AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #1 Skrevet 22. oktober 2010 Vil helst ikke stå på skattelista...Hva må jeg gjøre da?Er det mulig og få fjernt navnet mitt fra oppsøking? Takker for svar
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #2 Skrevet 22. oktober 2010 Tror ikke det. Da må du i tilfelle snakke med skatteetaten.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #3 Skrevet 22. oktober 2010 Nei, du kan ikke fjerne deg. Dette er offentlig opplysning.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #5 Skrevet 22. oktober 2010 Er ikke rart i det hele tatt. Dette er offentlig informasjon. Før internett sin tid så var det bare å tusle ned på skatteetaten sitt kontor og sjekke der.
Daniel84 Skrevet 22. oktober 2010 #6 Skrevet 22. oktober 2010 disse står ikke på skattelistene: * personer med sperret adresse * personer der opplysningene som inngår i skattelisten kan røpe et klientforhold (som ved sykehus, fengsel osv) * barn under 13 år, og barn mellom 13 og 16 år dersom de ikke står registrert i Det sentrale folkeregisteret sammen med minst en av foreldrene (F. eks i fosterhjem) * personer uten fast bopel Jeg står der ikke av forskjellige grunner og er fornøyd med det
Envy Skrevet 22. oktober 2010 #7 Skrevet 22. oktober 2010 disse står ikke på skattelistene: * personer der opplysningene som inngår i skattelisten kan røpe et klientforhold (som ved sykehus, fengsel osv) Jeg søkte opp en person som har vært mye i media for sine forbrytelser, som sitter i fengsel, og vedkommende lå ute på skattelisten..
Daniel84 Skrevet 22. oktober 2010 #8 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg søkte opp en person som har vært mye i media for sine forbrytelser, som sitter i fengsel, og vedkommende lå ute på skattelisten.. røper opplysningene på skattelistene klientforholdende da?
Envy Skrevet 22. oktober 2010 #9 Skrevet 22. oktober 2010 røper opplysningene på skattelistene klientforholdende da? Personen hadde ikke ifølge skattelistene verdens høyeste inntekt nei, hvis det var det du mente? Det står jo ikke yrke, eller plass i samfunnet på disse listene?
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #10 Skrevet 22. oktober 2010 Men viss jeg skal ha hemmelig adresse.Hvordan går jeg frem?!
Daniel84 Skrevet 22. oktober 2010 #11 Skrevet 22. oktober 2010 Dette må til for å få hemmelig adresse: - Kode 7: Fortrolig adresse. Adressen din sperret for privatpersoner, men offentlige instanser som har tilgang til det sentrale folkeregisteret, har tilgang til adressen din. - Kode 6: Strengt fortrolig adresse. Heller ikke offentlige instanser kjenner adressen din, kun folkeregisteret. Alle instanser som vil sende post til deg, får oppgitt at adressen er sperret og ikke tilgjengelig. Du må søke folkeregisteret i din kommune for å få innvilget kode 7. Du må søke Skattedirektoratet om å få innvilget kode 6. Kravene er strenge til begge kodene. Det skal være konkret fare for skade på liv, legeme eller helse (truet på livet), og dette må kunne dokumenteres, for eksempel ved politianmeldelser eller en dom.
Zzyzx Skrevet 22. oktober 2010 #12 Skrevet 22. oktober 2010 Men viss jeg skal ha hemmelig adresse.Hvordan går jeg frem?! Hemmelig adresse er forbeholdt mennesker som har behov for det. Det er ikke noe hvem som helst kan bare få seg.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2010 #13 Skrevet 23. oktober 2010 disse står ikke på skattelistene: * personer med sperret adresse * personer der opplysningene som inngår i skattelisten kan røpe et klientforhold (som ved sykehus, fengsel osv) * barn under 13 år, og barn mellom 13 og 16 år dersom de ikke står registrert i Det sentrale folkeregisteret sammen med minst en av foreldrene (F. eks i fosterhjem) * personer uten fast bopel Jeg står der ikke av forskjellige grunner og er fornøyd med det Har du ikke fast bopel? :gjeiper: Om jeg er sykmeldt eller går på AAP, så vil jeg ikke stå der? Ellr om jeg har vært innnlagt på sykehus eller vært i fengsel?
Daniel84 Skrevet 23. oktober 2010 #14 Skrevet 23. oktober 2010 Har du ikke fast bopel? :gjeiper: Om jeg er sykmeldt eller går på AAP, så vil jeg ikke stå der? Ellr om jeg har vært innnlagt på sykehus eller vært i fengsel? Hvorfor skulle du ikke stått der om du er sykemeldt eller går på AAP..? Vet ikke jeg, men det var det der som var grunnene som sto iallefall
Envy Skrevet 23. oktober 2010 #15 Skrevet 23. oktober 2010 De grunnene stemmer ikke utifra mine "undersøkelser". I min jobb kommer man utfor mange mennesker som har "falt utenfor" samfunnet, både på den ene og den andre måten. Når jeg søker dem opp, kommer de frem på rad og rekke..
Linnea Adriana Skrevet 23. oktober 2010 #16 Skrevet 23. oktober 2010 (endret) Du må søke folkeregisteret i din kommune for å få innvilget kode 7. Du må søke Skattedirektoratet om å få innvilget kode 6. Kravene er strenge til begge kodene. Det skal være konkret fare for skade på liv, legeme eller helse (truet på livet), og dette må kunne dokumenteres, for eksempel ved politianmeldelser eller en dom. Jeg har ikke hemmelig adresse. Men har tenkt noen ganger at jeg virkelig burde hatt det da jeg var 16 hadde jeg voksne mennesker i 30 40 og 50 årene som virkelig fulgte etter samtidig som det var mye annet. Flyttet midlertidig og nå bor jeg samme plass som før. Hadde på en måte lyst og anmelde men jeg hadde lite konkret de hadde aldri skadet meg. Men den største grunnen til at jeg ikke anmeldte er at jeg ville fått noia om personen hadde blitt anmeldt og sluttet og følge etter meg for da ville jeg tenkt hvor er personen nå? Har de bare gjemt seg bedre nå? Ja det er jo ikke usannsynlig for jeg anmeldte de jo. Så leide en av disse leilighet i nærheten av meg (kan ikke skjønne annet). Og akkurat han ville jeg ikke køddet med. Likte egentlig bedre at de fulgte etter meg i bakgrunnen en og risikera at de gjemte seg bedre. Jeg har hele tiden tenkt at en bare kunne få hemmelig adresse om det var noe en jobbet litt med og tydelig utrykte at jeg ville ha det. Beklager for at jeg kupper tråden litt men kan noen forklare meg litt mer en dette. Så til ts jeg vil heller ikke stå på skatteliten. Men ikke mye jeg kan gjøre med det. Og jeg kan vertfall ikke si det høyt da vil jo alle gå og sjekke meg enda mer. Så når eksempel de på jobb sier hva synes du om å stå i skattelisten sier jeg ”Helt ok det, men jeg skjønner ikke at noen gidder å søke meg opp, det er ikke mye spennende og lese der.” Så ler jeg litt da. Ikke så mange som sjekker meg. Det jeg synes er ubehageligt om noen sjekker er at det fort kan bli spørsmål som hvorfor tjente du så lite i fjor eller hvorfor tjente du så mye i år. Eller at folk snakker og kan dikte oppe en historie om hvorfor jeg tjente _X_ i fjor. Jeg liker ikke det fokuset rett og slett. Så er de fleste veldig flinke til og lese feil årstall, at de tror det som var i fjor er i år og lignede. Folk kan også henge seg veldig opp i skattelitene "du tjente 10 000 kr mer/mindre enn meg." Og det kan få konsekvenser som at enkelte blir dramatiske, sjalu og eller skryter :superduperteit: :gjeiper: Så har jeg ikke interesse av å vite at naboen min tjener dårlig eller slikt noe. Sjekker ikke selv men det er jo noen som skal fortelle alt mulig. Og den snakkisen er det verste Eneste som er positivt er at du kan sjekke om folk jobber svart og det kan være nyttig om du leter etter en seriøs snekker for eksempel. :happy: Endret 23. oktober 2010 av Linnea Adriana
Lista Skrevet 23. oktober 2010 #17 Skrevet 23. oktober 2010 Er det virkelig SÅÅ farlig at du står oppført i skattelistene? What's the big deal?
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2010 #18 Skrevet 23. oktober 2010 Folk flest synes nok dette er fortrolig informasjon, som nå ligger ute til allmenn grafsing. Selv har jeg noe formue i et strøk der de fleste antagelig har 0, og er dermed et attraktivt bytte for tyver. Man burde gått tilbake til at tallene kun var tilgjengelig på skattekontoret, eller evt at det også legges ut lister over hvem som har søkt på andre. "Her er nabolagets verste snokere" hadde gjort seg som oppslag. Men vi må nok leve med denne folkeforlystelsen og grafsingen i folks privatliv så lenge vi har rødgrønn regjering. I mellomtiden kan det kanskje være en ide å bytte navn til noe helt vanlig? Heter du Anne Hansen er det vanskeligere for folk å finne ut hvem som er deg. Eller bytt til samme navn som den nysgjerrige naboen
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2010 #19 Skrevet 23. oktober 2010 De som går på AAP står ikke på skattelista?!
Daniel84 Skrevet 23. oktober 2010 #20 Skrevet 23. oktober 2010 Jeg spør igjen, hvorfor i allverden skal ikke de som går på AAP stå på skattelista? Selvfølgelig gjør de det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå