Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

vi har akkuratt funnet et hus vi har kjempe lyst på, men det er en ting som bekjymrer meg.

hva skjer med lånet? vi eier nå en leilighet vi må få solgt. hva gjør vi? blir vi sittende med 2 lån over lengre tid? hjelp for det har vi ikke økonomi til. :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har man ikke råd til å sitte med to huslån, noe som er tilfellet for de aller fleste, må man selge før man kjøper. Det er ganske opplagt.

Skrevet

men er det ikke sånn at man har en viss periode på seg å få solgt da før man overtar det andre lånet? :( sånn går det når man bare har gått fra leie til kjøp. 0 erfaring :(

Gjest Blondie65
Skrevet

Det siste forslaget ditt skjønte jeg ikke.

Hvis dere kjøper før dere får solgt må dere sette en overtakelsesdato litt frem i tid slik at det er stor sannsynlighet for at dere får solgt i mellomtiden. En annen mulighet er at man snakker med banken sin om hva som finnes av mellomfinansiering og avdragsfrihet.

Og hva skjer hvis dere ikke får solgt?

Skrevet

jo takk det var vel det jeg mente :P litt ugunstig forklart bare. for hvis det er sånn at man kan få si 2-3 månder uten betaling på det nye lånet, sånn i overgangsperioden hadde jo det vert fint :)

men får vel ringe banken

Gjest Blondie65
Skrevet

jo takk det var vel det jeg mente :P litt ugunstig forklart bare. for hvis det er sånn at man kan få si 2-3 månder uten betaling på det nye lånet, sånn i overgangsperioden hadde jo det vert fint :)

men får vel ringe banken

Det er overgangsdato som også bestemmer betalingsdato. Dvs. at dersom du overtar en bolig 1. januar så forfaller lånet fra den dagen også. MEN: i de fleste bolighandler er det vel krav til 10 % depositum innbetaling ved kontraktsunderskrivelse? Dette kan jo ordnes med et avdragsfritt lån der renten og hele lånet blir innfridd den dagen man overtar ny bolig.

Skrevet

Jeg alene hadde ingen problemer med overlappingen. Banken satte både gammelt og nytt lån som avdragsfritt for noen måneder.

Nå var jeg heldig da for jeg hadde kun 6 dager fra overtakelse av ny bolig til den andre skulle være klar for nye eiere.

Skrevet

Har dere ikke råd til å sitte med to lån, og i tillegg eier en bolig i dag som kanskje er vanskelig å selge, bør dere definitivt selge før dere kjøper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...