shnuska Skrevet 23. oktober 2010 #1 Skrevet 23. oktober 2010 Hva gjør man når man skal gifte seg i kirka,men ikke har en eneste person som kan være forlover? Går det å gifte seg uten? Noen som har opplevd dette eller vil komme med sine synspunkter?
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2010 #2 Skrevet 23. oktober 2010 Tror nok du må ha en forlover. Det har ingenting med kirken å gjøre, men vedkommende må skrive under en forlovererklæring på forhånd. Det er et av skjemaene som må ordnes før dere kan vies.
Piper Skrevet 23. oktober 2010 #3 Skrevet 23. oktober 2010 En forlover skal være vitne, og du må ha et vitne for å kunne gifte deg i kirken. Men det er godt mulig at kirken har slike vitner, og ville derfor snakket med de der. Ellers syns jeg dethøres veldig rart ut å ikke ha et vitne, for har du ikke familiemedlemmer, venner, bekjente eller noen som kan stille opp som vitne?
Gjest Vilma Skrevet 23. oktober 2010 #4 Skrevet 23. oktober 2010 Men skjemaet må bare underskrives av noen som kjenner deg godt, så det kan være moren din, faren din, bestemoren din o.l
barnehagetanten Skrevet 23. oktober 2010 #5 Skrevet 23. oktober 2010 Søster, bror (gutter kan også være forlover for en jente), nabo, kollega, venninne, kamerat av mannen, far, mor, tante: ingen? Og hvem kommer i bryllupet? Eller skal dere ikke ha bryllupsfest heller?
fruBeist Skrevet 23. oktober 2010 #6 Skrevet 23. oktober 2010 En forlover skal være vitne, og du må ha et vitne for å kunne gifte deg i kirken. Men det er godt mulig at kirken har slike vitner, og ville derfor snakket med de der. Ellers syns jeg dethøres veldig rart ut å ikke ha et vitne, for har du ikke familiemedlemmer, venner, bekjente eller noen som kan stille opp som vitne? Vitner og forlovere behøver vel ikke være samme personer? Nå gifta ikke jeg meg i kirka, men på tinghuset. Der fikk vi bare beskjed om å måtte ha to vitner tilstede, det var ikke nevnt med et ord at disse måtte være forloverne. Har og hørt at vitner kan være hvemsomhelst, men forloverene må kjenne deg godt, da de skal skrive under på papirer.
shnuska Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter #7 Skrevet 23. oktober 2010 Det er mannen min det er snakk om.. Han mista alle sine nære venner da vi flyttet,Nå har han ikke en eneste venn eller venninne.. Han er litt usosial av seg og liker seg best hjemme sammmen med meg og barna. Han har jo familien sin da.. Så da kan han vell kansje velge mammaen sin eller noe.. Men tror han kommer til å syntes det er ganske flaut å stå der oppe med mammaen sin som forlover!
Gjest Vilma Skrevet 23. oktober 2010 #8 Skrevet 23. oktober 2010 Vitner og forlovere behøver vel ikke være samme personer? Nå gifta ikke jeg meg i kirka, men på tinghuset. Der fikk vi bare beskjed om å måtte ha to vitner tilstede, det var ikke nevnt med et ord at disse måtte være forloverne. Har og hørt at vitner kan være hvemsomhelst, men forloverene må kjenne deg godt, da de skal skrive under på papirer. Det stemmer. Mannen hadde forskjellige personer som skrev under på papiret og som stilte opp på tinghuset.
barnehagetanten Skrevet 23. oktober 2010 #9 Skrevet 23. oktober 2010 Det er mannen min det er snakk om.. Han mista alle sine nære venner da vi flyttet,Nå har han ikke en eneste venn eller venninne.. Han er litt usosial av seg og liker seg best hjemme sammmen med meg og barna. Han har jo familien sin da.. Så da kan han vell kansje velge mammaen sin eller noe.. Men tror han kommer til å syntes det er ganske flaut å stå der oppe med mammaen sin som forlover! Hva med å ta kontakt med en av sine gamle venner: fin mulighet til å holde kontakten: internett og telefon gjør jo sitt til at en kan beholde vennskap til tross for geografiske avstander. Høres ut som mannen din hadde hatt godt av å ha noen utenom deg og familien uansett.
shnuska Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter #10 Skrevet 23. oktober 2010 Hva med å ta kontakt med en av sine gamle venner: fin mulighet til å holde kontakten: internett og telefon gjør jo sitt til at en kan beholde vennskap til tross for geografiske avstander. Høres ut som mannen din hadde hatt godt av å ha noen utenom deg og familien uansett. Er såpass lenge siden de har snakket sammen,har liksom ikke hatt kontakt på flere år.. Så jeg vet han ikke hadde gjort det.. han er veldig sjenert av seg også,å det er ennå en grunn til at han ikke har fått seg noen nye venner jeg.. Jeg var jjo helt ny her jeg også,men jeg har jo fått meg mange venner..!
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2010 #11 Skrevet 23. oktober 2010 Det er mannen min det er snakk om.. Han mista alle sine nære venner da vi flyttet,Nå har han ikke en eneste venn eller venninne.. Han er litt usosial av seg og liker seg best hjemme sammmen med meg og barna. Han har jo familien sin da.. Så da kan han vell kansje velge mammaen sin eller noe.. Men tror han kommer til å syntes det er ganske flaut å stå der oppe med mammaen sin som forlover! Forloverens formelle oppgave er jo å skrive under forlovererklæringen, det er vel ingen som sier at forloveren må stå ved alteret under vielsen? Stort, formelt bryllup er vel kanskje ikke tingen uansett, dersom han er usosial og ikke har venner?
shnuska Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter #12 Skrevet 23. oktober 2010 Forloverens formelle oppgave er jo å skrive under forlovererklæringen, det er vel ingen som sier at forloveren må stå ved alteret under vielsen? Stort, formelt bryllup er vel kanskje ikke tingen uansett, dersom han er usosial og ikke har venner? Jo det blir nok et stort og formelt bryllup.. Begge to har jo store familier,så han er helt inn for et stort bryllup! Er bare disse kompisene han mangler.. men han går jo fint overens med mine venner,så det går bra!
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2010 #13 Skrevet 23. oktober 2010 Jo det blir nok et stort og formelt bryllup.. Begge to har jo store familier,så han er helt inn for et stort bryllup! Er bare disse kompisene han mangler.. men han går jo fint overens med mine venner,så det går bra! Da har han kanskje en bror, fetter, svoger, onkel eller noe som han har god kontakt med som kan stille som forlover?
shnuska Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter #14 Skrevet 23. oktober 2010 Da har han kanskje en bror, fetter, svoger, onkel eller noe som han har god kontakt med som kan stille som forlover? Han har bare søstre og kusiner.. men han kan vell kansje spørre en av dem..
fruBeist Skrevet 23. oktober 2010 #15 Skrevet 23. oktober 2010 (endret) Om han synes det blir flaut med mor som forlover, så har han vel en annen slektning som skal i bryllupet, som kan skrive under? Spiller ingen rolle med kjønn eller alder. Det viktigste er at forloveren kjenner mannen din godt nok til å skrive under forlovererkleringa. Min bror var forlover for meg, så har han en søster, så kan han spørre henne Endret 23. oktober 2010 av fruBeist
juliane Skrevet 23. oktober 2010 #16 Skrevet 23. oktober 2010 Du har ikke en bror eller annet familievenn som kan stille opp du da?
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2010 #17 Skrevet 23. oktober 2010 Jo det blir nok et stort og formelt bryllup.. Begge to har jo store familier,så han er helt inn for et stort bryllup! Er bare disse kompisene han mangler.. men han går jo fint overens med mine venner,så det går bra! Har dine veninner en mann som går godt overens med din tilkommende? Da kan en av dem være forlover om begge vil det.
Sapree Skrevet 25. oktober 2010 #18 Skrevet 25. oktober 2010 Bare la noen i familien hans skrive under på papirene, de trenger ikke å stå ved alteret under vielsen.
TheaH Skrevet 26. oktober 2010 #19 Skrevet 26. oktober 2010 Vitner og forlovere behøver vel ikke være samme personer? Nå gifta ikke jeg meg i kirka, men på tinghuset. Der fikk vi bare beskjed om å måtte ha to vitner tilstede, det var ikke nevnt med et ord at disse måtte være forloverne. Har og hørt at vitner kan være hvemsomhelst, men forloverene må kjenne deg godt, da de skal skrive under på papirer. Det behøver ikke å være samme person i kirka heller. Bestevenninna mi skreiv under forlovererklæringen, men pga ekstrem svangerskapskvalme kunne ho ikke sitte oppe hos meg i kirka, så da satt søsteren min der istedenfor. Presten sa at det ikke var noe problem at det ikke var den som skrev under på forlovererklæringen som satt der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå