Gå til innhold

Arv- når det er en gård---

Anbefalte innlegg

Skrevet

En vennine av meg kom med spørsmålet, og jeg ble grublende:

Kari og Ola er samboere (i 40 år) og har en gård. (Gården kommer fra Olas familie, men Kari har alltid vært med på gårdsjobben.)

Sammen har de et barn Lise. I tillegg har Ola noen yngre søsken og de igjen har barn.

Den dagen Ola faller fra; Overtar Lise gården på "odels-arv", eller hva det nå heter, eller må den kjøpes til markedspris? Til hvem skal da i tilfelle kjøpesummen betales til? Og har Olas søsken og deres barn noe krav på arv?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Gården blir vel i familien, dvs. at Olas barn kan arve den men ikke Kari?

Skrevet

Tror det er bare barnet som er begges som kan ta over. Vet ikke om det er lov til å skrive over odelen til et barn som ikke tilhører gårdsslekten.

Skrevet

Lise arver gården. Siden hun også er eneste livsarving til Ola er det ingen hun må kjøpe ut. Dette forutsetter at Ola har overtatt gården før han dør.

Dersom f.eks. Olas far (eller mor) fremdeles formelt eier gården, går den til nestemann med odelsrett etter han, som er Olas eldste gjenlevende søsken.

Kari har ingen rettigheter, siden de ikke er gift. Hadde de vært gift hadde hun hatt rett til å bli boende på gården.

Skrevet

Eldste barn arver. Kona har ingen rettigheter.

Skrevet

Lise arver gården. Siden hun også er eneste livsarving til Ola er det ingen hun må kjøpe ut. Dette forutsetter at Ola har overtatt gården før han dør.

Dersom f.eks. Olas far (eller mor) fremdeles formelt eier gården, går den til nestemann med odelsrett etter han, som er Olas eldste gjenlevende søsken.

Kari har ingen rettigheter, siden de ikke er gift. Hadde de vært gift hadde hun hatt rett til å bli boende på gården.

Hun har ingen rettigheter og kan bare håpe på en kårbolig. Og du tar helt feil når du sier at brødre/søstre til Ola får odelsrtt. Det er barna til Ola som får odelsretten uavhengig av alder. Er de umyndige, har de likevel odelsrett og det vil bli satt en verge for å ivareta deres intereresser på lang sikt.

Skrevet

En vennine av meg kom med spørsmålet, og jeg ble grublende:

Kari og Ola er samboere (i 40 år) og har en gård. (Gården kommer fra Olas familie, men Kari har alltid vært med på gårdsjobben.)

Sammen har de et barn Lise. I tillegg har Ola noen yngre søsken og de igjen har barn.

Den dagen Ola faller fra; Overtar Lise gården på "odels-arv", eller hva det nå heter, eller må den kjøpes til markedspris? Til hvem skal da i tilfelle kjøpesummen betales til? Og har Olas søsken og deres barn noe krav på arv?

Lisa har odel og må betale odelstakst og betale arvinger ut. Det er langt fra markedspris. Hun kan ogaå overføre odelen og kreve en sum for det hvis hun vil, men de færreste gjør det. Kontakt norge.no, og spør der.

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Lisa har odel og må betale odelstakst og betale arvinger ut. Det er langt fra markedspris. Hun kan ogaå overføre odelen og kreve en sum for det hvis hun vil, men de færreste gjør det. Kontakt norge.no, og spør der.

Hvis Ola eier gården har han allerede betalt ut sine søsken.

Slik jeg forstår hovedinnlegget har Ola ett barn, nemlig Lise. Da er Lise eneste livsarving og hun trenger ikke kjøpe ut tantene, onklene, fetterne og kusinene sine når Ola faller fra.

Som AB kl 19.14 sier: hvis det er slik at Olas foreldre fremdeles eier gården når Ola dør, så er det Olas søsken som har best odel.

Endret av Spinell
Skrevet

Hun har ingen rettigheter og kan bare håpe på en kårbolig. Og du tar helt feil når du sier at brødre/søstre til Ola får odelsrtt. Det er barna til Ola som får odelsretten uavhengig av alder. Er de umyndige, har de likevel odelsrett og det vil bli satt en verge for å ivareta deres intereresser på lang sikt.

Alder er irrelevant her, men det er faktisk sånn jeg sa; om en av Olas foreldre formelt eier gården, går odelsretten til en av Olas søsken. Det er mange som har brent seg på det.

Om Ola eier gården, går odelsretten til hans datter. Han har ingen andre livsarvinger enn henne, og derfor er det ingen andre hun må betale ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...