AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #1 Skrevet 22. oktober 2010 Som sagt, en tåpelig overskrift, men den seriøse varianten ble for lang, og den kort-seriøse ble så kjedelig at ingen ville klikket ;-) Men jeg håper på seriøse svar, eller i det minste seriøs synsing. Saken er den at jeg skal gå i gang med et prosjekt som involverer byråkrati og offentlige etater her i Norge. Får jeg det til, innebærere det at de må forholde seg til tilsvarende etater i utlandet. Og her slår det inn, for jeg er fremdeles på planleggingsstadiet og kan velge fokusområde for det jeg skal gjøre. Øst-Europa er det mest aktuelle, og jeg har da sett på fire land: Bulgaria, Latvia, Serbia og Ukraina. Jeg vet mye om det jeg driver med, men ikke så mye om Øst-Europa som jeg burde Så spørsmålet mitt er hvordan det står til med kredibiliteten til disse landene, hvilke som har noenlunde solide juridiske og politiske prosesser. Hvilke som får norske myndigheter til å tekne "Jaaa, kansje?" og hvilke som får dem til å tenke "Næsh, helt uaktuelt!". Skulle jeg velge helt fritt, er Serbia eller Ukraina det stedet jeg ville slått til. Men jeg innbiller meg at Latvia og Bulgaria er litt mer stabile og gjennomførte, hvis du an si det på den måten... Jeg skal selvsagt gå grundigere til verks og sjekke nærmere, men du vet aldri med KG: plutselig sitter det en professor i internasjonal politikk, en Master i Øst-Europastudier eller en tidligere serbisk byråkrat i andre enden Og all annen kvalifisert synsing mottas også med takk!
Gjest Carleigh-Ann Skrevet 23. oktober 2010 #2 Skrevet 23. oktober 2010 Hm nå er ikke jeg noen ekspert på disse områdene, men siden jeg kjenner en del som jobber innen finans i Latvia kan jeg uttale meg litt om det Latvia og Baltikum-landene generelt er på en oppsving økonomisk og levekårene begynner å bli bedre for innbyggerne der. Når det gjelder byråkrati og juridiske prosesser kjenner jeg ikke så mye til det desverre, men etter det jeg vet så er det ganske lett å drive med business der. Er jo mange norske/svenske firmaer der.
Karmosin Skrevet 24. oktober 2010 #3 Skrevet 24. oktober 2010 Halv-kvalifisert synsing :gjeiper: I Ukraina har de meg bekjent hatt et veldig fokus på å utvikle politiske og byråkratiske prosesser som holder vann, særlig i forhold til ytringsfrihet, og har søkt mye råd utenlands fra fungerende demokratier. Min magefølelse er at Bulgaria har mindre kred enn de tre andre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå