Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk et brev i posten idag om ufortollet vare.

Kjøpte et hudpleieprodukt på ebay for 182; inkl. frakt. Trodde ikke det var toll på varer under 200;..??

Men må betale likevel da eller...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være selger har skrevet noe feil på varen, eller ikke skrevet noe i det hele tatt. Legg frem kvittering så slipper du å betale.

Skrevet

Det har skjedd en eller annen feil. Er bare å sende klage på kravet.

Ikke hent ut pakken før du har klaget og fått svar.

Fremgangsmåte:

- Send mail til [email protected]

- Legg ved faktura e.l. (evt. printscreen av fakturaen inne på eBay).

- Vis til at du har betalt NOK 182,- inkl. frakt. Og siden verdien er under NOK 200,- skal du ikke betale mva og fortollingsgebyr.

Da jeg gjorde det, fikk jeg følgende svar etter 6 dager:

"har korrigert fortollingen slik at du kan hente sendingen tollfri på lokalt postkontor".

Skrevet

Jeg bestilte noe på eBay en gang. Kostet sikkert under 50 kr. Likevel hadde selgeren skrevet $40 utenpå pakken. Heldigvis ble den ikke stoppet i tollen! Jeg hadde jo ikke trengt å betale noe, men uansett unødvendig stress!

Skrevet

Fremgangsmåte:

- Vis til at du har betalt NOK 182,- inkl. frakt. Og siden verdien er under NOK 200,- skal du ikke betale mva og fortollingsgebyr.

"har korrigert fortollingen slik at du kan hente sendingen tollfri på lokalt postkontor".

Jeg har betalt på nettbank- regner med jeg får en slags kvittering fra de som jeg kan sende ved mailen. Vis ikke: hva er printscreen, hvordan får jeg dette inne på ebay... ? er litt lost..:)

uansett

: tuuusen takk for hjelp!

Skrevet

Jeg har betalt på nettbank- regner med jeg får en slags kvittering fra de som jeg kan sende ved mailen. Vis ikke: hva er printscreen, hvordan får jeg dette inne på ebay... ? er litt lost..:)

uansett

: tuuusen takk for hjelp!

Her finner du info. vedr. printscreen (bare å google): http://windows.microsoft.com/nb-NO/windows-vista/Take-a-screen-capture-print-screen . Nederst står det hvordan man limer det inn i "paint" - lagrer det der, så har du bilde som kan lastes opp og sendes pr. mail.

Inne på "din eBay" finner du oversikt over det du har kjøpt. Under "Won/Purchased", klikk deg inn på "View order details". Der får du opp en ordre som det går an å ta printscreen av, dvs. bilde av skjermbildet. :)

Skrevet

Fremgangsmåte:

Seks dager? Hvis du ringer i stedet ordner de det som regel i løpet av sekunder. ;)

Skrevet

Seks dager? Hvis du ringer i stedet ordner de det som regel i løpet av sekunder. ;)

Du får det til å høres så enkelt ut.

Sist jeg ringte til posten, satt jeg i telefonkø i ca. 40 minutter. Og servicen deres bar preg av å bli fortest mulig ferdig. Inntrykket var dårlig kundeservice, slik man får når det er monopol på en tjeneste.

Jeg ringer iallefall ikke dit flere ganger, hvis jeg ikke må. Har bedre ting å gjøre på, enn å sitte å holde i ett telefonrør, og lure på når jeg skal få svar.

Da er det bedre å sende en mail, og heller la det gå noen dager.

Skrevet

All kosmetikk og hudpleieprodukter er tollfrie

Skrevet

Ja, men varer over 200kr tollbehandles og man må betale deretter.

Skrevet

Her er det snakk om forenklet tollbehandling, dvs. TS har fått krav om å betale mva og forenklet tollbehandlingspris ved utlevering.

Mange kaller det toll, og de fleste forstår hva som menes, og gidder derfor ikke å korrigere/presisere...

Skrevet

Man må betale moms (25% på kosmetikk o.l.) og et gebyr for tollbehandlingen (110,- for varer mellom 200 og 1000, og 217,- for varer over 1000,-). Man slipper å betale toll for varene, med mindre det er tollpliktige varer i samme forsendelse!

Skrevet

Du får det til å høres så enkelt ut.

Sist jeg ringte til posten, satt jeg i telefonkø i ca. 40 minutter. Og servicen deres bar preg av å bli fortest mulig ferdig. Inntrykket var dårlig kundeservice, slik man får når det er monopol på en tjeneste.

Jeg ringer iallefall ikke dit flere ganger, hvis jeg ikke må. Har bedre ting å gjøre på, enn å sitte å holde i ett telefonrør, og lure på når jeg skal få svar.

Da er det bedre å sende en mail, og heller la det gå noen dager.

print ut kvittering og ta med til postkontoret, få den ansatte til å ringe tollavdelingen og verifisere feil tollbehandling.

du slipper å ringe kundeservice selv og får pakken med en gang.

Skrevet

print ut kvittering og ta med til postkontoret, få den ansatte til å ringe tollavdelingen og verifisere feil tollbehandling.

du slipper å ringe kundeservice selv og får pakken med en gang.

Den servicen yter ikke posten her. Dessuten er det ingen vits i å ringe tollavdelingen, når det er posten utlandet som en skal kontakte.

Min erfaring er iallefall at det er best å sende mail, og gir derfor det rådet.

• Liker 1
Skrevet

Fremgangsmåte

Toll/moms må være feil utregnet. Hva gjør jeg?

Kontroller alltid hentemeldingen før du henter sendingen din! Om du mener at utregningen av importavgifter er feil, er det meget viktig at du tar kontakt med kundeservice utland før du henter sendingen din. Vare- og verdiangivelse påført/medsendt sendingen danner grunnlaget for avgiftsberegningen. Kan du dokumentere at verdiangivelsen er feil og derav krever ny beregning kontakt oss straks du får hentemeldingen eller senest 2 dager før hentefrist. Du kan ta kontakt med posten sin kundeservice utland på telefon eller e-post.

Altså tollavdelingen skal ikke kontaktes...

Skrevet

Den servicen yter ikke posten her. Dessuten er det ingen vits i å ringe tollavdelingen, når det er posten utlandet som en skal kontakte.

Min erfaring er iallefall at det er best å sende mail, og gir derfor det rådet.

litt pussig at de gir så ulike råd, fikk fremgangsmåten jeg beskrev over tilsendt på mail fra postens kundeservice.

Skrevet

litt pussig at de gir så ulike råd, fikk fremgangsmåten jeg beskrev over tilsendt på mail fra postens kundeservice.

Det står på hjemmesiden til posten, at ved feil utregning av mva/toll, enten via tlf eller mail, så kontakt posten utlandet via tlf eller mail.

Jeg har gjort dette, og det har fungert. At det tok 6 dager for meg, trenger ikke å være vanlig behandlingstid.

Regner med at du også tok kontakt pr. mail til posten, men ikke til "posten utlandet" (som det står at man skal gjøre). Og at beskjeden du fikk, derfor ble "fremgangsmåten" din annerledes. Det kan være at posten kundeservice mente posten utlandet, når de skrev "tollavdelingen".

Etter jeg kontaktet posten pr. mail trengte jeg ikke å printe ut noe, eller be postens ansatte ringe. Da var det bare å hente ut pakken.

(Før jeg sendte mail var jeg på posten, fikk sett på pakken, for å finne ut hva det gjaldt). De sa klart i fra at de ikke kunne gjøre noe for å hjelpe meg. Jeg fikk selv kontakte posten utlandet.).

Gjest loveleen
Skrevet

Jeg har ventet på en pakke med kosmetikk i ganske lang tid nå, kjøpssummen var på 198,20 kr, og nå er jeg litt redd for at den er stoppet i tollen. Har hørt om tilfeller der kjøpssum og frakt feilaktig blir slått sammen, og at varen dermed ender opp som "tollpliktig" (i mangel av et bedre ord; altså moms + tollbehandlingsgebyr).

Skrevet

loveleen: "momspliktig" er jo et greitt ord å bruke :)

Lurer på om det ikke var Lookfantastic som inkluderte frakt i verdien utenpå? Mulig jeg husker feil. Da kan du uansett sende kopi av faktura/ordrebekreftelse så slipper du moms og tollbehandlingsgebyret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...