Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heia.

Jeg driver fortiden et prosjekt for å øke utholdenheten min, og det er et par ting jeg lurer på:

Det går fint å løpe i ett over en time, men det går ikke fint å løpe rolige lankjøringer i sone 1- da må jeg over i gange. Altså; jeg har fått opp farten og jg kan holde på lenger, men arbeidspulsen har ikke gått særlig ned.

Noen som kan forklare meg hvorfor? Hva kan jeg gjøre for å bedre sistnevnte?

Takk for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Tigress
Skrevet

Du har vel truleg for dårleg O2-opptak eller for dårleg nytting av oksygenet ute i musklane. Køyr intervalltrening!

Skrevet

Du har vel truleg for dårleg O2-opptak eller for dårleg nytting av oksygenet ute i musklane. Køyr intervalltrening!

Kjør både langintervall 4x4min i området rundt anaerob terskel. Du skal ikke jobbe anaerobt! 2. minutt pause mellom hver intervall.

I tillegg kan du kjøre kortere intervaller 10x20s med 10s pause.

Dette var bare et eksempel, du kan velge selv hvor mange intervaller du vil begynne med. Start feks med litt færre og øk etterhvert.

Skrevet

Jeg kjører allerede én 4x4 intervalløkt i uken, så da fortsetter jeg med det i tillegg til rolig og hurtige langkjøringer..

Skrevet

Glemte å spesifisere at i kortintervallen skal du kjøre 100% i hver intervall

Skrevet

Heia.

Jeg driver fortiden et prosjekt for å øke utholdenheten min, og det er et par ting jeg lurer på:

Det går fint å løpe i ett over en time, men det går ikke fint å løpe rolige lankjøringer i sone 1- da må jeg over i gange. Altså; jeg har fått opp farten og jg kan holde på lenger, men arbeidspulsen har ikke gått særlig ned.

Noen som kan forklare meg hvorfor? Hva kan jeg gjøre for å bedre sistnevnte?

Jeg tror også å fortsett med intervalltrening er lurt..

Har vært i lignende situasjon selv, men greier nå å jogge i sone 1 (rundt 75% av max). Må bare gå litt i oppoverbakkene... Jeg har drevet en god del intervalltrening (ca 2-3ganger i uka), og kjører stort sett 4x4 men med 3min pause (hvor jeg går/jogger rolig).

Lykke til med treninga! :duskedame:

Skrevet

Takk Belle! :)

Nå skal jeg ihvertfall ikke fjerne intervalltreninger fra treningsplanen min..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...