Gå til innhold

Tjener en 21 åring bedre enn en 29 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet siden jeg var 20 år.

Da jeg var 25 år(for 4 år siden)tjente jeg 116 kr timen(uten tillegg) og ble sykmeldt. De 4 siste årene har jeg vært sykmeldt, vært på rehabilitering, attføring og nå på AAP. Skal gå på det 2 år til, så må jeg finne meg en jobb.

Har et søskenbarn som er 21 som tjener 130 kr timen. Dette er hennes første jobb.

Hva vil jeg tjene når jeg begynner å jobbe ved siden av studiene om 2 år?

Syns det er rart at hun som 21 åring tjener 130 kr timer, mens jeg tjente 116 kr timen for 4 år siden(da jeg var 25 år).

Når jeg begynner å jobbe om 2 år, vil jeg fortsatt tjene 116 kr timen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Eventyr3
Skrevet

Kommer jo helt ann på jobben? spiller vel ingen rolle om det er hennes første jobb.

Skrevet

Kommer jo helt ann på jobben? spiller vel ingen rolle om det er hennes første jobb.

Ingen av oss har utdannelse(enda). Hun jobber på en kiosk og jeg jobbet på sykehjem.

Skrevet

Stiger man ikke i lønn for hvert år man jobber?

Skrevet

Jeg tror ikke helt jeg skjønner hva ts mener. Det er jo ingen direkte linker, avtaler, lønnstrinn etc, mellom disse jobber. 2 forskjellige jobber er det også og i kioskjobben er det i hvert fall helt individuell avlønning, skulle jeg tro.

Når du (ts) begynner å jobbe om 2 år, så er det jo avhengig av en masse faktorer.....

Jobbtype, ansiennitet, utdannelse...osv?

Ingen automatikk, er det i forhold til alder og lønn.

Det eneste er vel at begge lønnsnivåer du nevner, virker veldig underbetalt.

Skrevet

Men hva tjener en 21-åring idag som ikke har utdannelse, men som vil jobbe noen år før hun skal studere?

Og hva tjener en 29-åring som ikke har utdannelse, men som skal jobbe ved siden av studiene?

Jeg tjente 116 kr/timen(uten tillegg) for 4 år siden, og lurer på hva andre tjener som ikke har utdannelse og som jobber ved siden av studiene?

Jeg har hørt at man stiger i timelønn for hvert år man jobber.

De 4 siste årene har jeg ikke jobbet siden jeg har vært sykmeldt osv og er på AAP idag som 29 åring.

Så det jeg lurer på er: når jeg skal få meg en jobb ved siden av studiene om 2 år, vil jeg da fortsatt ha 116 kr/timen?

Og min kusine tjene mer enn meg?

Gjest Airi Chikako
Skrevet (endret)

Men hva tjener en 21-åring idag som ikke har utdannelse, men som vil jobbe noen år før hun skal studere?

Og hva tjener en 29-åring som ikke har utdannelse, men som skal jobbe ved siden av studiene?

Jeg tjente 116 kr/timen(uten tillegg) for 4 år siden, og lurer på hva andre tjener som ikke har utdannelse og som jobber ved siden av studiene?

Jeg har hørt at man stiger i timelønn for hvert år man jobber.

De 4 siste årene har jeg ikke jobbet siden jeg har vært sykmeldt osv og er på AAP idag som 29 åring.

Så det jeg lurer på er: når jeg skal få meg en jobb ved siden av studiene om 2 år, vil jeg da fortsatt ha 116 kr/timen?

Og min kusine tjene mer enn meg?

Det kommer helt an på jobben. Det er ingen faste rammer for hvor mye en person skal tjene uten utdannelse.

Jeg tjener 136 kroner uten tillegg i min jobb, men har yngre og eldre venner som tjener både mer og mindre.

Endret av Airi Chikako
Skrevet

Det kommer helt an på jobben. Det er ingen faste rammer for hvor mye en person skal tjene uten utdannelse.

Jeg tjener 136 kroner uten tillegg i min jobb, men har yngre og eldre venner som tjener både mer og mindre.

Hvor gammel er du da?

Det jeg tenker på er om jeg har steget i lønn fra å tjene 116 kr/timer for 4 år siden, til å tjener mye mer per time om 2 år.

Jeg skal studer i 6 år til, men får bare dekket 2 år til. Derfor jeg skal begynne å jobbe om 2 år.

Skrevet

Hvor gammel er du da?

Det jeg tenker på er om jeg har steget i lønn fra å tjene 116 kr/timer for 4 år siden, til å tjener mye mer per time om 2 år.

Jeg skal studer i 6 år til, men får bare dekket 2 år til. Derfor jeg skal begynne å jobbe om 2 år.

Hvis du begynner igjen i samme jobb, og ikke har jobbet i mellomtiden, får du vel samme lønn (justert for generell lønnsstigning). Du lønnes eventuelt etter ansennitet, ikke etter alder.

Skrevet

Jeg bare syns det var rart at kusinen min som aldri har jobbet før, fikk 130 kr/timen da hun begynte i sin første jobb i sommer.

Og jeg som har jobbet i 5 år før jeg ble sykmedt kun hadde 116 kr/timen.

Om jeg begynner å jobbe om 2 år, vil vel timelønnen min ha forandret seg med tiden?

For jeg vil si det er rart om jeg begynner å jobbe om 2 år, og jobber sammen med noen som er 20 år, som ikke har jobbet før, og hun vil tjene 130 kr, mens jeg fortsetter på 116 kr.

Skrevet

Klippet fra Butikksjef.com og gjelder altså lønn i varehandel (butikk/kiosk etc.).

Litt om lønnssatsene

Disse lønnssatsene er fra tariffen mellom HSH/HK. Dette er ingen minstelønnssats eller noe alle har krav på. Men et resultat av tariffavtalen mellom disse to organisasjonene. Tariffavtalene forhandles frem innefor den enkelte bransje og det er derfor mange forskjellige lønnssatser. Slik det er i dag har vi i Norge ingen lovfestet minstelønn.

Uten medlemskap i en fagforening og en tariffavtale på bedriften, er det ingen regler som regulerer lønnsnivået til en medarbeider. Da er det opp til lønnstaker og arbeidsgiver og bli enige om lønn.

Her er minstelønnssatsene gjeldene for Landsoverenskomsten HSH/HK.

Disse lønnstrinnene gjelder for medarbeidere som er organisert i Handel og Kontor

og hvor arbeidsgiver er medlem i HSH.

2010

Trinn Pr. time Pr. måned

Ungdom under 16 år Kr 101,- Kr 16.413,-

Ungdom under 18 år Kr 104,- Kr 16.900,-

Lønnstrinn 1 (18 år) Kr 128,98 Kr 20.960,-

Lønnstrinn 2 Kr 129,83 Kr 21.098,-

Lønnstrinn 3 (25 år) Kr 131,91 Kr 21.436,-

Lønnstrinn 4 Kr 135,50 Kr 22.019,-

Lønnstrinn 5 Kr 137,88 Kr 22.406,-

Lønnstrinn 6 Kr 154,95 Kr 25.179,-

Fagbrevtillegget er kr 8,- pr time.

UB-tillegg

(gjelder også deltidsansatte som jobber mer enn 12 timer pr uke)

Man-fre fra kl 18 +21,-

Man.fre fra kl 21 +42,-

Lørdag fra kl 13 +42,-

Lørdag fra kl 16 +84,-

Søndag hele døgnet +84,-

Litt om lønnsregulering:

En medarbeider som jobber under 15 t/uke må jobbe 2 år før de skal reguleres et trinn. De som jobber over 15 t/uke reguleres et trinn pr år. Hvis arbeidstaker er 18 år skal han/hun ha trinn 1 uansett om de ikke har erfaring, samme gjelder hvis de er over 25 år, da skal de ha lønnstrinn 3 uansett om de ikke har tidligere erfaring. Hvis en arbeidstaker har bestått en eksamen fra videregående som gir studiekompetanse, skal også han/hun ha minimum lønnstrinn 3.

Skrevet (endret)

Jeg bare syns det var rart at kusinen min som aldri har jobbet før, fikk 130 kr/timen da hun begynte i sin første jobb i sommer.

Og jeg som har jobbet i 5 år før jeg ble sykmedt kun hadde 116 kr/timen.

Om jeg begynner å jobbe om 2 år, vil vel timelønnen min ha forandret seg med tiden?

For jeg vil si det er rart om jeg begynner å jobbe om 2 år, og jobber sammen med noen som er 20 år, som ikke har jobbet før, og hun vil tjene 130 kr, mens jeg fortsetter på 116 kr.

Som nevnt tidligere: Dere har jo to helt forskjellige jobber! En nyansatt i samme jobb som deg, vil jo ikke tjene mer enn deg.

Og ja: timelønnen din har sannsynligvis steget i løpet av den tiden, lønningene i de fleste bransjer stiger med tiden.

Endret av molte
Skrevet

I varehandelen har tarifflønnen før en person over 25 år steget fra 115,41 kr/timen i 2007 til 131,91 kr/timen i 2010, så lønningene stiger. Kusinen din som jobber i kiosk får sannsynligvis 128,98 kr timen, som pr. 2010 er tariffønn for en person over 18 år uten ansennitet.

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Hvor gammel er du da?

Jeg er 23, men det er irrelevant. Alle de andre som jobber i samme stilling på jobben min tjener også 136 i timen.

Skrevet

Såvidt jeg vet, har alder ingen betydning for lønnen på et sykehjem, som som oftest er kommunalt.

Skrevet (endret)

I varehandelen har tarifflønnen før en person over 25 år steget fra 115,41 kr/timen i 2007 til 131,91 kr/timen i 2010, så lønningene stiger. Kusinen din som jobber i kiosk får sannsynligvis 128,98 kr timen, som pr. 2010 er tariffønn for en person over 18 år uten ansennitet.

Eller 131 kr/timer som er lønna dersom man har generell studiekompetanse (lønnstrinn 3).

TS: Jeg hadde 135 kr/timen (lønnstrinn 4) når jeg sluttet i butikkjobben min i sommer, 21 år gammel. Og jeg hadde vel ca 115 kr/timen når jeg begynte i påska 2007. Det er på tide at du oppdaterer deg på tarriffen.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Som flere av de andre skjønner jeg ikke spørsmålet ditt, TS. Det spiller da ingen rolle for sammenligningen mellom dere hvor gamle dere er, for det første fordi dere uansett har forskjellige jobber, for det andre fordi lønn de fleste steder ikke har noe med alder å gjøre (med noen unntak, for eksempel tariffen som vist til over). Det finnes ingen lovbestemt minstelønn i Norge, og alder har i de fleste tilfeller ingen relevans.

Skrevet

Er det så vanskelig å forstå at to personer med helt ulike jobber har ulik timelønn..? :)

Skrevet

Jeg har jobbet siden jeg var 20 år.

Da jeg var 25 år(for 4 år siden)tjente jeg 116 kr timen(uten tillegg) og ble sykmeldt. De 4 siste årene har jeg vært sykmeldt, vært på rehabilitering, attføring og nå på AAP. Skal gå på det 2 år til, så må jeg finne meg en jobb.

Har et søskenbarn som er 21 som tjener 130 kr timen. Dette er hennes første jobb.

Hva vil jeg tjene når jeg begynner å jobbe ved siden av studiene om 2 år?

Syns det er rart at hun som 21 åring tjener 130 kr timer, mens jeg tjente 116 kr timen for 4 år siden(da jeg var 25 år).

Når jeg begynner å jobbe om 2 år, vil jeg fortsatt tjene 116 kr timen?

Jeg er 21 år, uten utdannelse (driver og tar fag for å få studiekompetanse da, men går ikke skole), og har 164 kr timen, fast timelønn, og får noen tillegg oppå der, tilsvarer vel omtrent en 190kr timen inkl alle tillegg. Er industriarbeider, og har jobbet i fem år (i andre jobber, er nyansatt i denne bedriften), men det har ingen relevans, for ferievikarene (18 år) som aldri har jobbet før får akkurat det samme når de jobber...

Da jeg jobbet i barnehage fikk jeg ca 130 kr timen, og det hadde heller ikke noe å si hvor gammel jeg var, men der lønnes man etter ansiennitet, etter hvor lenge man har jobbet (eller vært hjemme med egne barn/vært i militæret el.l), så hadde jeg vært 50 år, barnløs og aldri før jobbet hadde jeg ikke tjent mer enn en hvilken som helst ung person som aldri hadde jobbet...

Så selv om man er like gammel kan man ta forskjellige jobber der man tjener ulikt, jeg var 21 da jeg jobbet i barnehagen også...

Skrevet

Da skal jeg prøve å forklare...

Jeg er 29 og har jobbet i 5 år og hadde sist 116 kr/timen(for 4 år siden. Har ikke jobbet på 4 år pga sykdom). Jeg jobbet på sykehjem.

Kusinen min er 21 og begynte å jobbe i sommer og har nå 130 kr/timen. Hun jobber på MIX.

Vil det si at selv om jeg har jobbet i 5 år, så vil jeg fortsatt ha timelønn 116 kr/timen når jeg skal begynne å jobbe ved siden av studiene om 2 år?

Og kusinene min som kun har jobbet i et halvt år har 130 kr/timen?

Jeg bare syns det høres rart ut at hun tjener mer enn meg, når jeg har jobbet i 5 år, og hun har jobbet et halvt år.

Derfor lurer jeg på om når jeg begynner å jobbe om 2 år ved siden av studiene, vil jeg fortsatt da ha 116 kr/timen? Eller vil jeg ha steget veldig i timelønn til da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...