Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei!

Jeg tok i går en piercing i nesa og lurer på hvordan andre her renser? Hittil har jeg bare brukt en Q-tips med vann, dyttet piercingen opp og renset rundt. Har ikke renset noe særlig inne i nesa, for vet ikke helt hvordan jeg skal få det til. Skal jeg vri litt på piercingen? I tilegg ser det ikke ut som om jeg har noen "lås" på baksiden av den. Om jeg ser inn i nesen min ser jeg bare en spiss. Trodde man fikk f.eks en kule eller noe på den jeg. Det er ikke noe problem, for den sitter veldig godt, men bare lurer på om det er slik det skal være. Tok det på frisørsalong, med en slik pistol. Fikk anbefalt dette fordi det visstnok skal være mer vondt å ta med nål og jeg liker at ting går fort. Hehe ;)

Håper på svar og tips!

:)

Skrevet

Jeg tok med nål og det gjorde ikke vondt :) Dessuten synes jeg det er rart når du ikke har fått beskjed om hvordan du bør rense? Jeg fikk beskjed om å rense med saltvann. Husker ikke helt hvilken type saltvann jeg brukte, fikk beskjed om å bruke en bestemt type, men det var slike øyedråper. Jeg har piercing med en slags krok, slik at den sitter fast inni nesen, og må "skrus" ut. Jeg fikk ikke beskjed om at det var nødvendig å skru noe særlig på den. Men det jeg gjorde var å dra den frem når jeg skulle rense (slik at den sto litt mer ut enn til vanlig), og renset selve pinnen, før jeg stakk den inn igjen. Hvis man gjør det gror den jo ikke fast. Siden jeg brukte øyedråper var det ganske enkelt å droppe noen dråper på innsiden av nesen også, men om dette er en nødvendighet vet jeg ikke. Jeg gjorde det bare for sikkerhets skyld.

Skrevet

Okei, takk!

Jeg fikk beskjed om å rense hver dag, og la den sitte i 4 uker før jeg tok den ut og evt. skiftet, men ikke noe om at jeg skulle bruke. f.eks saltvann, men da vet jeg det ^^ Tusen takk.

Skrevet

Jøss.. Du fikk ikke en gang informasjon om hva eller hvordan? De skulle blitt fratatt tilatelsen sin!

Skrevet

bruk Klorhexidin til å rense med. Vri på dobben, så den ikke setter seg fast. Du bør rense morgen ogkveld, og ikke pell på dobben uten å vaske fingrene først. Er ikke helt sikker på hvor lenge det er anbefalt å rense, men tror du bør holde på i 4 uker.

Skrevet

Dette demonstrerer vel ganske greit hvorfor frisører bør holde seg til å klippe hår, og ikke lage hull i kroppsdeler. For det første skal du bruke saltvann, ikke vanlig vann fordi det er sterilt. Med vanlig vann kan du risikere å få en masse drit inn i såret (skjer sjeldent - men sjansen er der). Kjøp flasker på apotek (tror de er holdbare i 7 dager etter åpning eller noe sånt? :klø: Du får spørre når du kjøper). Da er det selvfølgelig viktig å ha vannet du skal bruke over i noe annet FØR du dypper q-tipsen i det, ikke dypp q-tipsen rett i flaska. (jeg bare helte litt vann rett på q-tipsen, funker fint!)

Også skal du så langt det er mulig ungå å vri på smykket de første dagene. Puss fra såret kan størkne på smykkeoverflaten, bli skarpt og skrape opp huden på såret når du flytter på det sånn at det bruker mye lengre tid på å gro. Også øker det infeksjonsfaren. Hva slags smykke har du, og sitter det stramt eller får du lett renset rundt på alle sider?

Hvis du plages mye av gugge og skorpe rundt såret og det gjør vondt å få det vekk, så kan et lurt triks være å fylle et eggeglass/shotglass med saltvann, stikke nesa nedi i et par minutter og så tørke forsiktig med en q-tip.

Rens to-tre ganger om dagen. Og husk å vaske hendene godt først. Og ikke ta på piercingen annet enn når du skal rense den. Ikke smink deg der piercingen sitter. Flere råd her.

Og ...vær så snill og tenk deg om før du tar hull med pistol igjen. Det antageligvis helt fint med ditt, men piercing med nål gjort av en profesjonell er både mer hygienisk, har større sjense for å sitte pent, det blir mindre arrvev og det er mindre fare for infeksjoner i etterkant. Og de som utfører det VET HVA DE DRIVER MED.

Skrevet

bruk Klorhexidin til å rense med.

Klorhexidin er for sterk til å rense helt nye piercinger med, det kan forsinke groprosessen og skape irritasjon. Saltvann holder i massevis!

For piercinger gjort av profesjonelle og piercingsmykker av en godkjent legering er det heller ikke noe problem at de kan gro fast - det skjer ikke. Hvordan det er for frisørsmykker er jeg derimot noe usikker på... Kanskje noen andre som vet? :)

Skrevet (endret)

Sterilt saltvann...så enkelt er det.

Vask hendene, ta det sterile saltvannet på en q-tips og vask smykket og rundt hullet 2-3 ganger dagen.

Ikke rør smykket med mindre du renser. :jepp:

Hvorfor man skal gå til seriøse piercere og ikke frisør;

1. Pistolen kan ikke steriliseres. Den ligger av og til og bader i en eller annen desinfeksjonsløsning, eller ligger i en skuff. Bakterier og virus fra den forrige kunden kan overføres til deg.

2. Frisører er opplært til å klippe hår, og har minimalt med opplæring når det gjelder hulltaking. Krysskontaminasjon, plassering og det å i det hele tatt vite om øret/nesen er egnet, står ikke akkurat i høysetet.

Ville du la en piercer gi seg i kast med håret ditt, utstyrt med en sløv kjøkkensaks og kunnskapen et to timers kurs gir?

3. Smykket som skytes gjennom, er sløvt. Det knuser seg vei gjennom øret/nesen istedenfor å skjære et rent snitt, slik en piercingnål gjør.

4. Smykket som brukes er fullstendig uegnet som første smykke. En piercing vil både hovne opp og væske når den gror, og dette tillates ikke med en vanlig øredobb. Knotten på forsiden, og låsen på baksiden vil ligge flust med øret, og hindre væsking, god rensing og oksygentilførsel.

5. Låsen på smykket er utformet slik at det ikke tillater rensing. Størknet sårvæske og blod vil gjerne sette seg i hullene, og i nesen fylles den opp med snørr.

6. "Bruk pyrisept og vri på smykket sånn at det ikke gror fast". Joda, de bruker fremdeles denne renseanvisningen og dette kan fort føre til diverse problemer....

Som nevnt over så er Klorhexidin og også pyrisept alt for sterkt. Sterilt saltvann er det beste og det seriøse piercere som kan yrke sitt anbefaler etter årevis med erfaring.

Vg-artikkel

Ja, det er en verst tenkelige senario opplegg, men ville bare påpeke hvor viktig det er med sterilt utstyr.

Og at frisør ikke har lov å ødelegge annet enn øreflipper.

:sjenert:

Endret av DesertRose
Skrevet

Veldig gode poenger! :jepp: I tillegg er det viktigste for meg at en piercer har mer kontroll - med pistol kan det være vanskelig i bestemme nøyaktig plassering og ikke minst vinkel på smykket, det har en person som sitter med en nål mye bedre kontroll på. Hvis man begynner å se seg rundt ER det faktisk endel småskjeve og bittelitt malplasserte hull i ører rundt om kring. At den blir pen er jo noe av det viktigste når man tar en piercing! :Nikke:

Men altså TS: vi sier ikke at du kommer til å dø av en kjempebetennelse eller noe sånt nå. Men hvis du har et trangt smykke av feil metall (smykker i nye hull skal være titan - ikke rustfritt stål) og det ser ut som det er i ferd med å bli betent, så kan det være lurt å skifte ut smykket så er det mye lettere å rense det. Ett i titan, uten låser eller andre rare biter, helst fra et piercingstudio. Det må ihvertfall være sterilt.

Skrevet

Klorhexidin er for sterk til å rense helt nye piercinger med, det kan forsinke groprosessen og skape irritasjon. Saltvann holder i massevis!

Var og "ung og dum" og tok i frisørsalong. Jeg rensa i alle fall min nesedobb med klorhexidin. Har aldri hatt noen problemer med piercingen. Ser jo nå når jeg leser ltt rundt at saltvannsoppløsning er det som blir anbefalt av proffene.

Her er forøvrig en link til anvisninger fra noen som driver med piercing, kan kanskje være grei lesning.

Skrevet

En seriøs piercer tilbyr oppfølging også.

Og om du får infeksjon..ikke fjern dobben....

Gå og skaff et skikkelig smykke så nesen har plass til å hovne opp og det er lettere å rense. Har ikke nesen plass til å hovne opp og utføre skikkelig rens så blir det mer irritasjon og det finnes tilfeller hvor "hodet" på dobben har sunket noen mm inn i neseboret.

Jeg kjenner flere piercere og vært en del med de og sett en del "flotte" tilfeller....

Håper du følger rådene og har lært noe nytt...Ønsker deg lykke til videre med hullet du tok og håper du velger en piercer neste gang hvis du vil ta flere.

(Ekstraopplysning;

Man tar hull hos frisør (ikke piercing)...

Man tar en piercing hos en piercer. (Kommer av det å stikke en nål gjennom)..

Og etter det heter det øredobb/smykke, tungesmykke, navlesmykke osv..)

:jepp:

Skrevet

(Ekstraopplysning;

Man tar hull hos frisør (ikke piercing)...

Man tar en piercing hos en piercer. (Kommer av det å stikke en nål gjennom)..

Og etter det heter det øredobb/smykke, tungesmykke, navlesmykke osv..)

:jepp:

Ordet Piercing betyr Gjennomtrengende så sånn sett kan man kalle frisørtatte hull piercing vel så mye som et smykke satt inn hos en piercer. Tryggest er det nok å gå til et piercingstudio uansett ;)

Skrevet

Vask hendene, ta det sterile saltvannet på en q-tips og vask smykket og rundt hullet 2-3 ganger dagen.

1. Pistolen kan ikke steriliseres. Den ligger av og til og bader i en eller annen desinfeksjonsløsning, eller ligger i en skuff. Bakterier og virus fra den forrige kunden kan overføres til deg. Feil! pistolen blir rengjort på tilfredstillende måte hver gang den er brukt, og alt annet utstyr er sterilt engangsutstyr. pistolen er heller ikke i kontakt med huden til hunden på noen måte.

2. Frisører er opplært til å klippe hår, og har minimalt med opplæring når det gjelder hulltaking. Krysskontaminasjon, plassering og det å i det hele tatt vite om øret/nesen er egnet, står ikke akkurat i høysetet

Ville du la en piercer gi seg i kast med håret ditt, utstyrt med en sløv kjøkkensaks og kunnskapen et to timers kurs gir? for å få lov til å drive med gjennomhulling av hud i norge må man først ha gjennomført en godkjent utdannelse med teoretisk og praktisk prøve, og så må man godkjennes av fylkeslegen e.l

3. Smykket som skytes gjennom, er sløvt. Det knuser seg vei gjennom øret/nesen istedenfor å skjære et rent snitt, slik en piercingnål gjør. Smykket som brukes er ikke sløvt!

4. Smykket som brukes er fullstendig uegnet som første smykke. En piercing vil både hovne opp og væske når den gror, og dette tillates ikke med en vanlig øredobb. Knotten på forsiden, og låsen på baksiden vil ligge flust med øret, og hindre væsking, god rensing og oksygentilførsel. Denne beskrivelsen passer best på de smykkene som ble brukt for ca 20 år siden, og ligner overhodet ikke på det som brukes i dag

5. Låsen på smykket er utformet slik at det ikke tillater rensing. Størknet sårvæske og blod vil gjerne sette seg i hullene, og i nesen fylles den opp med snørr. nesesmykker som skytes inn har ikke lås.

6. "Bruk pyrisept og vri på smykket sånn at det ikke gror fast". Joda, de bruker fremdeles denne renseanvisningen og dette kan fort føre til diverse problemer.... nei man skal ikke rense med pyrisept og man skal heller ikke vri på smykket mens det gror

Som nevnt over så er Klorhexidin og også pyrisept alt for sterkt. Sterilt saltvann er det beste og det seriøse piercere som kan yrke sitt anbefaler etter årevis med erfaring.

Vg-artikkel

Ja, det er en verst tenkelige senario opplegg, men ville bare påpeke hvor viktig det er med sterilt utstyr.

selv frisører bruker sterilt utstyr, og med riktig utdannelse kan de også ta hull i neser og navler!

Herregud nå MÅ folk på KG snart slutte med å uttale seg om ting de tydeligvis ikke har greie på!! Og denne debatten har vi vel hatt noen ganger før også!

Skrevet

1. Pistolen kan ikke steriliseres. Den ligger av og til og bader i en eller annen desinfeksjonsløsning, eller ligger i en skuff. Bakterier og virus fra den forrige kunden kan overføres til deg.

2. Frisører er opplært til å klippe hår, og har minimalt med opplæring når det gjelder hulltaking. Krysskontaminasjon, plassering og det å i det hele tatt vite om øret/nesen er egnet, står ikke akkurat i høysetet.

Ville du la en piercer gi seg i kast med håret ditt, utstyrt med en sløv kjøkkensaks og kunnskapen et to timers kurs gir?

3. Smykket som skytes gjennom, er sløvt. Det knuser seg vei gjennom øret/nesen istedenfor å skjære et rent snitt, slik en piercingnål gjør.

4. Smykket som brukes er fullstendig uegnet som første smykke. En piercing vil både hovne opp og væske når den gror, og dette tillates ikke med en vanlig øredobb. Knotten på forsiden, og låsen på baksiden vil ligge flust med øret, og hindre væsking, god rensing og oksygentilførsel.

5. Låsen på smykket er utformet slik at det ikke tillater rensing. Størknet sårvæske og blod vil gjerne sette seg i hullene, og i nesen fylles den opp med snørr.

6. "Bruk pyrisept og vri på smykket sånn at det ikke gror fast". Joda, de bruker fremdeles denne renseanvisningen og dette kan fort føre til diverse problemer....

Vg-artikkel

Selvfølgelig kan pistolen steriliseres!

Skrevet

Det eneste som sørger for en fullstendig sterilisering er i en autoklav, noe alle seriøse piercere bruker. Det brukes ikke av frisører. Selv om det er omtrent kun en teoretisk sannsynlighet, så har pistolene mulighet til å overføre patogene mikroorganismer fra en kunde til en annen. Jeg ser stadig at "pistoltilhengerne" hevder at den kan steriliseres skikkelig, men de klarer aldri å komme opp med noen ting som dokumenterer den påstanden. Hvis du har det (forskning, ordentlig gode forklaringer, whatever) så er jeg selvfølgelig villig til å revurdere den påstanden.

Det at smykkene har blitt spissere har jeg hørt før, og det er jo i tilfelle fint. Du mener altså at de ikke lenger ser ut som smykkene på det første bildet under "Ørepistol vs piercing" på denne nettsiden? Og brukes det titan eller kirurgisk stål?

Sånn ut av nysgjerrighet - hvordan ser forresten pistolsmykker til nese ut?

Og er det noen som kan utdype hva slags kurs det er man må gå på for å få bruke pistol? Hadde vært greit å vite så man ikke sprer feilinfo eller noe sånt.

Her er et utdrag fra lista over hvilke kurs de på Pinpoint Piercing har tatt, og det synes jeg høres ut som en grei standard for et studio:

* anatomi

* blodoverførbare patogene organismer

* forebyggelse av infeksjoner

* sterilisering

* smykkematerialer og -utforming

* etterbehandling

* arrdannelser

* studio set-up

* sterilisering

* grunnleggende teknikk

* aseptisk teknikk

* etikk og kundebehandling

* surface piercing

* rengjøring og sterilisering av utstyr

* steril teknikk

* frihåndsteknikk

Dessuten har man fortsatt det estetiske problemet: det ER vanskeligere å finne riktig vinkel og slikt med pistol enn med nål.

Annonse
Skrevet (endret)

Herregud nå MÅ folk på KG snart slutte med å uttale seg om ting de tydeligvis ikke har greie på!! Og denne debatten har vi vel hatt noen ganger før også!

Jeg har ikke sagt man skal rense med pyrisept eller at man skal vri på smykket mens det gror. Jeg skrev det under et punkt på hvorfor man bør gå til fagfolk og ikke frisør siden denne beskjeden fremdeles gis ofte og at det fører til diverse problemer.

Dette stod på punkt 6;

6. "Bruk pyrisept og vri på smykket sånn at det ikke gror fast". Joda, de bruker fremdeles denne renseanvisningen og dette kan fort føre til diverse problemer...

Les skikkelig før du uttaler deg.

Jeg skrev også man skal vaske med sterilt saltvann og ikke røre smykket utenom når du renser.

Ikke uttale deg når man ikke kan det man snakker om er jeg enig med. Siden jeg kan det jeg snakker om så uttaler jeg meg. Så enkelt.

Og flere debatter kommer igjen. Dette skjer så lenge folk tar opp temaet og fortsetter å spørre om råd istedenfor å søke...Innemellom når det passer så svarer jeg siden jeg kan meget mye om diverse bodymod...

:fnise:

Endret av DesertRose

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...