AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #1 Skrevet 22. oktober 2010 Akkurat kjøpt leilighet med bad fra 70/80-tallet, Fliser på vegg, vinyl på gulv. Står i prospektet: "Aksjelaget har innhentet en tilstandsvurdering av bad og røropplegg. Konklusjonen var at dette bør gjøres noe med iløpet av en tiårsperiode og saken er foreløpig lagt is" Jeg har penger til å å bruke 150-200.000, spørsmålet er om dette er hensiktsmessig... Har før måttet hugge opp et 4 år gammelt bad fordi borettslaget sanerte alle på en gang. Surt. Noe må gjøres med badet. Men sparer jeg så inmari mye på det hvis jeg feks får proffe til å ta hele gulvet med sluket - det er jo ofte der det trengs. Og så evt legger "flisepanel" eller flislegger oppå de eksisterende flisene selv. Ser for meg masse klabb og babb - fristende å bare overlate hele greia til en proff. Hvis jeg tar vegger selv, er jeg jo også avhengig av å beholde det gamle røroppsettet både til vasken, dusjen og doen?? Og så få en rørlegger til å koble til nytt dusjkabinett, vask og do blir jo ikke billig det heller. Blir dette bare en sånn kronglete, halvdyr løsning er vel det jeg er redd for
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #2 Skrevet 22. oktober 2010 Du har jo allerede brent deg på å pusse opp bad og så kommer borettslaget inn forlanger oppussing i etterkant. Gjerne da pga røropplegg/sluk som går på borettslaget. Har vært ut for et bad som ble pusset opp for 100 000 som to år etter måtte rives, gulv pigges opp osv fordi da bestemte borettslaget seg at alle bad/rørsystemer skulle renoveres. Surt for den som har pusset opp. Ekstra surt fordi du blir pålagt å betale den nye oppussingen. Siden det er snakk om en tidshorisont på 5-10 år så er jeg veldig usikker her. 5 år er kort tid. 10 år kan man kanskje leve med. Er det en mulighet at borettslaget sier hva som er påkrevd i din leilighet sånn at du kan dokumentere at det blir gjort. At den kan være en mulighet å slippe billigere unna senere renovering. Jeg hadde kviet meg for å bruke masse penger på et bad når tidshorisonten var så usikker. Kan du ta noen billige løsninger? Som nye dører på inventar, nytt dusjkabinett, male med våtromsmaling, billig løsning på varmekabler. Altså få et greit nok bad billigst mulig. Det erjo dusjkabinett så jeg hadde ikke styrt med membran osv. Kun overflatebehandling.
lyche Skrevet 22. oktober 2010 #3 Skrevet 22. oktober 2010 Problemet når folk pusser opp bad er jo at de som regel ikke skifter soilrør samtidig, og de må jo tas før eller siden. Jeg ville gått for en av to løsninger tror jeg. 1. Prøvd å påvirke gjennom generalforsamling, og fremskynde prosessen. Snakk med andre naboer, og hør hvordan det står til på badene deres. Frem forslag til våren om at badene tas umiddelbart. 2. Prøvd å påvirke på generalforsamling slik at det lages et vedtekt som sier at de som kan dokumentere at de har byttet soilrør i forbindelse med oppgradering av bad, utført av godkjente fagfolk, de siste 5 år før borettslaget tar full renovering, slipper å utbedre sine bad og får heller ikke økt fellesgjeld. Arbeidet må være utført på en slik måte at de enkelt kan koble "dine" rør til de andre. Jeg vet andre har løst det på den måten. Noen får da også borettslaget til å betale for skifte av soilrør, andre får ikke det. Det kommer vel an på hvor nærtstående det er til lagets egen oppgradering.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #4 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg ville i hvert fall prøvd å engasjere meg i styret i borettslaget eller følge med på møter og få med meg om det er noe framdrift i dette med badene. Hvis det virker som de fleste vil vente (f eks om det er mange eldre eller folk med dårlig økonomi) ville jeg vurdert å gjøre noe (enkelt) selv, men hvis det virker som du kan påvirke er det jo bare å se an hvordan det går.
ulizza Skrevet 26. oktober 2010 #5 Skrevet 26. oktober 2010 Takk for svar, folkens Jeg rekker ikke å påvirke "felles oppusing-prosessen", for badet må pusses opp før jeg flytter inn, altså i løpet av vinteren. Jeg går nok for en pynt-på-det-jeg-har-løsning male fliser/flisepanel, nytt vinylgulv (det er billigere enn å legge fliser?), senke taket, nytt dusjkabinett, nye skap (ikea har jo litt billigere)
Christiane_W Skrevet 26. oktober 2010 #6 Skrevet 26. oktober 2010 Synes det høres ut som en fornuftig løsning, det blir sannsynligvis ikke spesielt dyrt og du slipper å ergre deg over at badet du pusset opp for kort tid siden blir hugget ut nok en gang. Synes forresten ikke badet så veldig ille ut på det bildet heller jeg da. For all del, ikke det fresheste badet jeg har sett, men langt fra det verste:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå