dagen kommer. Takk, igjen!
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2010 #15 Skrevet 25. oktober 2010 Det mest irriterende er hvis jeg skal møte en slik venninne og ta bussen/t-banen med henne! Da ser man jo ofte fire t-baner kjøre forbi mens man venter på at venninnen skal komme. Så de gangene vi f.eks. skal til byen for å handle går jeg bare og sier at hun får finne meg i byen. Prøver i stor grad å unngå å ha avtaler med slike venninner som innebærer 'møtes på X kl. X', men heller si 'jeg kommer innom deg før vi skal på festen', for da er jeg i det minste innendørs og kan piske dem ut døren for å bli ferdige med å jåle seg. Jeg synes det er respektløst, særlig hvis de kaller DEG teit som reagerer på dette. Jeg har ingen problemer med å si i fra og nekte å innrette meg etter deres forseintkomminger. Jeg liker ikke å stå og glo i 30 minutter i -5 grader, rett og slett. Jeg er mer verdt enn det.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2010 #16 Skrevet 25. oktober 2010 Det mest irriterende er hvis jeg skal møte en slik venninne og ta bussen/t-banen med henne! Da ser man jo ofte fire t-baner kjøre forbi mens man venter på at venninnen skal komme. Så de gangene vi f.eks. skal til byen for å handle går jeg bare og sier at hun får finne meg i byen. Prøver i stor grad å unngå å ha avtaler med slike venninner som innebærer 'møtes på X kl. X', men heller si 'jeg kommer innom deg før vi skal på festen', for da er jeg i det minste innendørs og kan piske dem ut døren for å bli ferdige med å jåle seg. Jeg synes det er respektløst, særlig hvis de kaller DEG teit som reagerer på dette. Jeg har ingen problemer med å si i fra og nekte å innrette meg etter deres forseintkomminger. Jeg liker ikke å stå og glo i 30 minutter i -5 grader, rett og slett. Jeg er mer verdt enn det.
Rosalie Skrevet 25. oktober 2010 #17 Skrevet 25. oktober 2010 Slike mennesker har ikke plass i livet mitt. For de har tydeligvis null respekt for andre enn seg selv og sitt eget ego. Noe som i mine øyne gjør de til ufyselige personer som jeg ikke trenger i mitt liv.
Gjest Sunshine22 Skrevet 25. oktober 2010 #18 Skrevet 25. oktober 2010 Etter å ha lest tråden, er det tydelig flere som irriterer seg over at venner/bekjente ikke klarer å holde avtaler....Jeg hadde ei vennine som ikke holdt avtaler...Hun kunne invitere meg på besøk til kl X og da jeg stod utenfor døra, fikk var den enten låst(altså ingen hjemme) eller typen åpnet døra og spurte "Hva gjør du her nå? X er ikke hjemme"...eller de utallige gangene vi skulle på cafe eller shopping, og vi avtalte å møtes utenfor den butikken kl X og hun ikke kom før over 1 time...!!! Dette , plus andre liknende avtalebrudd har skjedd mange ganger, og uansett hva jeg sa til henne om det, klarte hun ikke å skjerpe seg.... Dessverre har dette ført til at jeg har brutt kontakten med henne, da jeg ikke klarte å omgås henne tilslutt, pga dårlige unnskyldinger og null respekt for andres tid!
Sugerøret Skrevet 25. oktober 2010 #19 Skrevet 25. oktober 2010 Jeg hadde en slik venn en gang.. Hadde. Orket ikke mer da vedkommende ikke dukket opp for N'te gang og vi hadde en viktig avtale.Jeg ringte da vedkommende ikke hadde dukket opp etter 20min,da var vedkommende hjemme i sofaen med kaffe og kaker.Hadde glemt både meg og avtalen. Når folk oppfører seg slik og tror at deres tid er så himla mer viktig enn min,ikke tar hensyn i det hele tatt,nei da er de ikke lengre venner av meg.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2010 #20 Skrevet 25. oktober 2010 Eller det spørs hvem jeg skal møte. Om det er en venn jeg er kjempe god venn med så er det greit, men skal jeg møte noen nye kommer jeg ikke sent fordi jeg syns det er mer frekt. ...er det mindre respektløst å kaste bort tiden til noen man kjenner godt?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå