Potetgull Skrevet 23. oktober 2010 #1 Skrevet 23. oktober 2010 Hei I går hentet vi vår lille pus på 11 uker. Siden da har hun ikke spist noen ting, selv om jeg har tatt henne med bort til matskålen flere ganger så hun vet nok hvor den er nå. Jeg har også prøvd å mate henne fra hånden. men hun nekter å spise.. hun drakk litt vann to av gangene jeg tok henne med bort dit, men rørte ikke maten.. Så prøvde jeg å blande maten hennes med våtfor fra en liten pose som fulgte med maten hennes, men det ville hun heller ikke ha. Har også tatt henne med bort til kattedoen flere ganger så hun skal vite hvor den er også, men i stad tisset hun i senga. Har dere noen tips til hvordan jeg skal få henne til å spise? Dette er vel helt normalt, eller? Hun har jo trossalt nettopp flyttet inn.
Gjest BabyBlue Skrevet 23. oktober 2010 #2 Skrevet 23. oktober 2010 Katten min var også sånn i begynnelsen! Stakkaren nektet å gå ut av rommet mitt, brukte ikke doen på en hel dag, og lå bare på lammeskinnet og sov. Av og til gikk han rundt i rommet og snuste, men utenom det holdt han seg på en plass om gangen. Men uteover dag 2. satte jeg matskålen foran han, og holdt litt mat i hånden foran snuten hans. Han snuste litt, og endelig spiste han! Tror nok han var nervøs, for han fikk litt diare i ettertid. Dakkars pusen min... Den dag i dag er han en hyper sak med matlyst uten like Det kan kanskje hjelpe å "rulle"noen fuktige tørrförbiter mellom hendene som du tilbyr katten. Varmen og fuktigheten utgir lukt, som igjen er med på å fange kattens interesse for maten.
Gjest BabyBlue Skrevet 23. oktober 2010 #3 Skrevet 23. oktober 2010 Må også nevne at han tisset på en pute også bæsjet på sakkosekken den andre dagen han var hos oss. Kattesanden var feil type, og gikk ikke på do i kattedoen før vi kjøpte den typen han var vant til fra før av
Gjest Lille-pus Skrevet 23. oktober 2010 #4 Skrevet 23. oktober 2010 (endret) Hei I går hentet vi vår lille pus på 11 uker. Siden da har hun ikke spist noen ting, selv om jeg har tatt henne med bort til matskålen flere ganger så hun vet nok hvor den er nå. Jeg har også prøvd å mate henne fra hånden. men hun nekter å spise.. hun drakk litt vann to av gangene jeg tok henne med bort dit, men rørte ikke maten.. Så prøvde jeg å blande maten hennes med våtfor fra en liten pose som fulgte med maten hennes, men det ville hun heller ikke ha. Har også tatt henne med bort til kattedoen flere ganger så hun skal vite hvor den er også, men i stad tisset hun i senga. Har dere noen tips til hvordan jeg skal få henne til å spise? Dette er vel helt normalt, eller? Hun har jo trossalt nettopp flyttet inn. Grattis med liten frøkenpus Så til maten; jeg forstår det som det er det samme type (smak og merke) mat du har satt frem til henne som den maten hun fikk der dere hentet henne. Det er flott - det er alltid "rart" å få nytt hjem og plutselig å være alene uten søsken og katte-mamma så mitt beste tips er at hun er litt utrygg ennå. dersom hun har hele huset/leiligheten tilgjengelig så er det myyye nytt å bli trygg på. Da kan det være lurt å la henne ha ett rom ad gangen. Mat, vann og dokasse på dette rommet. Gjerne det rommet som er aller nærmest stuen hvor du/dere med to ben gjerne er nå i helgen. Døren settes litt på gløtt slik at hun kan komme ut til dere Gi masse kos og lek med henne så hun føler hun har en relasjon til deg/dere. Så fort hun føler seg litt tryggere (føler hun har oversikt) så skal spisingen komme av seg selv Jeg antar hun brukte kassen der hun kom fra (?) Sandtypen er det ofte lurt å bruke samme type som hun er vant til (se innlegget over fra BabyBlue) Du kan prøve en metode jeg har hatt hell med selv, nemlig å sette meg på kne ved kassen mens katten ser på, og så graver jeg på kattevis med hendene i kassen (graver ned tenkt avføring). Mine katter har sett på med stooor interesse, og så "skrevet seg opp i kassen" og gjort det som gjøres skulle En helt ny kasse med ny, fin, uberørt sand lukter heller ikke "do", så finner du en kattebæsj så prøv å grave ned litt av den i dokassen (da vil det lukte "do" og gi klar beskjed om at "her er stedet for å gå på do". Dette kommer til å gå seh til i løpet av helgen vil jeg tro Er du søt og gir oss litt info underveis om hvordan det går med dere ? Endret 23. oktober 2010 av Lille-pus
Potetgull Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 23. oktober 2010 TS her. Tusen takk for gode tips! Jeg fikk henne til å spise litt i stad, ved å ta litt av sausen fra posen med våtfor på fingeren og la henne slikke på den, og det vekket interessen hennes så jeg ledet henne med fingeren bort til matskålen og der satt hun å spiste en god stund! Og hun har gått bort dit litt i etterkant for å spise litt til og drikke, så jeg tror at spise delen er i boks! Når det gjelder kattedoen så er jeg litt usikker på hva slags kattesand de brukte der hun kom fra. Jeg tenkte ikke over å spørre fordi jeg trodde at det ikke spillte noen særlig rolle.. Så vi kjøpte EverClean på dyrebutikken sammen med maten hun har pleid å spise. Jeg skal prøve å ta henne med bort dit, og grave litt nedi der så hun kanskje skjønner at det er der hun skal gjøre fra seg, fordi hun brukte visst kattedoen da hun bodde "hjemme", så jeg tror hun skjønner det etterhvert. (jeg håper i allefall det ) I skrivende stund ligger hun å sover på fanget mitt, så vi får prøve å sitte litt ved kattedoen når hun våkner igjen
Gjest Lille-pus Skrevet 23. oktober 2010 #6 Skrevet 23. oktober 2010 (endret) Så flott ! - det høres veldig koselig ut med liten pusunge på fanget, - det går den rette veien dette Det var en skrivefeil i Lille-pus sitt innlegg... den er nå rettet opp fordi den kunne gi en festelig, men akk så feilaktig fremgangsmåte mht. graving i dokassen. Lille-pus beklager så mye...... Meningen skulle være at "... finner du en kattebæsj så prøv å grave ned litt av den i dokassen" - men det snek seg inn en "m" isteden for en "n".... meningen var selvsagt ikke at du skulle grave med en kattebæsj Endret 23. oktober 2010 av Lille-pus
Gjest BabyBlue Skrevet 24. oktober 2010 #7 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg heiv litt vann nedi kattekassen for å fange interessen hans Da spratt han opp, kikket på den fuktige klumpen som hadde dannet seg i doen, og startet å grave den ned. Det så ut som det gikk noe opp for han der han gravde: "Ahh, så det er sånn det er!" så han satte seg like godt ned å tisset. Seier! Tror det tar litt tid før de kommer inn i rytmen igjen. Tissing på andre plasser enn nedi kattedoen er kjipt
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2010 #8 Skrevet 25. oktober 2010 Husk at det ikke er så lurt å bruke klumpesand til kattunger. Det blir veldig vomdt for dem, hvis de skulle finne på å spise sanden. Lykke til med katten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå